Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 540IA Touring 2001  (läst 14468 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #30 skrivet: mars 06, 2016, 12:15:04 »
Bra jobbat! Kan tänka mig att du är nöjd med resultat, snygg är det när allting är kling och ny lackade. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #31 skrivet: mars 06, 2016, 23:08:38 »
Snyggt !!

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #32 skrivet: mars 07, 2016, 11:22:51 »
Snyggt och skydd mot att grejorna oxiderar ännu mer är aldrig fel.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #33 skrivet: mars 20, 2016, 16:01:11 »

Tack för responsen! :)

Jag har haft lite halvdåligt med tid pga. att det är tentamenstider.

Nu har även oljetråget fått sig en skvätt färg iallafall :)


Före.



Snabbt och effektivt med stålborste på vinkelslipen.



Första lagret hammarlack. Ska lägga ett lager till.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #34 skrivet: mars 20, 2016, 16:54:11 »
Snyggt! Jag gillar när det blir puts även där det inte syns. Hammarlack är fina grejor, sitter som berget, håller rost borta och är lätt att hålla rent.


Ingen stress, men blir kul att se din bil sen. Du har ju lite prylar till den också - M-front bland annat väl?

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #35 skrivet: mars 21, 2016, 21:29:52 »
Tackar! Då är vi två :) Det känns iallafall bättre att snygga till det än att lämna det orört  ;D  Hammarlack är klockrent till det mest! :)


Hade först som mål att få den klar till sommaren inkl rostfix och lack. Jag har dock insett att det inte riktigt finns tid till det. Utan jag har istället ställt siktet på att få den körbar och besiktad lagom till sommarens början.

Det stämmer bra det. Jag har fått tag i en M-front, visserligen garagelackad och lite sprucken, men sådant har jag lagat förr :) Lyckades även få tag i två näst intill rostfria dörrar i samma färgkod samt en baklucka i fel färg med väldigt lite ytrost på.

Dock återstår det att skaffa en fräsch bakruta, M-stötfångare bak och gärna en takvinge :)



Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #36 skrivet: mars 22, 2016, 09:14:23 »
Du har ju inte tummen mitt i handen och säkert fixa den galant till sommaren. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #37 skrivet: april 12, 2016, 20:35:34 »

Har tyvärr varit väldigt dålig på att uppdatera här. Men det betyder inte att det stått still, utan det har faktiskt gått lite framåt ;)


Jag har skruvat isär bakbromsarna. Visade sig att bromsskölden på vänster sida hade rostat sönder. Vilket resulterade i att fjädern som håller fast bromsbacken släppte och hamnade fel.



Sen vidare till lådan.


"Ytterhöljet" på bänken



Oljetråget ditsatt för transport.



Alla de olika delarna i lådan. Det blir ett par stycken att hålla reda på  8)



Ihopmonteringen halvvägs





Lådan är färdig för montering och fyllnad av olja.
Tyvärr hann jag inte vara med och skruva så mycket som jag hade önskat. Därav avsaknaden av mer ingående bilder. Men om någon är väldigt nyfiken finns en mycket utförlig guide här: http://www.rangerovers.net/forum/6-range-rover-mark-iii-l322/27361-zf-5hp24-teardown.html
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #38 skrivet: april 12, 2016, 20:36:23 »

När lådan ändå är nere vore det ren idioti att inte byta bakre vevaxeltätningen.


Svänghjulet nere.



Gamla packboxen borta. Lite kletigt runtom.



Ny BMW original och gammal packbox.



Olja till både motor och växellåda :)



Nästa steg är att peta dit packboxen och sedan plocka ner tråget och kontrollera oljepumpskruvarna :)


Har även en laddning reservdelar från tyskland på väg hem, så nu blir det förhoppningsvis lite mer frekvens i uppdateringarna :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #39 skrivet: april 12, 2016, 22:16:05 »
Mycket snyggt jobbat, vad kul !!

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 540IA Touring 2001
« Svar #40 skrivet: april 12, 2016, 23:19:45 »
Sånt arbetet skulle jag inte våga ge mig på vilket anser jag som mycket stark av dig att våga.
Bra jobbat! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners