Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument  (läst 17786 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« skrivet: december 08, 2009, 19:22:31 »
Detta har diskuterats många gånger på AP och några detaljer bör upprepas. Spray löser möjligen på kort sikt. På lång sikt är sannolikheten stor att du har förstört möjligheten att reparera instrumentet på ett korrekt sätt.

Jag lägger in ett gammalt svar jag gav på AP då jag använde en tysk firma (TG, med ägare Guido Kulka) för att fixa kombiinstrumentet (adressen följer nedan). Det är en riktig reparation, dvs. ingen spray. Priserna gäller för 2007/2008. Jag vet inte om den tyska firman fortfarande står upp, men jag kan varmt rekommendera hans tjänster. Det finns säkert svenska firmor som kan göra liknande saker, men det gäller att vara vaksam. Många påstår sig behärska detaljerna, men det är inte alla som gör det på ett korrekt sätt. Bästa att förlita sig på rekommendationer.

Jag har använt mig av Guido två gånger och är mycket nöjd. Jag har också rekommenderat tre andra BMW-kamrater som alla är kanonnöjda. Oerhört proffsigt och enkelt - för min del gällde det kombiinstrument för dels en 750, dels en 540. Till den senare passade jag även på att beställa aluminiumringar och röda nålar. Det blev mycket snyggt och till en blygsam tilläggskostnad. Glöm inte att det är på förarplatsen man tillbringar mest tid - varför inte passa på att snygga till förarmiljön till det bättre?

Här följer en sammanfattning av hur jag gick till väga:
1. Upprätta kontakt, antingen via mejl eller per telefon. Han pratar bra engelska.
2. Plocka ur kombiinstrumentet och packa det väl. Busenkelt.
3. Skicka till Tyskland, ta gärna tilläggsförsäkring för ca. 350 kronor om något skulle hända.
4. Han meddelar att det har kommit fram och åtgärdar felet. Han meddelar även när han skickar tillbaks det.
5. Du får tillbaka instrumentet och monterar det. När du ser att det fungerar så betalar du!

Jag betalade EUR 100 plus frakt för att åtgärda felet, vilket är oförskämt billigt med tanke på vad BMW tar för ett nytt instrument. På 540:n kostade det EUR 190 och då fixade han som sagt även aluminiumringar och röda mätarnålar samt rengjorde instrumentet. I detta belopp ingick även hans frakt. Så totalt blev det EUR 190 (ca. 1767 kronor) plus mina fraktkostnader, dvs. ca. 2000 kronor. Gör du bara pixelrenovering så blir det ca. 1350 kronor.

Observera dessutom att du får kvitto på utfört arbete, med tysk moms, och att han är mån om sitt rykte. Jag har ännu inte hört talas om någon som är missnöjd med Guido. Han är mycket seriös tycker jag.


Adressen till Guido (från 2008):

Guido Kulka
59368 Werne
Mobil: +46-0177-6491398
Tfn:+46 2389-534676
E-post: M8-Enzo@freenet.de
Pratar även på engelska. Tyvärr ingen hemsida. Som sagt, jag vet inte om Guidos har kvar sin firma.


Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #1 skrivet: december 12, 2009, 20:49:42 »
Kika här:
http://www.doldapixlar.se/

"Har du problem med ditt kombiinstrument?
  Förlorade pixlar, döda pixlar ( pixelfel ) eller liknande?
  Pixelfel i en BMW, Mercedes, SAAB, Porsche eller annat märke?   
  – Digitala instrumenten slutat att fungera?   
  – Hastighetsmätarens bakgrundsljus sönder?   
  – Analoga instrumenten slutat att fungera?   
  – Totala Instruments pixlar sönder?   
  – Fastnande mätare (temp eller bränsle)?   
  * DIS (Driver Informations System)   
  * MID (Multi Informations Display)   
  – AC display?     
  – Airbag (ECU)?"



Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #2 skrivet: december 13, 2009, 03:44:34 »
Lite exempel på lite ändringar man kan satsa på när kombiinstrumentet skall fixas:


Utloggad Scheckheft

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +0/-0
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #3 skrivet: december 13, 2009, 12:00:05 »
Eloge till er som tog bort mektipset med spraymetoden.  Det är bättre att vi här tipsar om företag som på ett bestående sätt åtgärdar problemen.
Som jag ser det finns det idag två seriösa alternativ:
1. köpa nytt - risken är dock att pixelfelen återkommer även i det nya instrumentet
2. lämna in hos ett seriöst företag för åtgärdande av problemet.

Guido har kvar sitt företag och är ett alternativ. Han reparerar även åt Saab/ Ford / BMW / Mercedes / AMG /Alpina /Mitsubishi-handlare i Tyskland.
Mvh
Scheckheft

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #4 skrivet: december 13, 2009, 12:08:32 »
Jag inte tycker att man ska behöva skicka instrument till Tyskland och betala för deras egna fel. ;)
Här har vi ett seriös feretag i Sverige som fixa pixlar med garantin på många olika modeller.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=95.0

Reparation av pixelfel i kombiinstrumentet på BMW 5-serie, 7-serie och andra modeller.

Instrumentet behöver inte kodas om efter reparation.

Om displayen är defekt tillkommer 1000kr för en ny. Detta är dock ej vanligt förekommande.

OBS! Vi använder oss bara av nya reservdelar, inget halvdant skräp från skrotade instrument eller hemgjorda lösningar!

Under februari och mars månad ingår programmering av korrekt mätarställning samt

VIN-nummer.

Vi finns i Karlstad, närmare bestämt på Lamberget.

Innehar F-skatt, är momsregistrerade och kan naturligtvis fakturera Er som har

företag.

Vi säljer så väl utrustning som reservdelar.

OBD Tuning Karlstad

Lantvärnsgatan 10 / Faktorigatan 21

652 21 Karlstad

Tel: 054-830480

Mobil: 0739-998555

Pris: 1995 kronor
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Scheckheft

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +0/-0
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #5 skrivet: december 13, 2009, 17:24:28 »
OK Alain, då kanske du kan svara på hur det ser ut med garantin? Det finns ingen info på deras hemsida.
Mvh
Scheckheft

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #6 skrivet: december 13, 2009, 17:36:48 »
Jag förstår inte problemet med leverans från Tyskland. Det är inte konstigare än att man bor i Norrland och beställer något från Skåne. Det viktiga som jag ser det är att det finns garanti (som Scheckheft är inne på); att det finns referenser (jag har inga problem att stå som referens för Guido, skicka pm i så fall) och att det finns tidigare track record (vilket det finns för Guidos del). Glöm inte att han är välkänd i Tyskland eftersom han blivit rekommenderad på flera sajter.

Förresten, de varianter jag postade nedan kommer alla från Guido.

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #7 skrivet: december 13, 2009, 17:41:10 »
Guidos arbete på en av mina gamla 540:

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #8 skrivet: december 13, 2009, 17:48:40 »
Kombiinstrumentet (eller instrumentenkombi som det heter på tyska) är mycket enkelt att ta bort. Några bilder på demontering. Tyvärr inga superbilder, men bättre än ingenting. Denna gång en 750 - Guido lagade pixlarna:

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #9 skrivet: december 13, 2009, 19:52:02 »
OK Alain, då kanske du kan svara på hur det ser ut med garantin? Det finns ingen info på deras hemsida.
Pratade med honom, t.o.m kan lämna en rabbat till medlemmar ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad micke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • e38 728iA 1998
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #10 skrivet: december 13, 2009, 21:03:48 »
Jag kan inget annat än att rekomendera OBD tuning i Karlstad  www.obdtuning.se
OBD Tuning Karlstad

Lantvärnsgatan 10 / Faktorigatan 21
652 21  Karlstad


Tel: 054 - 830 480

Mail: info@obdtuning.se
Öppettider:
Vardagar 10:00 - 18:00


Staffan heter han som arbetar där, han chiptrimmar även bilar
Jag tog kontakt med honom per telefon innan jag skickade mitt instrument till honom. Mycket trevligt bemötande och han förklarade allt han gör.

Jag köpte en bil för ett år sedan där pixlarna var så gott som döda i huvudinstrumentet(där hastighetsmätaren sitter). Bilhandlaren lovade att han skulle betala reperationen.
Jag tog och monterade ur instrumentet och bilen gick fortfarande att köra vilket var bra. Fins dock vissa modeller där bilen ej går att köra utan. Min bil var en 523a 99a, nya motorn med dubbelvanos.
Dagen efter jag skickat instrumentet ringer Staffan upp och berättar att han fått instrumentet och förklarar hur han ska göra för att laga det. Han använder helt nya delar och ersätter de gammla.
Samma dag han får instumentet så fixar han det och skickar iväg det. så man är utan instrument i 3 dagar bara!
I paketet lägger han i räkningen.
Han ringde upp dagen efter han skickade intrumentet till mig och frågade hur det blev och om jag är nöjd!

Jag förklarade för Staffan att det inte är jag som ska betala utan bilfirman jag köpt bilen av och att han ska ringa mig fort som fan när han ser att räkningen ej är betald då jag inte har lust att hamna hos kronofogden. Jag ger firman räkningen och dom säger att dom ska betala.
Detta var alltså ca 8 månader sedan.
För ca 3 veckor sedan ringer Staffan hem till mig på mitt hemnummer och berättar att räkningen är ej betalad!
Han säger samtidigt att han ringt mig 3 ggr innan men ej erhållit svar. Han har innan använt mitt mobilnr när han kontaktat mig. Glömde fråga honom varför han ej ringde på min mobil men men....
Han hade tydligen även skickat brev men det har jag inte sett och inte min fru heller så det kom nog inte fram.
Iallafall så har han ej fått pengar på över 8 månader och fortfarande försöker få tag på mig vilket jag uppskattar då tjänsten är beställd i mitt namn men det är inte jag som ska betala.
Jag berättar hur det ligger till och betalar pengarna ur egen ficka och allt ordnas. Staffan var ej arg eller så men han undrade vad det var som hade hänt.
Jävla bilskojare till bilfirma kan jag iallafall säga. Hade Staffan velat så hade han kunnat skicka inkasso eller kronofogden efter mig ju!

Kort och gott: Snabbt arbete, utomordentligt bra bemötande.
Rekomenderas
PS jag får inga pengar från OBD tuning för att skriva detta, jag nämnde själv att jag kommer att rekomendera honom till andra då jag är mycket nöjd med jobbet

Jag tog och lindade in instrumentet i en handduk och använde postens 150kr paket
Staffan returnerade instrumentet i min handduk. Enkelt och bra

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #11 skrivet: december 13, 2009, 23:20:54 »
Kanon, då har vi två alternativ. Var och en väljer fritt vem man vill använda.

Utloggad Scheckheft

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +0/-0
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #12 skrivet: december 14, 2009, 07:40:15 »
Tack Micke för den här upplysningen. Så där ska det se ut!
Mvh
Scheckheft

Utloggad noxqz

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #13 skrivet: december 14, 2009, 22:47:52 »
Jag kan rekomendera Ted på mätarservice. Väldigt seriös och nogran.
www.matarservice.se
Mvh Velle

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Mektips: Återställning av döda pixlar i huvudinstrument
« Svar #14 skrivet: december 14, 2009, 22:55:29 »
Tack för upplysningen velle och välkommenombord på bimmerforum! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners