Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Blower Motor Replacement Procedure  (läst 1739 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Blower Motor Replacement Procedure
« skrivet: december 01, 2009, 22:06:13 »
Slutligen gjorde det här jobbet. Min fläkt strarted att gå i somras. Det skulle bara fungera när jag vände till höger eller när jag träffade en bula. Då slutade arbeta tillsammans. Det är trevligt att ha en fläkt när det är 19 grader F utanför. Jag vill få lite värme, men bara om jag rörde vid 50 km / h eller mer. (från den lilla luft som fick tvingas genom ventilerna på motorhuven) Anyway,
Min bil är en 95 740iL.
Glöm inte att flytta sätena tillbaka och sänka ratten innan du kopplar bort batteriet.
Koppla ur batteriet.
Det viktigaste att komma ihåg med detta projekt är att aldrig återansluta batteriet när krockkudden kontakt är inte ansluten. Om du gör det behöver du återförsäljaren eller en återställning verktyg för att återställa airbag ljus. Dessutom, om du behöver, kan du slår tillbaka upp (så länge krockkudden kontakten är ansluten) med kombiinstrumentet ut ...- bara kör inte bil. Om du lägger några miles på bilen, kommer körsträcka i datorn och körsträcka på instrumentpanelen minnet inte matchar så får du en körsträcka manipulera prick. Om du måste köra med saker i ett tillstånd av demontering (och dina en galning som mig) Se bara till att kombiinstrument kontakterna är anslutna och krockkudden kontakten är ansluten. Jag behövde inte göra detta är jobbet verkligen lätt ... I'm just förmedling av information.




Ut kommer kombiinstrumentet. (två Torx skruvar)

Jänkare bort pluggarna för ljus, dimljus, LED säkerhet blottare, och en dold (märkt med pil)

Ångra några skruvar så att du kan komma till denna

Detta drar bara rätt av. Bort Torx skruv markerad med pil. (Jag har inte krockkuddar här, om du gör, fråga mig för TIS)

Fråga mig inte varför, men detta läder församling sak är fäst högst upp på vänster sida men nedtill på höger sida. Så du måste ta bort denna plast skruven på vänster sida. Du måste komma under den för att se det. Its a big Philips.



 OK byta plats ... Detta bara poppar ut, jag använde en liten skruvmejsel för att få mina fingrar under det och bara klarade det. Dra på höger sida. En liten vit plast bit (se pilar) kommer att bryta som skall ersättas.





Dessa plast nötter göra det mycket enkelt. Det finns 4 på trä efterbehandlaren och 4 på den nedre läder efterbehandlaren (8 totalt). De som på slutet skruvas i fett slut först så känner för en mindre ratt.

Ett par skruvar hålla denna sida sak på ... sedan bort de två skruvar

Kunde lika gärna pop denna sucker bort nu. (Obs min V1 cocealed samtidigt sladden gömmer sig där bak.)

That's it. Dra mot dig. Dess gotta glida ut mot dig ett sätt innan du kan börja dra den uppåt. Sedan så småningom få ut den till höger. De två fasta banden som var fäst med stora torxes kommer att repa pelarna. Du kommer aldrig se repor, men om det stör dig kanske tejp 'em up med eltejp först.

Kunde lika gärna pop denna sucker bort nu. (Obs min V1 cocealed samtidigt sladden gömmer sig där bak.)

That's it. Dra mot dig. Dess gotta glida ut mot dig ett sätt innan du kan börja dra den uppåt. Sedan så småningom få ut den till höger. De två fasta banden som var fäst med stora torxes kommer att repa pelarna. Du kommer aldrig se repor, men om det stör dig kanske tejp 'em up med eltejp först.



Min skum packning som sitter fast på instrumentbrädan och inte skadas

Här är vårt intresseområde

Från TIS, verkar det som kanske de nyare modellerna är olika, och följande är mycket enklare. Anyway, dess stilla tårta. För att få locket på, har du måste få dem glida armar ur vägen. Först avbröt binda sjal runt kabelnätet. Ventilationskanalen (nedre delen av bilden) har att komma ut. Det visas just off.


Kopplingarna lossna också. Den översta har plastflikarna som böjer. See pic.



Den vänstra sidan av underarmen kan noggrant pryed bort

Den högra sidan är metall och bara poppar ut

Ta bort kontakten och det är tie wrap. Nu kan du lossna motorn täcka (4 skruvar) Dessa plastdelar SENTIMENTAL. Motstå frestelsen att torka dem, eftersom detta är smörjmedel för att hålla allt glider fint.
OK, här är pengarna skott.



Ingen hänsyn till det stora kontakten på botten. Thats my fabrik radio kontakt. (Jag har en eftermarknad radio i dag) Dess ganska stora och har fastnat tidigare tillbaka dit. (Jag vill hålla det i takt ifall jag vill ställa en fabrik radio igen) Med tankstreck bort, rensade jag upp trådarna bakom min Kenwood så det skulle passa bättre.

Well thats it. Tre stora Torx hålla motorn i. Ta bort det stora motstånd pack sak från den gamla motorn och sätta upp det på nytt. Sätt allt ihop igen. Packningen är svårt. Innan du är klar trycker på instrumentbrädan tillbaka hela vägen, se till att packningen är fortfarande där den ska vara. Kolla vänster och höger sida. (Du måste hålla på fram och tillbaka så här) Först lämnade jag min packning som sitter fast på undersidan av instrumentbrädan, men jag märkte att det var få flyttas överallt, så jag skalade bort det och sätter ner den överst trummorna. Oh yeah, innan jag sätter streck igen jag kopplas batteriet (att se till att krockkudden kontakten var ansluten) och kontrollerat hur. Arbetat som ny. Det var häftigt att se vad som verkligen händer där borta. Nu vet jag vad händelser är kopplade till alla de läckra ljud vi alltid här där bak när olika knappar trycks in. Åh, hänt att spricka i min vindruta för några veckor sedan. Det började som ett litet chip, men eftersom det var framför mitt statens inspektion klistermärke, jag såg inte det förrän det hade börjat växa. Glöm inte att använda ny slips wraps. Det finns dessutom tre plast kvinnliga gromets i brandväggen att tre plast protuberances på instrumentbrädan passar in. Kontrollera att gromets är på plats. En eller två kan ha kommit ut när du bort instrumentbrädan.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners