Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 507 (1956-1959)  (läst 3560 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 507 (1956-1959)
« skrivet: januari 26, 2012, 12:30:37 »
BMW 507 (1956-1959)


Vackra former och vassa prestanda till trots blev BMW 507 en flopp.

BMW 507, sportbil i roadsterutförande från BMW, tillverkad 1956-1959.
 
BMW 507 är en klassiker bland BMW:s sportbilar och har de senaste åren inspirerat dagens sportbilar hos BMW. Referenser finns bland annat i luftutblåsen på sidorna av karossen på BMW Z3 och BMW Z8. Det var under 1950-talet som BMW på nytt ville bli ett sportvagnsmärke som man varit innan kriget. 507:an skapades och bilen har idag ett mycket stort samlarvärde. Albrecht von Goertz designade bilen.
 
Varje 507:a hade en handbyggd aluminiumkaross och var utrustade med en 3,2 liters V8 som gav 150 hk, eller med fabrikstrimmning 160 hk.

Bilen på bilden är till salu på auktion.
När BMW lanserade sin modell 507 stod det 1955 på kalendern och Mercedes var herrarna på täppan med den första måsvinge-Mercan 300 SL. Som svar på tal lanserade BMW sin V8-motoriserade 507 som klarade 0-100 på 8,8 sekunder och toppade 219 kilometer i timmen, imponerande siffror då som nu. Men 507 blev aldrig någon försäljningssuccé, även om historien skrivit in den som en av de vackrare bilar som ritats. Trots ägare som Elvis Presley och grand prix-vinnaren John Surtees sålde bilen trögt ända fram till 1959, då produktionen lades ner med 251 byggda exemplar. På auktionsfirman RM Auctions hoppas man att bilen kommer dra mellan 900 000 till 1,2 miljoner dollar, motsvarande 6,2-8,2 miljoner kronor.

Tillverkare BMW
Produktion 1956-1959
252 byggda enheter
Klass Roadster
Karosseriform 2-dörrars cabriolet
Layout FR layout
Motor 3168 cc V8 , 16 ventiler
Transmission 4-växlad manuell
Hjulbas 2480 mm (98 tum) [ 1 ]
Längd 4380 mm (172 tum) [ 1 ]
Bredd 1650 mm (65 tum) [ 1 ]
Höjd 1275 mm (50,2 in) [ 1 ]
Designer Albrecht von Goertz
 


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 507 (1956-1959)
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2012, 09:21:39 »
Den BMW 507 är utan tvekan den vackraste och säkert bland de mest sällsynta produktionsmodeller någonsin fram från München, med bara 253 tillverkades mellan 1956 och 1959. Den 507 var den första BMW byggd med en V8-motor och förblev den enda modell att använda en tills 740i debuterade 1992. De 3,2-liters tryckstången V8 under 507: s motorhuv bedömdes antingen 150 eller 160 hästkrafter. tyvärr så attraktiva som 507 var gjorde sin $ 10.000 prislapp det en större kommersiellt misslyckande än den senaste Z8. Efter 507 frånfälle hade BMW bygger inte en annan roadster förrän 1989 Z1. Denna speciella exemplet verkar vara i mycket gott skick bortsett från den något dimmig bakrutan. Det spenderade en stor del av sitt liv på Imperial Palace i Las Vegas, där det var påstås vara en av två som ägs av Elvis Presley. När detta skrivs, den $ 400.000 toppen bud har rensat inte reservationspriset, så du fortfarande har en chans att remortgage huset och få in på denna åtgärd.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners