Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
E30 318is rasslande kamkjed

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E30 318is rasslande kamkjed  (läst 7308 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad E30FETT

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
E30 318is rasslande kamkjed
« skrivet: juli 15, 2013, 20:39:47 »
Hejsan,

Jag har en 318is med en "rasslande" kamkjed och efter en närmare titt under ventilkåpan så kom jag fram till att det inte alls ser bra ut, vilket förmodligen är att förvänta efter 20 år utan service.

Motorn låter helt okej ända tills man varvar till 2 700 RPM då kamkjeden ger ifrån sig ett skrapande ljud som hörs tydligt inifrån kupen. Man hör inte det skrapande ljudet som uppstår vid 2 700 RPM på videon men man får en inblick hur motorn låter på tomgång:


Sedan byte jag kjedspännaren och det enda som hände då var att det skrapande ljudet uppstod vid 3 000 istället för 2 700.

Jag har nu kört bilen i ett halvår med detta skrapande ljud och idag låter den såhär:



Såhär ser det ut under ventilkåpan i dagsläget:
http://imageupper.com/g/?S020001007U1373204193534896

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2013, 21:11:25 »
Välkommen på Bimmerpower.org! ;)
Tråkigt när man vill en tyst motor och hör detta, Är kamskedjan tillräcklig spänd? Vad använder du för olja?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad E30FETT

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2013, 21:15:52 »
Tack för välkomnandet  :P


Jag använder 5W-40 olja och jag har ingen aning om kjeden är tillräckligt spänd då jag bara har haft upp ventilkåpan. Men jag skulle gissa på att den är lite slack och att glidskenorna börjar bli slut.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2013, 09:26:09 »
Du skriver: 20 år utan service, Det verkar som att den behöver en rejäl omgång.
Kanske någon annan här på forumet som kan svara med tips?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad E30FETT

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2013, 10:21:01 »
Ja, kamkjeden och övrig utrustning till den har knappast blivit utbytta på 20 år. Självklart har motorn fått service i form av oljebyten osv men det börjar nog bli dags för ett kamkjedsbyte i denna motor också. Det tråkiga är att endast delarna för ett kamkjedsbyte kostar kring 5 000 kr (packningar, kamkjed, drev, glidskenor etc) vilket är halva bilens värde. Det känns inte värt.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2013, 22:36:52 »
Min blev knäpptyst efter kedje och spännarbyte, alltså en snikvariant där dreven fick vara kvar. Har för mig verkstaden även använde sig av en kedja som gick att öppna och helt enkelt klippte upp den trasiga, hakade på den nya och drog runt tills de hade matat av den gamla kedjan. En riktig sniklösning men inget som helst kedjerassel efteråt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad E30FETT

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2013, 00:27:17 »
Det verkar som att en verkstad gjore jobbet åt dig, hur mycket gick det på?


Det är nog bäst att byta dreven om samtidigt som man byter kjed eftersom kjeden formar sig efter dreven (?)


Bytte de några glidskenor också?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2013, 19:11:43 »
Sex år sedan som jag sålde min 318is så jag minns inte vad det kostade. Vill minnas att glidskenorna byttes med.
Givetvis är det bäst att byta dreven samtidigt men då behövde man plocka ned väldigt mycket mer så kostnaden drog iväg till mer än jag tyckte det var värt att lägga på bilen så därför blev det så. Har för mig att verkstaden tyckte att dreven såg ok ut och att det kändes ok med en sniklösning.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad E30FETT

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2013, 19:16:02 »
Ok, men mina drev börjar väl bli slut så det är väl läge att byta dem med. Problemet är att det inte alls är värt att betala kostnaden för en bil som inte är värd så mycket. Den kommer ju inte stiga i värde bara för att jag renoverar kjedsystemet.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2013, 21:22:37 »
Precis som du säger, värdet stiger inte upp på grund av bytet, kanske värt att hitta en billig och bra beg komplett motor och därefter sälja bilen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad E30FETT

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #10 skrivet: juli 17, 2013, 21:27:33 »
Eller varför inte sälja bilen som den är? Jag tror nog motorn klarar av att rulla ett antal tiotusen kilometer till.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #11 skrivet: juli 18, 2013, 10:08:36 »
Ja du frågan är lite va du vill göra med bilen , är du inte nöjd sälj den som den är me rassel i motor men räkna med att du inte får många kronor för bilen. Om du gillar bilen och trivs me den då kostar du på den och kör den några år, då kommer inte värdeminskningen vara så drastiskt för dej.
Jag håller på gör iordning en E30 316 -90 dvs en gammal bil med minsta motor i serien, men jag gillar bilen och därav lägger pengar och tid på den.
Bilen köptes dyrt också om man ser till skicket på bilen men ja gillar dom gamla bilarna och tycker att d e värt att hålla dom vid liv och i bra skick.

Så att lösningen är enkel ;) kosta på den lr sälja den hehehe;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad E30FETT

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #12 skrivet: juli 18, 2013, 11:03:13 »
Nå jag lär få runt 10 000 för den. Den låter helt okej sålänge man inte varvar 3 000 och även då måste man lyssna för att man ska höra skrapljudet. Bilen har gått många mil i några år i detta skick.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #13 skrivet: augusti 28, 2013, 23:30:10 »
En annan begagnad motor kan ju vara ett alternativ om du har möjlighet att byta motor eller om det inte är för dyrt på verkstad. M42B18 brukar poppa upp på annons med jämna mellanrum för mindre pengar än delarna du räknade upp.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad E30FETT

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
E30 318is rasslande kamkjed
« Svar #14 skrivet: augusti 29, 2013, 06:24:57 »
En annan begagnad motor kan ju vara ett alternativ om du har möjlighet att byta motor eller om det inte är för dyrt på verkstad. M42B18 brukar poppa upp på annons med jämna mellanrum för mindre pengar än delarna du räknade upp.


Jo det är ju en möjlighet, men varför skulle kamkjeden i motorn jag köper vara i bra skick? Är det inte så att de flesta M42 börjar bli dåliga nu med tanke på att de är ungefär 20 år gamla och aldrig har fått service av kamkjeden?

 

Reklampartners