Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW ZF transmission.  (läst 7773 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW ZF transmission.
« skrivet: september 08, 2011, 18:49:56 »
ZF 6HP26 transmission.
6HP26 var den första 6-växlade automatlådan i en produktionsbil. Tillverkad av ZF Getriebe GmbH i Saarbrücken, Tyskland.

6HP26 använder en Lepelletier planetväxel, som kan ge mer utväxling med betydligt färre komponenter. Detta innebär att 6HP26 är lättare än sin 5-växlad föregångare. Den har också "lock up" på momentomvandlaren på alla sex växlar. Det sänker bränsleförbrukningen dramatiskt och minskar klyftan i bränsleeffektivitet mellan automatisk och manuell växellåda. Den återfinns i följande modeller:

* 2001-nuvarande BMW E65/E66 7-serien
* 2003-nuvarande BMW E63/E64 6-serie
* 2004-nuvarande BMW E60 5-serie
* 2007-nuvarande BMW E70 X5

6HP26 användes först av BMW på 2001 E65 7-serien, men Audi var den första som tillkännagavs att använda den med deras 2003 A8.

6HP26 har ett specificerat maximalt vridmoment på 600Nm, systermodeller med olika begränsningar finns i form av 6HP19 och 6HP32. Utöver detta finns flera versioner av 6HP26 tillgängliga beroende på tillämpning och varumärke, t. ex. : 6HP26, 6HP26A och 6HP26X.

ZF 5HP30 transmission
ZF 5HP30 är en 5-växlad automatlåda för personbilar från ZF Friedrichshafen AG. Den infördes 1992 och återfinns i följande modeller:

* 1992-1994 BMW E32 740i M60/B40
* 1992-1994 BMW E32 740iL M60/B40
* 1992-1995 BMW E34 540i M60/B40
* 1993-1995 BMW E31 840i M60/B40
* 1994-1997 BMW E31 850Ci M70/B50
* 1994-1997 BMW E38 740i M60/B40
* 1994-1997 BMW E38 740iL M60/B40
* 1994-2001 BMW E38 750iL M73/B54
* 1995-1996 BMW E31 840Ci M60/B40
* 1995-1997 BMW E39 540i M60/B40

ZF 5HP24 transmission
5HP24 är en 5-växlad automatlåda för personbilar från ZF Friedrichshafen AG. Den infördes 1996 och återfinns i följande modeller:

o 1996-1997 BMW E31 840Ci M60/B40
o 1997-2001 BMW E38 740i M62/B44
o 1997-2001 BMW E38 740iL M62/B44
o 1997-2003 BMW E39 540i M60/B40
o 1998-2003 BMW E53 X5 4.4I
o 2001-2003 BMW E53 4.6IS V8
o 2002-2003 BMW Z8 Alpina V8 4.8L

ZF 5HP18 transmission
5HP18 var den första 5-växlade automatlådan för personbilar och den producerades av ZF Friedrichshafen AG. Den infördes 1991 på BMW E36 320i/325i och E34 5-serie, och var avsedd för längsgående motorer. Den återfanns i följande modeller:

* 1992-1995 BMW E34 530i M60/B30
* 1993-1995 BMW E36 320i M50/B20
* 1993-1996 BMW E36 M3 S50us/B30
* 1997-1999 BMW E36 M3 3,2 S50usB32

ZF 4HP24 transmission
ZF 4HP24 som BMW använder i olika modeller.
Den 4HP24 är en 4-växlad automatlåda för personbilar från ZF Friedrichshafen AG. Introducerades 1987.

o 1987–1994 BMW E32 750iL M70/B50
o 1989–1994 BMW E31 850Ci M70/B50
o 1989–1994 BMW E31 850i M70/B50

ZF 5HP19 transmission
ZF 5HP19 Återfinns bl. a. på rakställda motorer från BMW.
5HP19 är en 5-växlad automatlåda för personbilar från ZF Friedrichshafen AG. Den infördes 1996 och den är monterad i följande BMW-modeller:

2001-2003 BMW E 46 330 Ci M54/B30
2001-2003 BMW E46 330i M54/B30
2000-2003 BMW E46 320i M52tu/B20
2001-2003 BMW E46 325Ci M54/B25
2001-2003 BMW E46 325i M54/B25
2001-2003 BMW E39 525i M52tu/B25
2001-2003 BMW E39 530i M52tu/B30
2002-2003 BMW Z4 2,5 i

ZF 4HP22 transmission
4HP22 är en fyrväxlad automatlåda för personbilar från ZF Friedrichshafen AG . Den introducerades 1980 och producerades t. om. 2003. Den återfinns i följande bilar:

1981-1987 BMW E28 528e M20/B27
1983-1988 BMW E30 325e M20/B27
1983-1985 BMW E28 524TD M21/D24
1983-1984 BMW E28 533i M30/B32
1983-1989 BMW E24 633CSi M30/B32
1983-1984 BMW E23 733i M30/B32
1984-1985 BMW E30 318i M10/B18
1984-1985 BMW E30 323i M20/B23
1984-1987 BMW E28 535i M30/B34
1984-1992 BMW E23 735i M30/B34
1986-1992 BMW E30 325i M20/B25
1988-1990 BMW E34 525i M20/B25
1988-1993 BMW E34 530i M30/B30
1988-1993 BMW E34 535i M30/B35
1986-1992 BMW E32 730i M30/B30
1986-1992 BMW E32 735i M30/B35
1986-1992 BMW E32 735iL M30/B35
1986-1992 BMW E32 750i M70/B50
1986-1992 BMW E32 750iL M70/B50

4HP22 Svagheter
4HP22 kan ta skada och förlora kraftöverföringen om den varvas högt och länge på "P" eller "N" -läget. Det kan uppstå t. ex. vid uppvärmning av katalysatorn för bensindrivna modeller inför besiktning, det är bättre att varmköra bilen ordentligt genom att köra den. Opacitetstestet (röktestet) som görs på dieselbilar på bilprovningen kan vara skadligt om det görs på fel sätt, man ska alltså undvika att varva växellådan obelastad så mycket som möjligt.


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners