Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5, E39, E60, E34  (läst 2001 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5, E39, E60, E34
« skrivet: januari 20, 2010, 19:26:48 »
BMW M5, E39, E60, E34

BMW M5 är en specialversion BMW 5 bilarna. Den första BMW M5 bilen presenterades 1985, producerades fram till 1988 och ersattes sedan år 1989 av andra generationen. Denna generation använde BMW 5 seriens E34 och slutade att produceras år 1995. Tredje generationen producerades mellan 1998 och 2003 med E39 som grund, dessutom finns en fjärde generation som tillverkas än idag och som bygger på E60, och heter alltså BMW E60 M5. Efter E60 M5 lanserades också en kombi, E61 M5..

Den allra första M5 bilen var den snabbaste personbilen i världen som tillverkades. Den var tänkt att vara exklusiv och således handtillverkade man den. Chassit 535i kom ifrån BMW 5 serien medan motorn var exakt den som användes i BMW M1, det vill säga en M88/3 motor med 286 hästkrafter.

Den första generationen BMW M5 fanns i fyra olika versioner. Det fanns en europeisk version för högertrafik, en brittisk version för vänstertrafik, en nordamerikansk version, samt en sydafrikansk version.

E34 M5 byggdes också för hand, vilket tog cirka två veckor per bil. Även motorerna byggdes för hand. E34 M5 använde sig av motorn S38B36, en uppgradering av M88/3 motorn som användes i första generationens M5. Utöver standardversionerna byggdes det dessutom fyra specialversioner: E34 M5 Winkelhock Edition, E34 M5 Jahre Motorsport Edition, E34 M5 UK Limited Edition samt E34 M5 Cecotto Edition. Winkelhock och Cecotto var tävlingsförare som fick möjligheten att byta ut delar ifrån M5 för att passa deras ideal. I det första fallet resulterade detta i en lättare bil, med mindre komfort, mindre batteri och mindre ljuddämpning, medan i andra fallet resulterade det i en bil med lyxigare inredning av läder, sitsvärme med mera.

E39 M5 var den första icke handbyggda M5, utan den tillverkades på samma band som BMW 5 seriens E39. Bilen hade en 4,9 liters V8-motor kallad S62, med 400 hästkrafter. Den kunde accelerera från noll till hundar kilometer per timma på 4,6 sekunder. Bilens topphastighet var 250 kilometer i timmen på grund av en elektronisk spärr, men kunde annars köra i över 300 kilometer per timme vilket gjorde den till den snabbaste fyradörrsbilen som producerades i hela världen.

E60 M5 har en V10 S85 motor som kan generera 507 hästkrafter , dessutom använder den, precis som M6, en växellåda vid namn SMG III som ger mycket bra respons, men har kritiserats för att vara illa anpassa till vardagskörning. Annan kritik har bland annat varit riktad mot den avsevärda bränsleförbrukningen. Vid Nurburgring lap förlorade BMW M5 mot Cadillac CTS-V, vilket gör att man förväntar att nästa generation av M5 har betydligt fler hästkrafter, förmodligen över 600.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners