Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: F07 GT 530D (2010 ----)  (läst 5724 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
F07 GT 530D (2010 ----)
« skrivet: oktober 14, 2009, 23:02:45 »
BMW 5 serien GT 530D
På den länk kan du ser finna bilder.
http://www.autoexpress.co.uk/front_website/gallery.php?id=329242
Vad är det?
Den X6 är gott och väl, så är det 7-serien och så är det 5-serie Touring. BMW insisterar dock på att om du gör en triangel av dessa tre bilar, bilen som fyller upp utrymmet i mitten är perfekt för en förlorad generation potentiella köpare som vill ha lite av varje bil, men inte alla.

Så 5-serien Gran Turismo byggdes speciellt för att torka dem och, BMW evangelistically hävdar, att skapa ett helt nytt marknadssegment - något som bilindustrin egentligen inte har lyckats sedan Renault Scenic.

Så BMW's got big påståenden bakom den här bilen, men det faktiskt erbjuder 7-serien fram och bak benutrymme, lyx och underhållning, samt X5 takhöjd, rymd monster bagage och sprickbildning nya motorn och växellådan teknik.

Hur känns det?
Allt detta evangelisation kan vända dig bort en bil innan du ens köra det, men det skulle vara ett misstag med den här bilen.

Till att börja med, finns tekniken. Det har den senaste generationen av 3,0-liters diesel, som förväntas bekvämt sälja mer än det 535i GT i Europa. Det förtjänar också, eftersom det har 241bhp av kraft vid 4000rpm och £ 398 fot i vridmoment från 1750 till 3000rpm.

Det kommer att bidra till att det är den billigaste Gran Turismo, men det är också det bästa av GT: s motorprogram.

Men medan det är inte den snabbaste, det aldrig känns som vill. Our side-by-side avgifter visade 535i konsekvent drar iväg, även rullande med en växel accelererar, men 530d versionen var ödmjuk aldrig eftersom det smidigt ut genom sina åtta växlar, byter smidigt oavsett om det lysande nya sändningen var i sin mjukaste eller sportigaste inställningar.

BMW hävdar att man kommer att dra 43.5mpg på EU kombinerad cykel, men vi kom inte i närheten av det. Faktum halverats vi bekvämt det utan att ens försöka, och med endast en 70-liters tank, kan GT att stanna för att tanka mer än vi vill.

Kortdistanskommunikation tank isär, blir det en legendarily god kryssare. Motorn idles på 700rpm, och 62mph det är bara att kryssa över på 1350rpm. På 80mph det är bara att dra 1700 varv - som inte ens vid vridmoment topp ännu - och på 124mph det är fortfarande bara cirka 2200rpm. Avslappnad? You bet.

Om drivlinan är bekväm, stöder kabinen upp det, och lite till. Det kommer att vara tanken dikterar du slutar, inte ryggen. Sätena är lysande, med mjuka initial dämpning och fasta stöd under det - och det gäller för dem alla fyra (en soffa, med en strikt tillfälligt mitt säte, faktiskt standard).

Det är nästan bättre i ryggen också. Den sitter på exakt samma hjulbas (och spår) som den 7-serie, så det finns gott om utrymme, men det har skickligt arbetat. Utformningen av instrumentbrädan och dörrarna framför flyter vackert på baksidan, där platserna justera och akter individuellt och det gör deras ryggstöd. Och BMW har återupptäckt glädjen av prylar lagringsutrymme i kabinen.

BMW gör en stor del av den bakre luckan, som har en liten öppning som inte spricka passageraren skott och en stor en som gör, men det viktiga är att utrymmet är mycket flexibel, med upp till 1700 liter med baksätena fällas nere.

Allt detta skulle betyda någonting om chassit var inte det förvånansvärt bra. På 1960kg har 530d GT varje ursäkt för att vara en diskett röra. Det är det inte.

Dynamic Drive Control, som tweaks växellådan, spjäll och kartor styrning och stötdämpare är standard och varierar från Comfort i Sport + program. Glöm ytterligheterna (Comfort är alltför vältrande och Sport + är alltför aggressiv på knölen) och hålla den inne Normal och idrott och du hittar ett fint chassi lurar här.

Den är balanserad, den är aldrig orolig, det är tyst, det åkkomfort är lysande och det finns så mycket poise att det är svårt att föreställa sig hur du någonsin skulle kasta bort en, bortsett från att somna i den.

Dess enda märkbara fel - och även då är det förstorat i proportion av kvaliteten på allt den gör - är den dunkande ljud ur de bakre fjädring som luftfjädern skjuter sin axel tillbaka på sprucken, kvadratiska kantade hål. Det är som att vi fick höra, eftersom vårens kurs har ställts in för att bilen ska köras vid maximal belastning, vilket är 600kg tyngre än som testas.

Ska jag köpa en?
BMW 5-serie GT bildgalleri

Det beror på en massa saker om dig, till exempel vad du behöver, vad du inte behöver och hur stor din parkeringsplatser.

Inte automatiskt nej-säga det, men eftersom det inte känns som en 5-serien och det känns inte som en X5 heller. Förarens höft punkt sitter precis mellan dem, och det gör hela känslan i bilen.

Den främre hjulupphängningen är rena 7-serie, är den bakre från nästa generation av 5-serie Touring och på något sätt de har kombinerats för att göra GT känns som om det verkligen får sin egen plan, men det känns som en BMW .

Den slutar att vara en bil som är bara så crackingly bra att du glömmer allt BMW har försökt övertyga er om och endast följa är ett utmärkt konstruerad maskin. Eftersom det är.

Definitivt en drive-det-innan-du-rabatt-den proposition.

Första drive data
Hur mycket? Pris som testas £ 40,810
Pris som testas TBA
Hur snabbt? 0-62 mph 6,9 sek Maxfart 149 mph
Hur stor? Vikt 2035 kg
Hur törstig? Kombinerad 43,5 mpg
CO2 utsläpp 173 g / km
Motor
Layout 6, 2993 cc
Max effekt 241 hk vid 4000 varv
Max vridmoment £ 398 m vid 1750 rpm
BMW 530d Gran Turismo

Förbrukning: 6,5 liter/100 kilometer.

Motor: Rak dieselsexa, volym: 3 liter, Max effekt: 245 hk, Max vrid: 540 Nm mellan 1750–3000 varv per minut.

Tjänstevikt: 2035 kg.

Max dragvikt: 2100 kg.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, åttastegad automatlåda.

Grundpris: 514000 kronor.

Längd/bredd/höjd: 4,99/1,90/1,56 meter.

0–100 km/h: 6,9 sekunder.

Toppfart: 240 km/h.

Fordonsskatt: 4583 kronor.

Fordonsskatt efter regeringens preliminära förslag: 2953 kronor*.

Säkerhet: Ej testad i Euro-Ncap.

Övriga motoralternativ:

• 535i för 537?000 kronor.

• 550i för 715?000 kronor.


PLUS

• Praktisk

• Bra landsvägsbil

MINUS

• Dyr


* Uträknat i samarbete med Transportstyrelsen.


RIVALERNA

• Nya Saab 9-5

Nästan exakt lika stor och med samma lyxambitioner. Överlever bara Saab kan den bli en tuff konkurrent.

• Audi A6

Bra komfort och bra långfärdslok, men modellen börjar bli till åren och den är inte lika praktisk.


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
F07 GT 530D (2010 ----)
« Svar #1 skrivet: april 08, 2012, 10:13:39 »
Efter provkörning skulle jag absolut inte neka till en 530 GT diesel som efterträdare till min E39 530. ;)
Underbar familjebil, mycket gott om plats för bak passagerare, snabbare än 745 E65.  8)
Negativt: speciellt däck som inte punkterar, hög ljud, bättre att byta till vanliga däck, ingen plats till reservdäck. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners