Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Byte av halo/angeleyes lampa bmw 320 e90  (läst 17151 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerkowitch

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Byte av halo/angeleyes lampa bmw 320 e90
« skrivet: oktober 28, 2014, 06:47:45 »
Jag gillar BMW, tro inget annat, men nedanstående fick mig faktiskt att bli lite upprörd. Frun har en E90 325, och en dag varnade den för trasig lampa. Hon ringde BMW och det skulle kosta tusen pix att fixa. Tusen kronor! För en lampa?

Jag började såklart läsa Autopower och visst hade det hänt förrut. Jag köpte för säkerhetsskull en ny lampa på BMW, då jag var osäker på hur den var konstruerad. Kostade 355:-

Jag vill säga att jag inte har tummen mitt i handen, men jag är heller ingen avancerad mekaniker. Jobbet började med borttagning av däcket.
Därefter bortmontering av innerskärmen, vilket visade sig vara mycket enkelt. Den sitter med ett 10-tal skruvar, vilka enkelt avlägsnades. Efter detta blir själva lyset synligt från insidan.

Lampan sitter i en liten extrabubbla under huvudstrålkastaren. Det enda som var lite trixigt var att få bort den, sitter med två plastbleck som viks upp resp ned. Bakom denna sitter lamphållaren med två torx skruvar. Inga problem med bortmonteringen. Dit med den nya och omvänt för att sätta ihop allt igen.

Tog mig totalt 30 min och då jobbade jag extra långsamt för att inte sabba något skitdyrt av misstag.

Nu kommer det intressanta: När jobbet var avklarat undersökte jag den gamla lamphållaren lite mer noggrant. Det visade sig att den består av tre delar. Själva reflektorn, en lampa och en lamphållare. Dessa delar är ihopsvetsade, men det går att pilla upp svetsen, och då kan man få ut hållaren och lampan. Lampan är en helt vanlig Philips 12V 10W som kostar ca 10 kr på närmaste mack. BMW har alltså gjort ett lampbyte av en sak som kostar 10 kr till en operation som kostar 1000:- på verkstad.

Jag tycker att det är jäkligt magstarkt faktiskt, och jag råder alla som vill spara en slant ett testa detta byte själva. Det är INTE svårt.

Du behöver:

8 mm hylsa
10 mm hylsa
TORX sats
Skruvmejsel
Limpistol
Lampa 12V 10W

Utloggad Maso

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Karma: +2/-0
Byte av halo/angeleyes lampa bmw 320 e90
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2014, 19:22:38 »
Gjort detta jobbet också själv så jag gick från gula halogeb angeleyes till LED. Dock kostade mina LED angeleys 700kr.

Jag håller med dig om ovanstående. Det som irriterad mig mer var dock att man behövde plocka ner så mkt för att komma en angeleyes lampa. Ska du byta vanlig p-lljus lampa har bmw gjorde en snabblucka innanför hjulhuset men att dom inte kunde sträcka sig att samma skulle gälla för angeleyes:en oxå fattar ja inte.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Byte av halo/angeleyes lampa bmw 320 e90
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2014, 07:58:28 »
Tack för tipset! 8)
Hade också gula på min X5a och var trött på att man kunde se alla andra med vita, hälsade på Eidi på Schmiedmann som byt båda på 10 minuter, var mycket enkel att komma åt.
Jag har inte dom starkast vita men mycket bättre än original. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad jerkowitch

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Byte av halo/angeleyes lampa bmw 320 e90
« Svar #3 skrivet: december 02, 2014, 09:45:49 »
Här ser ni va jag använde mig av för youtube klipp http://m.youtube.com/watch?v=z-_cb_0jjRs

Jag köpte mina led lampor på aliexpress kosta ca 250kr för ett par dom låg på 6W 6000K i styrka hur nöjd som helst lyser lite lite starkare än originalet.


Utloggad Christine

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
Byte av halo/angeleyes lampa bmw 316 e91
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2017, 19:00:53 »
Ringde märkesverkstaden och frågade vad det kostade att byta parkeringslampan. 1500kr! ja man måste ta bort hjulet och innerskärmen för att komma åt och själva lampan sitter i ett med en reflektor... (Lampa med reflektor kostar 469kr på nätet + frakt.)
Jag som kvinna med hjälp av min sminkspegel lokalisera locket under strålkastarna var parkeringslampan sitter via motorrummet och tog loss den lilla reflektorn vars lamphålare är fastsvetsad i plasten på reflektorn. Efter lite pillande lyckades jag dela på det och dit med en ny glödlampa 10 watt som kostade 57 kronor på Mekonomen. (OK macken hade bara upp till 6watt). Jag sparade nästan 1500kronor.
Vad är det för idiot på BMW ingenjörerna som designar att man inte ska kunna byta en glödlampa själv? 
Jag är ingen bilmekaniker bara vanlig barnmorska.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Byte av halo/angeleyes lampa bmw 316 e91
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2017, 19:20:53 »
Ringde märkesverkstaden och frågade vad det kostade att byta parkeringslampan. 1500kr! ja man måste ta bort hjulet och innerskärmen för att komma åt och själva lampan sitter i ett med en reflektor... (Lampa med reflektor kostar 469kr på nätet + frakt.)
Jag som kvinna med hjälp av min sminkspegel lokalisera locket under strålkastarna var parkeringslampan sitter via motorrummet och tog loss den lilla reflektorn vars lamphålare är fastsvetsad i plasten på reflektorn. Efter lite pillande lyckades jag dela på det och dit med en ny glödlampa 10 watt som kostade 57 kronor på Mekonomen. (OK macken hade bara upp till 6watt). Jag sparade nästan 1500kronor.
Vad är det för idiot på BMW ingenjörerna som designar att man inte ska kunna byta en glödlampa själv? 
Jag är ingen bilmekaniker bara vanlig barnmorska.

Visst känns det härligt när man lyckas med en sådan grej, hur de sedan tänkte på BMW är en gåta. Men jag kan säga att de är inte ensamma, MB har en del modeller där man måste ta bort framhjulet för att kunna öppna en lucka i innerskärmen och sedan byta lampan. Något bättre än att behöva demontera innerskärmen visserligen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Byte av halo/angeleyes lampa bmw 320 e90
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2017, 07:42:59 »
Tyvärr, idag är det svårt att knapp göra någonting annat än att pumpa däcken, det känns som att olika modelltillverkare vill har det så och klart att man inte blir glad för det. :(
Misstänker att det bli svårare med tiden som går.

 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners