Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 65994 gånger)

0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« skrivet: maj 18, 2015, 23:03:37 »
Nu ska jag starta en tråd om min gamla kära trotjänare, en E39 540iAT från 98.


Jag köpte bilen 2009, i behov av kärlek (både bilen och jag :) och har gjort en hel del saker med den sedan dess. Den har blivit så trevlig att äga (ombonad, påkostad inredning i kombination med starkt motor, hög lastbarhet och väldigt billig att äga), så jag kan inte tänka mig att jag kommer sälja den på länge. Det är en av de trevligaste, mest positiva, pålitliga bilar jag ägt.


Återkommer med beskrivning av allt vad jag gjort med den; tänkte bara berätta att ikväll bytte jag gasdämparna till bakluckan - de starka fjädrarna som lyfter luckan och håller den uppe. Jag har bytt på en 528 tidigare och det är inte särskilt svårt. Fördelen är att man inte behöver lyfta luckan, den far liksom upp av sig själv.


Det finns en kille på youtube som är snäll och delar med sig av en massa praktisk kunskap om E39. Det är inte alltid så lätt att höra vad han säger, men han är väldigt generös och bra på att dela med sig. Jag tycker han förtjänar en applåd:

https://www.youtube.com/watch?v=TjVnTPZ7j4k

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2015, 23:57:51 »
Trevligt med en ny tråd! 8)
E39 är vad jag tycker en mycket positiv modell, hade en E39 530 Touring under 5 år och aldrig haft problem med den, en modell som man kan verkligen lita på i alla omständigheter. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2015, 15:28:36 »
Ja, visst är den trevlig - jag tycker mycket om min. Den har varit så pålitlig och bra. Dessutom arbetar jag som konsult, och då är det bra att inte komma i en ny leasingbil (då tänker bara kunderna att "honom betalar vi alldeles för mycket")  8)


Den är inte alls samma status på uppfarten som en ny leasing-BMW, men den har andra fördelar:


- otroligt mycket bättre ägandekostnader
- samma köregenskaper


... och det börjar faktiskt bli kul att äga en fin E39:a -- de är inte längre vanliga - ingen dussinbil. Är den fräsch, snygg, vaxad och vettiga hjul så tycker jag den är stilig.


Till nackdelarna hör väl rosten. Min bil hade rost i dörrarnas nederkant, så dessa blästrade jag och sedan fylldes fogarna med 2k-lim av en kompis. Extremt bra vidhäftning. Själv fyllde jag sedan insidan av alla håligheter med linolja, samt har borstat underredet rent och målat det med hammarlack samt ett lager Teroson rostskydd.

Bakluckan var dålig, så den bytte jag när jag köpte den och sedan kostade jag på den en hellack i Safirsvart (475). Jag plockade ner hela bilen själv, slipade och plockade sedan ihop den själv också (dörrar, motorhuv, baklucka, strålkastare, backspeglar -- allt löst plockades bort och lackades separat).

Efter lack så har jag bitvis utrustat den med M-paket:

- främre stötfångare
- bakre stötfångare
- instegslister
- yttre dörrlister
- takvinge bak- sportstolar i svart läder, baksäte i extramjuk nappa
- M-fälgar, både style 65 (M5) och 17-tums style 66 (vinter).


Sänkt sportchassi och svart innertak hade den redan, men den har sänkts ytterligare 15mm fram med Eibach-fjädrar.

Utrustningsmässigt har den mycket från början; glastaklucka, GPS/Navi med analog TV, telefon, farthållare, PDC, Webasto original bensinvärmare, stora stereon med DSP och Nokias subwoofer (vilken är ett skämt - så dålig är den) :) , svart nappaklädsel med utökat mjukt läder på dörrsidornas handtag.


Den har nya bromsskivor, belägg och slitagevarnare runt om och nya handbromsbackar bak.
Stötdämparna bytte jag för ett år sedan, till Bilstein B3 (svarta, komfort). Jag har en uppsättning gula Bilstein B8 också till salu, ifall någon är intresserad?


Ny Visco-koppling fick den för ett år sedan, och ny kylare och kondensor fick den för fem år sedan.


Olja och filter naturligtvis; jag kör inte den allra tunnaste oljan i denna. Motorn är byggd 1997 och är inte avsedd att ha så tunn olja, det blir bara onödig oljeförbrukning.


I Januari 2012 gick släpskenornas styrning till den stora kamkedjan sönder, så det är också bytt: alla släpskenor, kamkedjor, packningar. Passade på att måla ventilkåporna snyggt silver igen (originalfärgen blir alltid grå-sprucken, krakelerad)


De inre bakljusen på bakluckan hade standardfelet att termoplasten inte tål solens UV-ljus utan blev matta. Jag har låtit klarlacka dem, så nu ser de som nya ut.


Nya 18-tums fälgar och sommardäck sommaren 2012, men är ärligt talat inte helt nöjd med bakdäcken - Nokian ZG2 - de bullrar. Jag är dock petig med däckljud, jag ogillar det verkligen. Funderar på att byta till Michelin PS2, Dunlop Sport Maxx eller Pirelli P Zero alternativt (P7 Cinturato - de är väldigt tysta men finns inte i 265/35).

ABS-givarna fram är bytta. En PDC bak är bytt (denna har bara PDC bak).

Alla yttre fönsterlister har lackats svarta högblanka.

Den har en alcantara-klädd M-sportratt (den äldre en-stegiga versionen, före 9903 då två-stegad airbag kom)

Flera leder i framvagnen är bytta; dragstagens bussningar och yttre styrlederna på båda sidor.

Just nu håller jag på med inredningen; jag har en 16:9-enhet med digital-TV och iPhone-stöd som jag tänkte montera, och jag har stolar från en M5 med svart heritage-läder i nappa väntande. Inredningslisterna är lackade svarta högblanka, och ska kompletteras med ljust beige inserts i dörrsidorna.


Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2015, 21:07:27 »
Jag förstår att du är som "kär i den", du har gjort en rejäl del för att får den i ordning och klart att det syns att du gillar den. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2015, 21:50:26 »
Nu har jag fått ihop de tvåfärgade dörrsidorna. Dessa dörrsidor kommer från em M5 och är helt läderklädda. Trots att M5 är sedan och min är en touring så passar dörrsidor och lister rakt av. Interiörlisterna var gamla tråkiga trälister som är lackerade blanksvarta.

Håller på att installera ny 16:9- huvudenhet från Kina (en med GPS, blåtand, digital-TV, iPhone, Aux osv), men det var svårare än jag trodde att installera den i min bil, då den "tyvärr" har BMWs DSP-förstärkare. DSP-förstärkaren talar med bilens övriga utrustning, och om den inte får svar från den gamla 4:3-enheten så tror den att något är fel och stänger av sig. Tricket är att lura den att 4:3-enheten finns kvar, trots att den är borta. Har tagit hjälp av proffs för att fixa det.



















Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2015, 22:27:16 »
I Fredags började min E39 540 -98 plötsligt låta lite konstigt någonstans från motorrummet. Lyssna på klippet för att höra oljudet.

Symptomen är detta "gummignisslande", ljud från något som roterar och att den drar betydligt mer bensin plötsligt. Vid kallstart ryker det också kraftigt om den - blir ett blåsvart moln bakom bilen - men bara vid start.
Den har aldrig rykt tidigare, det minsta.

Olja OK, kylvätska OK, styrservoolja OK. Remmarna är ett eller två år gamla och ser fina ut.Jag motortvättade den i veckan, men detta oljud uppkom först ett par dagar efter motortvätten. Den är rå i tomgången också, motorn vibrerar, ungefär som om det skulle ha runnit ner vatten i tändstiftsbrunnarna.

Någon som har en aning om vad oljudet kan vara?


https://dl.dropboxusercontent.com/u/51486741/2015-07-19%2020.15.08.3gp

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2015, 06:31:50 »
Bra jobbat Lasse men dörrarna och bra att veta att dessa från en sedan passar till en touring, det visste jag inte. ;)
Men-men! Aldrig dum att lära sig någonting nytt däremot visste jag att det är ett helvettet att byta från 4:3 till 16:9 :)
Skulle vara bra att exakt veta vad experten gör för att installerar 16:9, tror du att han kan avslöja det?

Vad det gäller problemet efter motortvätt kan det inte vara att du fick problem med en av tändspole som gör att motorn går inte rätt ? dom är rätt känsliga mot vatten ha jag hört. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2015, 11:06:00 »
Tack Alain, jag tycker själv att det blev snyggare.

Är själv otroligt trött på interiörlister i aluminium - är otroligt uttjatat. Jag lät lackera om mina lister till högblank svart, som jag tycker är snyggt (och mer modernt på nya bilar). Men då blev det kanske lite väl helsvart allt: bilen är svart, läderklädseln helsvart och innertaket är också svart (M-taket), så jag tycker det blev ett lyft med tvåfärgade inslag. Jag har M5-stolar i svart nappa som ska in också, med heritage-sömmar.

Ang 16:9 så har jag lyckats lära mig en del de senaste veckorna om det. Att uppgradera 4:3 till 16:9 är enkelt om man håller sig till BMW original - då är det plug and play. Men jag vill ha en eftermarknads-DVD för att den ger mycket fler funktioner till ett rimligt pris: iphone-anslutning, blåtand (både streaming och handsfree), handsfree med mikrofon, spela upp DVD-film, spela upp ljud på Aux eller USB, USB-dockning till min android-telefon som får en dockningsstation för laddning under färd, digital-TV, GPS, backkamera, Internet-surf.

I 90% av fallen är det inget problem att installera en sådan i E39 / E53. Jag installerade en sådan i min X5 E53 och det var enkelt. Det blir svårt bara på de bilar som har DSP-stereo. DSP var BMW high-end-stereo på den tiden, och består av en fin, ganska stor förstärkare med inbyggda delningsfilter ut till bilens tio högtalare (3 i varje framdörr, en diskant i varje bakdörr och en subwoofer med två inbyggda baselement). DSP står för Digital Sound Processor och har en fembands EQ och ställbara eko och reverb, vilket gör att man kan simulera känslan av att sitta i en kyrka t ex.

Problemet med DSP är ett enda: att den hänger på I-bussen (den har en egen liten ECU) och pratar med bilens övriga utrustning, bl a den 4:3-skärm som ska sitta fram, och eftersom man måste ta bort den gamla 4:3 för att sätta dit den nya eftermarknads så får inte DSP-förstärkaren något svar från 4:3, och stänger då av sig!

Tricket är att lura DSP-förstärkaren att tro att 4:3-enheten fortfarande finns kvar. Alternativt så kan man om man får tag i en gammal MID (den "lilla färddatorn"), ansluta den i en av de två kontakterna som var pluggade in i 4:3-skärmen och gömma den i handskfacket. Men helst vill man inte ha något extra i handskfacket, och dels vill skrotarna ha fantasipriser för en gammal MID med pixelfel. 1000 kr ungefär, så de får nog behålla sina grejor liggande på hyllorna för min del i varje fall.

Här är en tråd från USA, hur en kille kopplat för att få det att fungera, om det kan hjälpa någon annan:
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=720415

--------------------------------------------------------------

Jag har hittat orsaken till felet på min bil också: det är vevhusventilationens tryckutjämningsventil mellan vevhuset och insuget gått sönder. (Även kallat "membranet" ibland). PCV förkortas den ofta - Pressure Control Valve - en liten ventil som sitter monterad längst bak på insuget. Den är inte så dyr, men ett litet helsike att byta eftersom den sitter så illa till!  När gummimembranet spricker spricker så börjar motorn ta tjuvluft den vägen, därav det tjippande ljudet (som låter nästan som en remrulle eller en vattenpump).

Syftet med vevhusventilationen är att ta hand om oförbränd bensin som tar sig förbi kolvringarna ner i tråget. På äldre bilar leddes dessa gaser bara rakt ut, men nyare bilar får inte släppa ut dem så - utan de plockas upp ur oljan och in i insuget igen för att förbrännas.

Principen för vevhusventilationen tycks på M62 vara att inuti motorn, bakom vänster kamkedja sitter ett rör ner i sumpen som går upp till en oljeseparator, en roterande liten centrifug som separerar oljan från gasen. Oljan slungas mot väggarna i centrifugen och leds tillbaks ner i tråget, medan gasen blir kvar och går vidare upp, in till insugets bakkant via denna PCV - en tryckventil som ibland kallas "membranet". Syftet är att se till att det finns ett noga avvägt övertryck på 10-20 millibar, annars sugs för mycket olja från tråget till insuget. Blir det å andra sidan för lite så fungerar inte vevhusventilationen alls. Nyare motorer N62 har inte denna lösning för vevhusventilationen, det ser annorlunda ut på dem.

Fiffigt så länge det fungerar, men inte så kul att detta membran sitter så illa till när man behöver byta det! Min bil har gått 32 tusen, och de flesta M62 kommer behöva byta PCV någonstans kring 30-35 tusen mil pga sprucket membran. Bra att känna till för alla andra med M62 - för mig kom detta som en ny upptäckt. :)


https://www.youtube.com/watch?v=-0ehphhinFA

Mer om PCV och vevhusventilationens funktion på M62 här:

http://www.meeknet.co.uk/e31/BMW_M60_M62_M62TU_Engine_Crankcase_Ventilation.htm


P.S: jag har köpt nya sommardäck till den: Michelin PS2 235/40 18 fram och 265/35 18 bak. Jag är nog ganska ensam i Sverige om att kosta på en gammal E39 touring så mycket.. Man är väl lite prillig! :) Men jag har kommit fram till att jag vill ha kvar den här bilen. Dels börjar det bli riktigt kul att ha en fin E39 nu när de börjar bli ovanliga. Det är mycket mer personlighet över en sådan, än en F10 eller E60 leasing. Sen börjar man ju kunna den här bilen innan och utan. Och den är körmässigt exakt likadan som en nyare E61 - ingen skillnad. Och prestigemässigt är den mer anti - mindre av en dussinbil/leasing än en F11 (som jag tycker är jättefina).

Samt även ekonomiskt: även om jag kostar på den här gamla bilen för att verkligen hålla den i skick, så blir det mycket billigare än att köpa en nyare bil. De kräver också underhåll och är tekniskt mer komplicerade, delarna är dyrare och det är inte lika lätt att göra jobb själv.

Dessutom jobbar jag som konsult, och då vill jag inte komma i en bil som kostar skjortan - vill inte ge dem en anledning att påstå att "vi betalar den där konsulten alldeles för mycket pengar" :)

Så jag tänkte behålla denna ett tag till (har haft den sedan 2009 då vi skaffade hund och behövde en touring). Skulle denna gå sönder så den blir för dyr att reparera, så byter jag den förmodligen mot en nyare E61 eller F11 med M-paket. I Mars 2007 kom BMW med uppdaterade motorer som gjorde dem väldigt mycket snålare (olch starkare) än innan, och till 2010 blev de ännu snålare. Min 540 är visserligen en härlig motor, men till en bruksbil behöver jag inte en bil med så mycket effekt - jag flyter ändå bara med i trafiken - så då föredrar jag nog en modernare modell med riktigt bränslesnål motor. Den nya 530 från Mars 2007 har 272 hk och är förvånansvärt snål, och även de nya 520 och 525 diesel går på 0-5 - 0.6 blandat (0.49 enligt BMW - men det blir säkert lite högre i verkligheten).*

Skulle jag ersätta denna trotjänare med en lika praktisk bil, så blev det troligen en E61 LCI från 2007 eller nyare med massor av utrustning och nya växelspaken: helt självklara saker för mig skulle vara: LCI, automat, M-paket, carbonsvart, komfort eller sportstolar, pianosvarta interiörlister, panorama, skinnklädsel, navi, dragkrok, motorvärmare. Extra plus i kanten (men inget måste) för head-up-display, belysningspaket och webasto.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2015, 00:53:56 »
Idag gjorde jag lite lödningsarbete för att få ihop några orange dioder som ambient light i bilen. En diod i dörrhandtaget, en diod i det bakre facket och två dioder i det främre facket.

Dålig bild, jag ska ta bättre bilder. Det ser riktigt trevligt ut - samma nyans och ljusstyrka som original. Väldigt hög mysfaktor inuti bilen när man kör.
Det blev så bra så jag tänker komplettera med en orange diod i varje benutrymme fram, och bygga diodslingor för alla fyra dörrarna.


Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #9 skrivet: juli 24, 2015, 22:02:28 »
Bättre bilder.


Högblanksvarta lister med aluminiumdetaljer. 4:3-enheten sitter ännu kvar, 16:9 med TV, GPS, iPhone, AUX, Blåtand etc är på väg in med min installatör tycks ha tagit semester.


Idag fick den nya Michelin Pilot Sport 2, underbart.




Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #10 skrivet: juli 26, 2015, 20:38:00 »

Tips till den som tänker byta denna tryckregulatorventil som det är.

Så här ser den ut hos Schmiedmann:
http://www.schmiedmann.se/sv/11617501563/modell/alla/produkttyp/ny/sok-via-produktnummer.aspx?ppp=10

Den består av ett plasthus med några luftkanaler i. På plasthusets andra sida finns ett runt lock (se min bild). Under detta lock finns ett gummimembran och en spiralfjäder (se bild 2).

Det är spiralfjädern som gör att gummimembranet håller exakt rätt tryck, så att konstruktionen håller exakt rätt övertryck: 10-20 millibar. Det är gummimembranet som går sönder, det börjar med en liten spricka och ju större spricka desto mer blåryker bilen (olja).

Problemet är att delen sitter så illa till, så det är ett litet helvete att byta den. Den sitter längst bak på insuget, mot torpedväggen med 7 st T27 torxskruvar som sitter otroligt illa till. Man ligger framåtfälld över motorn, ser inte vad man gör och det är som gjort för att man ska tappa verktyg och bits.

Det slog mig då att: varför ska man byta hela plasthuset? Det enda som behöver bytas är ju det 50 mm stora, runda gummimembranet?

Om BMW hade konstruerat det runda plastlocket med gänga ungefär som ett kylarlock så hade det varit enkelt att byta - 5 minuters jobb - men problemet är att de istället av någon outgrundlig anledning valt att sätta fast locket med clips och "klackar" i plasten. Man trycker fast locket tillräckligt hårt så att klackarna hakar i.

Genom att lirka med en tunn mejsel så lyckades jag lirka av locket på den nya PCV:n, och får då det nya membranet och spiralfjädern i handen, tillsammans med locket. På mina bilder ser ni hur det ser ut inuti, det orangea membranet och spiralfjädern under locket.Jag ska pröva i morgon att lossa på locket på den befintliga ventilen, istället för att skruva loss hela huset. Det gör inget om jag råkar förstöra plasten i det gamla locket då jag har ett nytt lock som ska dit.Om det går att göra så är det otroligt mycket enklare än att byta hela PCV:n. Man undrar faktiskt varför BMW konstruerat det så här krångligt.       

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #11 skrivet: juli 27, 2015, 07:46:56 »
Bra tips det där! ;)
Tyvärr! Dem som sätter in motorn på fabriken inte har det problemet, den är redan på plats, det var bättre på äldre modeller då det fanns gott om plats att meka för.
Idén med lock är bra men det skulle vara för enkel för folk att har en burk med lock och hur många verkstäder byter bara membranen? Inte många skulle jag tro, inte ens BMW eller, för komplicerad att öppna och kosta för mycket i tid. :(
Som tu är, finns folk som du själv som ta tid och undersöker möjligheter, tack för det. ;)



 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #12 skrivet: juli 30, 2015, 18:13:10 »
Nu har jag bytt PCV:n - jag bytte hela huset istället för bara locket och membranet. Det tog mig tre timmar, och armar och fingrar är uppskrapade.


Jag har några tips till andra som vill byta PCV själv.

Själva PCV:n sitter med sju bultar, torx T27. Tre i överkant och fyra i nederkant.

1. en vanlig hylsnyckelsats är för klumpigt för att komma åt de fyra undre. Men Jula har en trevlilg liten lednyckel som är gjord för att passa bits. Så köp en sådan för 60 kr och en bits T27 om du inte har den redan.

2. jobba med kall motor.

3. ta det försiktigt, det är enormt trångt och du vill inte tappa en skruv eller torx. Det är precis på damstråt att man kommer åt.Jag öppnade min gamla PCV, och mycket riktigt: membranet var alldeles sprucket i min gamla.

Jag bifogar en bild på den - i skålen ligger det kvar en plastbit från membranet, och till vänster i locket ser man att den saknas. Det fanns även en spricka i gummit.Tomgången är nu tillbaks lika fin som den var till för några månader sedan, och jag upplever också att den går snålare.   
     



Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #13 skrivet: juli 30, 2015, 18:40:26 »
Jag har även bestämt mig för att byta ut hela ljudanläggningen - högtalare, förstärkare och huvudenhet. Den gamla originalstereon är en BMW DSP - Digital Sound Processor. Deras näst bästa "high end"-variant som förmodligen kostade en förmögenhet på sin tid - gissar på 20 000 kr. Men ljudet från den är bedrövligt dåligt - sämre än en transistorradio för 100 kr.


Ett tag tänkte jag behålla slutsteget, men jag har bestämt mig för att det är för klent. Jag kommer aldrig bli nöjd med ljudet - det blir inget tryck med de 17 watt eller vad det kan vara som DSP-slutsteget ger.


Högtalarna är bedrövligt dåliga också. BMW borde nästan få pris för E39:ans stereo - för att den är så löjligt dålig. Originalsubwoofern t ex - en Nokia plastlåda med två st 5.25-tums "bashögtalare". Det är så löjligt klent ljud från den -- även om man lägger örat emot lådan så hör man bara som ett ynkligt "pom-pom-pom"...  ;D

Huvudenheten blir en kinesisk 16:9-enhet med GPS, radio, RDS, CD-spelare, DVD-fikmspelare, SD-kort, USB, Aux, iPhone-anslutning, Blåtand för handsfree och streaming, samt backkamera och digital-TV.

En dockningsstation för telefonen, så att den laddas när man kör.

Slutsteget blir ett Phoenix Gold Z-6005 på 4 x 150 watt RMS och 1 subbas på 300 watt RMS.
Det har fläktar för att hålla sig svalt och kommer att monteras under golvet så att man inte ser det.

http://www.pm-shopen.se/phoenix-gold-z-6005/2459-0

Dörrarna får ett Infinity Kappa 609CS 6.5-tummare med diskanter som ska klara upp till 125 watt RMS (ganska mycket) utan att spela dåligt. Jag byter ut hela originallådan och bygger en ny baffel i MDF för att hålla 6.5-tum istället för original som är ynkliga 5.25.

Bak blir det Hertz koaxialer i taket, samt två 8-tums subwoofers som tål 125 watt RMS. En är inbyggd i en låda jag byggt själv, måttanpassad för att sitta bakom luckan till höger (där den gamla original så kallade "subwoofern" från Nokia satt (ovanför batteriet). I reservhjulsbaljan kommer det att sitta en till likadan 8-tummare och basa på, parallellkopplad med den första.

Fördelen med detta är att det blir stealth -- det kommer inte att synas och lastutrymmet kommer att vara orört.

Men OM jag känner för att trycka på ännu mer med djupbas så har jag beställt ett Kenwood 12-tums basrör KSC-W1200T som spänns fast med ett spännband i skuffen och enkelt kan tas ur.

Det blir inte extremt, men jag vill bara kunna få bra ljud när jag lyssnar på radiosporten, och kanske lite Motorhead. Jag är ute efter "fett" ljud, det ska vara rikt och tydligt.  :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #14 skrivet: juli 30, 2015, 20:35:28 »
Angående bytet av PCV-ventil så glömde jag:

4. Svordomar uppmanas, så många och så grova som möjligt - det underlättar arbetet. Vid ett tillfälle drog jag till och med till med "pistaschgubbar och surkålsstuvning!!" Då jäklar, då lossnade skruvarna!

5. passa på att dammsuga och putsa upp insuget

6. Avsluta med en öl för att fira framgången. Eller 13-14.

P.S: jag bytte övre kylarslangen också - det var dags. Min bil har gått 32 000 mil och jag vet inte om PCV:n är bytt tidigare.

Vissa grejer är förslitningsvaror - det gäller bara att veta NÄR de ska bytas för att inte drabbas av ett stopp med bärgning, och samtidigt inte byta saker i onödan.

- Lambdasonder: var 15 000:e mil.
- Stötdämpare: 15 000 mil.
- Visco-koppling : 20 000:e mil enligt mig.
- PCV-ventil : 30 000:e mil enligt mig
- Olja, oljefilter och luftfilter : var 1500:e mil enligt mig*
- Stift : NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP ska väl hålla 5 000 mil?
- Kylarslangar, samt värmeslang från baksidan av motorn in till värmepaketet (sprack på min - hurra! bärgare): 25 000 mil
- Bensinpump - min la av vid 27 000 mil. Inte så kul - bärgare. Kostar ca 1200 kr för en ny.

Bromsar och belägg: jag rekommenderar att undvika Meyle och de billigaste pga dålig härdning: de slår sig snabbt med vibrationer i ratten som följd. Original, ATE eller Zimmerman fungerar bra. Kanske även Brembo, även om jag läst att en del säger att de slagit sig för dem. Mintex eller Ferodo eller EBC green stuff bromsbelägg.

 

Reklampartners