Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 318i E46 2002 Touring - Bakfönstren och bakre spolarvätskepump/torkarmotor  (läst 1095 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad itsybitsy

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
Hej!

När jag köpte den här bilen så har inte båda bakre fönstren ej gått att rulla ner eller upp.
Jag har testat en mängd olika saker och dessa står nedan, de gäller både för fönstren samt bakre spolarvätskepump samt bakre torkarmotor.
Den bakre spolarvätskepumpen var sönder och byttes u, tanken är full.
Det är inte heller täppt då jag testade den helt nya motorn efter den installerades med att ge ström från extern källa.
Torkarmotorn bak fungerar också med extern ström och är utbytt till en relativt ny sådan.
Fönstren funkar också med extern ström.

Vad kan vara fel?

Jag har gjort följande:
Kontrollerat alla säkringar inklusive de i motorrummet och relä i motorrummet. (ej kollat om de relä som finns bakom handfacket, relevanta?).
Fönstren funkar med extern elkälla då det är fel på båda sidorna drog jag slutsatsen att det är inte sannolikt att fönstermotorn gått.
Bytt knappar till fönstren.
Bytt ut GM/ECU modul utan lycka för att få alla mina fel eller en del av de fixade men det var samma visa.
Kontrollerat så inga kablar har kortslutning eller sitter i kläm i dörrarna för bakre fönstren.

Säkert gjort mer än så men inte nämnt det nu. Ni kanske kan påminna mig eller upplysa mig.

Har ni någon aning om vad det kan vara?

Tacksam för svar!

Cheers!
ItsyBitsy

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Hej

Tråkigt när det händer så!
Har du kollat säkringar under fram panelen?
Du har förmodligen också säkringar på baksida på högersida
Hur är det med reläer?
Kolla i handboken vilka som är till
Du har 3st pumpar, 1st till framrutan, 1st till ljuset, båda samma storlek och 1st till bakrutan som är större
Vad händer om du byter pumpen plats (ljuset och framrutan) med varandra? (det är samma storlek)
Hur är det med reläer? kolla också vilka är till vad.

Om det fungerar med extern ström kan det vara problem med ström mellan spaken och pumpen.

Har för mig men osäkert att strömmen går från säkringen till spaken vidare till relä och därefter till pumpen
Kan någon bekräfta detta?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Hej.


Hur har du det med problemet?
Fick du reda på någonting?
Pappy.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dirtyhj

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Var köpte du bilen?

 

Reklampartners