Hej BMW-nördar!
Har en nördig fråga åt er.
Jag har en E46 318i N42B20 från -02. Den drog mycket olja och länge tills jag bytte ventiltätningarna.
Nu drar den inte olja längre men den går lite slött och luktar illa om avgaserna, även när den är varm. Jag har läst att kattarna kan ta skada av hög oljeförbrukning, vilket verkar rimligt. Den gick nog många år med oljeförbrukning innan jag köpte den.
Jag ska precis byta den stora katten, men det är även två stk mindre kattar på grenröret, som jag antar är ”för-kattar”?? Dvs de som ska fungera innan den stora blir varm? Det sitter lambdasonder i dem också, totalt 3 stk.
Jag har noterat att det bara verkar vara årsmodell 02 av 318i som har kattar på grenrören, när jag söker på andra årsmodeller kommer grenrör upp utan dem.
Grenröret som jag har kostar ca 5000 att köpa, medan ett vanligt kan köpas för en spottstyver.
Nu till mina frågor: Varför är det bara 02-orna som har kattar på grenrören?
Modellerna tillverkades ju till typ -06?
Och måste man ha de där för-kattarna där?
Jag förstår ju också att det är bättre för avgasreningen, men om de saknas på senare modeller verkar det ju konstigt.
Jag undrar eftersom jag misstänker att de är igensatta av gammalt oljeläckage.
Jag funderar på om man kan byta till ett vanligt och hoppa över kattarna.
Tacksam för svar från folk som vet vad de pratar om..
Mvh