Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BROR blogg  (läst 32136 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #45 skrivet: december 24, 2013, 08:24:27 »
Tack! Det samma BROR, hoppas att du har varit snäll i år så du får många presenter. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #46 skrivet: februari 11, 2014, 13:11:10 »
Jaha, ja, nu är leden bytt, ref till http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6547.0
Verktyget eller de två hylsorna som behövdes kostade en tårta  ;D tänkte först använda en ordinarie 16mm gängstång men den va ju grovgängad och vis av erfarenheten
misstänkte jag att det kanske inte fungerar.


Grunnade tillsammans med svågern en stund och vips kom vi på att skruvarna till fjäderverktygen är ju fingängade och långa, samt rätt dimension, i och med fingängan fördelar man belastningen.




Slipade till klon som är gängad så det blev en plan yta mot hylsan, fungerade alldeles lysande och det finns gott plats för klon.

Och här är den gamla fulingen.


Nu har jag ett verktyg redo för den andra sidan, när den så säger upp sig, och behöver svågern låna verktygen så kostar det en tårta, en stor en  :)
Och som jag nämnt tidigare finns det en beskrivning på detta jobb.
http://www.beisansystems.com/procedures/swing_arm_ball_joints_procedure.htm
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
BROR blogg
« Svar #47 skrivet: februari 11, 2014, 16:13:48 »
Nice verktyg, är den ena hylsan lagrad? Ser ut så på bilden... gott att du fick loss den, dom brukar i vissa fall sitta satan.
Så nu kan du glida igen utan klonk och andra oljud ;)

-= BMW =- Just Real Power

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #48 skrivet: februari 11, 2014, 22:30:35 »
Trevligt med ny vertyg som fungerar som det ska. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #49 skrivet: februari 12, 2014, 07:46:47 »
Nice verktyg, är den ena hylsan lagrad? Ser ut så på bilden... gott att du fick loss den, dom brukar i vissa fall sitta satan.
Så nu kan du glida igen utan klonk och andra oljud ;)


Noop, inte lagrad, ser bara så ut, det är återanvända/modifierade gamla verktyg så därför den svarta ytan på den ena hylsan.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #50 skrivet: april 15, 2014, 11:58:55 »
Jaha ja, nu börjar sommaren närma sig å vagnen e besiktigad å godkänd.
Sommarhjulen e monterade efter att bytt ut två däck, mycke pyssel blev det med balanseringen då det blev att smacka dit en massa vikter på ett av hjulen, kan bero på nya däcken för fälgen verkar OK vad gäller skevhet och orundhet, skulle kanske kört de tomma fälgarna i balanserings maskinen för koll innan jag la på däcken, ska komma ihåg detta nästa gång.
Har dock ingen obalans, inte ens upp till runt 170, går helt lungt å tyst.
De nya däcken levererades av Däckonline och som vanlig en snabb leverans, priserna ligger fortfarande lågt, ca. 1200.- för Good Year Eagle F1 235/45/17 är helt OK.
Brukar inte vara mycket för bensintillsatser men det har varit en eller fler spridare som har tickat länge, har testat med Redline tvåtakts olja (liten, liten) skvätt vid några tankningar utan resultat, fick sedan för mig att köpa en flaska TriPak, och haft det i tanken fyra tankningar och det verkar fungera för det har blivit tystare.
Jösses va motorn gick bra under tiden med TriPak  ::) ja kanske lite ändå  :-\
Skulle lagt in lite bilder men ImageShack har ju bestämt sig för att ta betalt för bildlagring, dock kommer befintliga bilder att finnas kvar, så där var det stopp, man e ju lite snål.
Ska testa med Photobucket istället men inte kommit till skott att testa ännu.
Nu ska jag försöka få ordning på min gamla Volvo 850 så jag kan släpa hem byggmatrial till vår tillbyggnad av sommarhuset som ska påbörjas snart, ev. har jag en Volvo 945 fullturbo på gång, ägaren har ledsnat på den så den blir troligen väldigt billig, troligen chippad, vi får väl se.
Återkommer, tyvärr händer det mera sällan numera, håller dock lite koll på forumet.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #51 skrivet: juni 10, 2014, 10:04:12 »
Då det inte händer så mycket på bilfronten just nu, i alla fall inte med bumsen så petar jag ned lite allmänt som har hänt.
Det blev ingen 945 Turbo :( så den gamla 850'n får leva ett år till :( bytte ett framhjulslager inför besiktningen och vips så blev den godkänd, lite "skämmigt"  :-[ blev det då bilen skulle ut från besiktnings hallen, batteriet var stendött, starthjälp av tjejen som besiktigat bilen (mycket folk var det, alla såg lite skadeglada ut) jag lämnade sedan snabbt platsen  8).
Hittade strömtjuven, larmet drog ca. 15 amp, nu e larmet borttaget så nu håller batteriet, dock gick det inte att starta bilen utan larmet, tog en timme att hitta vad som skulle bryggas för att gå förbi startspärren i relä boxen.
Det satt fyra råfula Italienska tre ekers alu-fälgar på volvon, nu sitter det plåtfälgar (från grannens 940) där istället, snacka om idéer man får ibland, ja, ja.
Det var som ett långt styrkepass att plocka bort däcken från plåtfälgarna(gamla vinterdäck) samt "ful"fälgarnas däck som sedan återmonterades på plåtfälgarna och balanserades, de blev en pilsner efter detta jobb, jajamen.
Nu ser det "lite" bättre ut  ;D förutom att det är fel offset, detta medför en större spårvidd så det tar nästan i skärmkanterna, lite coolfaktor ::) när man ser bilen från sidan i alla fall.
Nu är takstolar och det mesta virket beställt för bygget på landet, får första lasset på fredag så då är det bara att putsa hammaren å skaffa ett större lager plåster för sönderslagna fingrar.
Takstolarna kom förövrigt 07:00 imorse  ??? (skulle komma efter midsommar) så det är bara att dra till landet ikväll å ställa undan dom på lämplig plats, återigen ett styrkepass att flytta 6 stycken 6.5 meters takstolar plus ett gäng råspont luckor.

Ska försöka skärpa mig och lägga ut lite foton då jag nu har reggat mig i Photbucket så det är bara att ta sig i kragen å fota.
Trevlig sommar  8) ;) den har börjat bra och hoppas att detta vädret håller sig.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #52 skrivet: juli 23, 2014, 11:56:58 »
Jaha, ja, nu e man tillbaka till grottekvarnen igen :( nu e de slut på denna semester period, nja, semester var det väl inte så mycket av då tillbyggnaden av sommarhuset tagit mesta tiden, dock sluppit jobbet  8) :)
Golvbjälklag, väggstommar och tak på plats, va varmt det varit sista veckan, just när takpappen skulle på.


Biljobb, nä inte så mycket förutom att före midsommar började laddnings lampan blinka å lysa längre perioder, det hela var lite underligt då det är en fyra år gammal bytes generator som borde hålla mycket längre, garantitiden var ju givetvis tre år.
Det första var att byta laddregulatorn, å kolen var ju inte helt slut, men ska inte vara så här slitna efter fyra år och ca. 8000 mil  ???


Bytet hjälpte inte, felet blev bara värre å värre, sista flämtande laddningen på torsdagen före midsommar, kul, generator igen för 4-5000 ihop med alla andra utgifter med bl.a. bygget >:(
Kollade med bildelsbasen men där fanns det inget som gått under 25000 mil, å begagnat känns inte helt rätt.
Kontaktade därför firman jag köpt laddregulatorn av (450 pengar), jo det var OK att lämna tillbaka laddregulatorn och uppgradera bytes generatorn till en 120A generator(det jag hade var en 90A), slutade med ett pris på runt 2800 efter avdrag för regulatorn, snacka om bra pris  :D
Hoppas nu att denna generator håller bättre (detta är fjärde generatorbytet), kollade att det är nya kol och såg även att ankaret(rotorn) är bytt så det borde funka.
Firman har funnits sedan 60-talet och det är som att komma tillbaka till detta decenium då man kommer in i butiken, har dock inte mycket erfarenhet av firman (ny ägare sedan några år tillbaka) men verkar seriös, kolla in www.frejbildelar.se
Det tråkiga med detta generatorbyte är att jag har fått tillbaka missljudet som beskrivs i http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=3612.msg27177#msg27177 igen  :o laddningen är ju OK med 14,7 V men varför viner det så förb....t, det ska vara tyst under läppen på en BMW, definitivt då det är en 6'a, ja, ja, får väl leva med detta tills tid finns för undersökning.
Kolla in denna grej, det kan väl inte vara för att folk gillar BMW, eller :o


Strax före semestern parkerades bilen på en P plats med plats för ett 50 tal eller fler bilar, när hustrun å jag kom tillbaka så såg det ut på följande sätt  ???
Det hör till saken att P platsen var tom när vi kom dit och det var den när vi skulle hämta bilen, förutom vår och idiotens, hur f....n tänker man, kan väl var ok att stå bredvid men så in i h-vete nära, som tur var det inga märken på vår vagn, snacka om frestande att "avlägsna" vänster backspegel på den högra bilen.
Som ni ser så petar jag in lite bilder igen, nu e de Photobucket som gäller.
Återkommer med lite mer rapportering senare, ha en fortsatt trevlig sommar  8) 8)
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BROR blogg
« Svar #53 skrivet: juli 23, 2014, 21:38:05 »
Ja man undrar hur en del tänker när de parkerar, folk måste ha torgskräck eller nått. Har hänt mig flera gånger, kommer till en stor P plats med ca. 150 - 200 lediga parkeringsplatser och ställer min bil långt ifrån ingången. Utför min ärenden och kommer ut igen, på platsen intill står det nu en rostig gammal surhink, det är fortfarande 148 - 198 lediga platser att ställa bilen på men ändå så bara måste man parkera intill den bil som redan står på parkeringen.

Jag undrar … varför??

Hoppas du slipper fler generatorbyten nu.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #54 skrivet: augusti 04, 2014, 10:46:08 »
Lite avbrott i snickrandet och målande, av en händelse hittade jag denna trasiga slang (bälg) i förra veckan, har ingen aning om hur länge den varit trasig, måste missat den vid senaste service (kontroll), troligen beror det på dåligt fokus på just bilen de senaste månaderna  :-[



Har nu förklaringen till ett visslande som kommit å gått runt 2000 varv, det är troligen orsakat av luftströmmen förbi spjället, normalt med hel slang så hörs inte detta ljud.
Ja, ja, konstaterat att spjällhuset var rent trots allt  :) så det behövs nog ingen åtgärd, tror att motorn går bättre, bl.a. lungnare tomgång samt bättre respons  :-\ kul att hålla i annat verktyg än hammaren igen  8)
Va varmt de e, toppat med 30 grader under helgen, igen.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #55 skrivet: augusti 04, 2014, 11:00:16 »
Tråkigt och konstigt att de inte upptäckte problemet vid servicekontrol, dags att byta till nytt.
Var det på själva BMW eller en annan verkstad?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #56 skrivet: augusti 04, 2014, 15:25:04 »
Nu var det så att det är mitt eget fel då jag gör allt själv, än så länge, det var därför jag skrev "dåligt fokus" men de e lungt.
Ska skicka in en reklamation på dålig service, he, he,  ;) :) 8)
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #57 skrivet: augusti 21, 2014, 22:02:17 »
Hoppas du slipper fler generatorbyten nu.
Jo jag har bytt igen (se min anm. nedan).
Skulle avrapporterat detta men det blev ju så att det ligger under "Vad gjorde du med din BMW....."
Kan bara meddela att det fortfarande är tyst och laddar 14,4 V.
Snickrandet fortsätter, gavel och en långsida har nu "beklädnad" + grundat, hinner inte så mycket numera då det bara är två dagar för bygget, i veckan.
Bumsen behöver snart lite omvårdnad, knappt tvättad sedan midsommar, massor av stenskott att fixa samt de vanliga e39 rostgömmorna.
Ja, ja, när garaget är tömt på byggmaterial så kommer ordningen att vara återställd.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #58 skrivet: november 25, 2014, 09:06:39 »
Nu var det länge sedan jag skrev något här, får väl skylla på att det har varit mycket "brus" detta år, både med bygge och på jobbet, dock brukar jag ta mig en runda då och då på forumet.
Sedan senast har det inte hänt så mycket, bygget ligger nere inför vårsäsongen, så nu äe det bara vanligt "pyssel" som gäller.
Hustrun och jag var en sväng till Småland och Öland i September, hittade bland annat den riktiga gården där inspelningarna gjordes av Emil i Lönneberga, även Bullerbyn, jösses vilken kuperad terräng det var i de delarna av Småland, men fina vägar å vackert väder.
Herregud va jag tycker bilen går bra å njutbart e de me.
Nu e bytt till vinterdäck(dubb) å vad hittade man då, jo ett rostigt bromsrör på vänster sida bak, så det var bara att handla nipplar å rör(metervara).
Trodde att jag skulle behöva byta även på höger sida, men det såg bra ut, jösses vilket pyssel det var att dra röret runt tank, bakvagnsinfästning samt anpassa det till det kvarvarande röret, nu e de i alla fall bytt.
När man plockar bort täckande saker, innerskärmen som i detta fallet så hittas det ställen där rosten har börjat boa, inte kul, dock inte allvarligt, ännu.
En sak har börjat oroa mig, vagnen har börjat dra i sig olja ca. litern på 400 mil, dock ingen synlig rök och motorn är torr å fin å går bra.
Tidigare har det gått åt styvt en liter på 1500 - 2000 mil, antar att det kan vara vevhus ventilationen eller som jag såg på en tråd på nätet att i vissa fall kan övre kolvringar koksa igen som har till följd att oljan piper förbi där, ja, ja, får ha detta under bevakning.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #59 skrivet: november 27, 2014, 08:18:18 »
Tiden går fortare än vad man tror och den går fortare när man åldrar. ;)
Det var ditt eget hus som du höll på, hur är det med den idag? har du flyttat in?
Håller med om att Småland är vacker på många sätt och viss med finna vägar att köra på.
Som du säger, lite pyssel att byta bromsrör, har gjort det på många bilar då jag förut hjälpte en kompis som har en verkstad i Helsingborg.
Tyvärr! Rosten är som en cancer, när den börja ingripa någonstans är det svårt att stoppa det.:(
Hoppas att du hitta felet med olja som försvinner. ;)



Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners