Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW Z4 Års 03 2.5  (läst 1325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nasse

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW Z4 Års 03 2.5
« skrivet: maj 04, 2019, 18:05:30 »
Jag undrar vad det kan vara för fel på cabben när den inte går att fälla ner. Kan det vara någon mikrobrytare eller att cabbmotorn lagt av. Jag har en Z4 03 2.5. Cabben slutade att fällas ner efter att det strulat några gånger där jag tryckte på knappen och det lyste bara orange. Sedan efter någon dag funkade suffletten att fällas ner med resultat att den röda knappen på reglaget blinkade. Nu funkar det inte längre att fälla ner cabben och den orange lampan lyser när jag skall fälla ner suffletten. Jag skall lämna bilen på tisdag men inte till någon märkesverkstad så de får försöka kolla vad det kan vara. Jag undrar om det finns tips för verkstäder som är duktiga på att byta motorn och en bra prissättning! Jag hoppas att det inte är motorn som lagt av för då kan jag tänka mig att det blir en hel del med utlägg!   

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW Z4 Års 03 2.5
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2019, 21:09:45 »
Jag vet inte hur Z4:s cabsystem funkar, men på min egen SL500 och SL55:a så är det hydrauliska system: en kompressor i skuffen som trycker olja för att manövrera ställningen.

Om det är hydrauliskt hos dig också så kanske det bara behöver fyllas på olja?

Utloggad nasse

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW Z4 Års 03 2.5
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2019, 23:34:23 »
Jag vet att det är hydraulolja i motorerna och i dessa är det omöjligt att fylla på olja om man inte monterar ner hela cabben tyvärr! Det är ett jättejobb att byta motor i Z4an. Jag hoppas att det är en mikrobrytare som givit sig och att jag slipper att byta hela cabb motorn! Om det är motorn så har jag hört kostnader på 20,000 tusen och oppåt.....Därför så frågar jag på detta forum om det är någon som kan tipsa mig på någon bra verkstad!!

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW Z4 Års 03 2.5
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2019, 16:03:40 »
Jag vet att det är hydraulolja i motorerna och i dessa är det omöjligt att fylla på olja om man inte monterar ner hela cabben tyvärr! Det är ett jättejobb att byta motor i Z4an. Jag hoppas att det är en mikrobrytare som givit sig och att jag slipper att byta hela cabb motorn! Om det är motorn så har jag hört kostnader på 20,000 tusen och oppåt.....Därför så frågar jag på detta forum om det är någon som kan tipsa mig på någon bra verkstad!!

Var i vårt avlånga land bor du, så blir det lite enklare att tipsa om bra verkstäder.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad nasse

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW Z4 Års 03 2.5
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2019, 22:25:43 »
Jag bor i Örebro! Just nu i denna stund så fick jag till svar från en bilfirma OKQ8 i Örebro att de kollat via OBD och inte kunnat hitta felet i från felsökningen. De sade att de inte kunde säga vad felet ligger och vi kom överens om att det skulle sluta leta där prislappen går över 3000 tusen. Det kanske är motorn som gjort sitt och då blir kostnaden en helt annan för motor och jobb. Jag får se om de kan lokalisera felet och det hoppas jag ju såklart!

 

Reklampartners