BMW 507 (1956-1959)Vackra former och vassa prestanda till trots blev BMW 507 en flopp.
BMW 507, sportbil i roadsterutförande från BMW, tillverkad 1956-1959.
BMW 507 är en klassiker bland BMW:s sportbilar och har de senaste åren inspirerat dagens sportbilar hos BMW. Referenser finns bland annat i luftutblåsen på sidorna av karossen på BMW Z3 och BMW Z8. Det var under 1950-talet som BMW på nytt ville bli ett sportvagnsmärke som man varit innan kriget. 507:an skapades och bilen har idag ett mycket stort samlarvärde. Albrecht von Goertz designade bilen.
Varje 507:a hade en handbyggd aluminiumkaross och var utrustade med en 3,2 liters V8 som gav 150 hk, eller med fabrikstrimmning 160 hk.
Bilen på bilden är till salu på auktion.
När BMW lanserade sin modell 507 stod det 1955 på kalendern och Mercedes var herrarna på täppan med den första måsvinge-Mercan 300 SL. Som svar på tal lanserade BMW sin V8-motoriserade 507 som klarade 0-100 på 8,8 sekunder och toppade 219 kilometer i timmen, imponerande siffror då som nu. Men 507 blev aldrig någon försäljningssuccé, även om historien skrivit in den som en av de vackrare bilar som ritats. Trots ägare som Elvis Presley och grand prix-vinnaren John Surtees sålde bilen trögt ända fram till 1959, då produktionen lades ner med 251 byggda exemplar. På auktionsfirman RM Auctions hoppas man att bilen kommer dra mellan 900 000 till 1,2 miljoner dollar, motsvarande 6,2-8,2 miljoner kronor.
Tillverkare BMW
Produktion 1956-1959
252 byggda enheter
Klass Roadster
Karosseriform 2-dörrars cabriolet
Layout FR layout
Motor 3168 cc V8 , 16 ventiler
Transmission 4-växlad manuell
Hjulbas 2480 mm (98 tum) [ 1 ]
Längd 4380 mm (172 tum) [ 1 ]
Bredd 1650 mm (65 tum) [ 1 ]
Höjd 1275 mm (50,2 in) [ 1 ]
Designer Albrecht von Goertz