Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Justering av helljuset  (läst 5681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
Justering av helljuset
« skrivet: oktober 06, 2016, 19:27:28 »
Glad höst alla forumläsare!
Nu har hösten på riktigt lagt sin mörka slöja över Norrbotten, därmed inser jag också att helljusbilden är helt åt asfalten och inte åt skogen som jag gärna skulle föredra i dessa tider.
Men det skall väl gå att ordna, men hur?
Jag har kollat lite men hittar inte justeringen, så är det någon som har idéer så vore jag tacksam.


Bilen, E38 1996 med original xenon på halvljuset


Tack på förhand för er kunskap.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Justering av helljuset
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2016, 23:54:54 »
Hej Thomas.

Har för mig att det finns manuell justering, spela inget roll om du har xenon eller Halogen.
Leta efter två vita insexa rattar, finns på varje ljus den ena för sidojustering den andra för höjdjustering.
Tror inte att det går att justera hel o halv separat.
Tänk att om du gör det själv, du kan får felaktig höjd därmed skulle vara bra att göra det på en verkstad som har apparater till mätning.
Glad höst till dig med.
Vi hörs. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
Justering av helljuset
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2016, 22:17:24 »
Tack för kunskapen Alain,
Jag demonterade hela lycktan för att kunna rengöra på in och utsidan vilket visade sig behövas, rätt mycke smuts som fastnat överallt. Justeringen på min visade sig vara två rattar som sitter på ovansidan var av en syns tydligt och den andra precis inne under skärmkanten, helt klart åtkomlig men knappt synlig.
Nu när allt blivit rengjort och återmonterat så startade jag och vred igång ljuset, allt fungerade och motorerna i lamphusen som justerar höjden på ljusbilden fungerade för utom att den ena inte höjde till rätt nivå, men när jag lirkade lite med rattarna på det lamphusen så höjde motorn till rätt nivå.


Det blir att plocka isär en gång till och fetta om kuggsegmenten till motorstyrningen så blir det nog bra.
Jag skall passa på att byta ytterplatsen också när jag ändå har rivit lycktorna.


Nu vet jag hur det hänger ihop,  ;)

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
Justering av helljuset
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2016, 22:20:54 »
Inte ytterplatsen >:(  det skall stå ytterglasen ::) .... Suck

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Justering av helljuset
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2016, 07:02:22 »
Bra jobbat Thomas ! Synd att jag inte såg detta tidigare, då jag är ganska bekant med strålkastarna på e38. De två ganska stora rattarna / justerhjulen har du redan hittat, bra.


Jag anser att strålkastarna på e38 är en av BMWs bättre konstruktioner, då de ganska lätt kan plockas loss och tas isär. Nya täckglas och packningar finns för en inte stor summa pengar. Lite irriterande med de två plastlinserna - de tål inte solens UV utan gulnar med åren. Jag prövade med våtslip och autosol och det blev lite bättre, men inte helt bra.


Det finns nya DEPO på ebay i Tyskland. De är så bra kopior av originalen att man faktiskt har svårt att särskilja dem. Täckglas av riktigt glas och kompletta med Xenon drivdon och lampor för dryga 2000 kr paret. Det tycker jag är billigt, som köpte mig ett par. De tycks vara på väg att ta slut.


 http://www.ebay.de/itm/7ER-BMW-E38-95-98-SCHEINWERFER-D1S-H7-XENON-SCHWARZ-KOMPLETT-PAAR-/291350677453?fits=Platform%3AE38&hash=item43d5da87cd:g:PQcAAOSw~gRVwMH-


Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Justering av helljuset
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2016, 07:09:09 »
P.S: jag ser nu att du planerar byta täckglasen och att du också har en -96:a som jag. Bra idé tycker jag, de blir som nya, då reflektorer oftast har klarat sig bra. Antar att du byter packningen samtidigt.


På nyare 7-serie kan man inte byta täckglasen, och nya strålkastarhus (utan xenon och glödlampor) kostar en förmögenhet.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Justering av helljuset
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2016, 07:33:45 »
Var är gamla tider då man kunde byta glas på enklare sätt, idag allt är i plast och ofta inte håller kvalitet, det kallas för moderna tider men i egentligen är det bara skit som bara kosta mer. :(
 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
Justering av helljuset
« Svar #7 skrivet: oktober 11, 2016, 09:20:56 »
Jaha, plasten är alltså inte ljusäkta. Det förklarar de något gulnande linserna.
För övrigt såg insidan otroligt fräsch ut, nästan inget damm. Men på helljus linsen fanns en vitaktig hinna som
inte gick att tvätta bort, nu är de så fina så jag skippade att försöka slipa, jag tror inte att de blir bättre direkt utan
förmodligen bara annorlunda.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Justering av helljuset
« Svar #8 skrivet: oktober 11, 2016, 19:42:37 »
Håller med Alain om att nya strålkastare inte är gjorda med högre kvalitet, eller att förlänga livslängden i ptanke - snarare är de optimerade för att bytas ut vid 20 000 mil - och där räknar de hem kostnaden.


Alla termoplaster bryts ner av solens UV, enda sättet att skydda dem är att klarlacka dem med UV-resistent klarlack (vilket alla strålkastare är). Det gula i linserna går ganska djupt. Det går säkert att polera bort det, men då måste man ner ganska djupt. Synd att det inte går att köpa nya linser.


De DEPO-tillverkade strålkastarnas linser ser ut helt som original, och är helt klara. Jag har lagt in Angel eyes i mina, så här ser de ut:

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Justering av helljuset
« Svar #9 skrivet: oktober 11, 2016, 21:30:46 »
Snygg blev det Lasse.
På min X5 tycker jag att ringar är lite gulaktiga, var på Schmiedmann för att byta lampor och motstånd till ringarna mot vitare, det gick bra med bytet utom att när man satt på dom, dom brann på direkten, vi testade en gång till men tyvärr, samma sak, satt på original igen och det funkade som det ska.
Varför gick det inte med vitare vet jag fan. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
Justering av helljuset
« Svar #10 skrivet: oktober 11, 2016, 22:36:32 »
Onekligen mycket tjusigt, nytt är nytt. Men Lasse har du haft några problem med motorstyrningen i lyckthusen? Eller stötte jag på en ovanlighet att höger lyse inte riktigt ville upp i höjd?
Vart köpte du dina änglaringar.


För övrigt så vet jag inte om det var bättre förr i alla avseenden, men åtminstone annorlunda.
Tänk om man fick plocka ut godbitarna.


En bekant har en Alpina 633csi B7 Turbo, den var säkert bra när den var ny i början på 80-talet. Nu är den tydligen mest ett orosmoment och funktionen är tveksam i allt. Inte mycket nytt går att köpa eftersom mycket är producerat hos Alpina i korta serier. Surt surt. :-\

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Justering av helljuset
« Svar #11 skrivet: oktober 11, 2016, 22:55:59 »
Jag köpte änglaringarna på ebay, de här:

http://www.ebay.com/itm/201586153152?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT


Otroligt billigt, 200 kr med frakt och helt OK kvalitet tycker jag. De ger ett vitt sken, se bilderna på min E38.


Jag tog bort täckglasen och fäste ringarna med de medföljande dubbelhäftande kuddarna mot plastlinserna. Sedan lirkade jag igenom kablarna bakom reflektorerna, och gömde de små ballasterna inuti lykthuset inkopplade på parkeringsljusets två kablar. Blev bra installation, helt vattentätt.


Om strålkastarna inte kalibrerar rätt så tror jag det kan kanske behövas en kalibrering av lyktorna. Det är ju en särskild ECU som ska skörta nivån, och den kan ibland behöva kalibreras med hjälp av programvara. Jag tror att BMW Scanner 1.4 har kalibrering av höjdnivån. Jag har det problemet på min E39 540iA Touring, att den ena lyktan ibland inte vill gå upp till rätt nivå. Men det är intermittent, bara ibland.

Jag är som sagt inte säker, men någon tipsade om kalibreringen av nivån.

Utloggad Thomas i Luleå

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 69
  • Karma: +11/-2
  • Kön: Man
Justering av helljuset
« Svar #12 skrivet: oktober 12, 2016, 14:35:14 »
Då skall jag åka till BMW å få en kalibrering så får vi se vad som händer.

Tack för tippset om Änglaringarna, sådana får det bli.

 

Reklampartners