Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Gul motorlampa - BMW 318d e91 -2010  (läst 5312 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Eddde

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
  • BMW - The Ultimate Driving Machine
Gul motorlampa - BMW 318d e91 -2010
« skrivet: februari 24, 2018, 11:46:05 »
Hej,
 På min BMW 318d e91 143 hk tillverkad 2010 (gått 18.000 mil) har jag fått gul motorlampa och 3 st felkoder.

 - Measured air mass compared to the calculated air mass to low.  Code: 004862
 - Air flow meter signal.  Code: 003FF0
 - Set zero adjustment cylinder 4 injector.  Code: 004B05
 
Vad tror ni är trasigt?
 
 Tacksam för hjälp!
 
 Mvh
 Edvard     

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Gul motorlampa - BMW 318d e91 -2010
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2018, 13:27:07 »
Hej Eddde


Hur går motor när det händer?
I första hand skulle jag tro att du har problem med luftmassemätare (LMM) som har gjort sitt eller kolla också att luftlåda och luftslang som kan har en spricka som gör att orenas luft sug in och förstår den tunna wolfrantrås som sitter i LMM.
Kan silvertråd som sitter i kan antingen vara sönder eller bara smuts på den, det händer ofta när man har öppet luftfilter,  för att kolla, koppla av kontakten ifrån LMM och ser om motor ändrar sig, om ja, är det inge fel på den, om nej, bor du testa en annan.
Hör av dig efter
kontrol.


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Gul motorlampa - BMW 318d e91 -2010
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2018, 16:37:03 »
Här kan du också läsa lite tips, det är rena pyssel men med lite tålamod kan du säkert hitta någonting.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7208.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Eddde

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
  • BMW - The Ultimate Driving Machine
Gul motorlampa - BMW 318d e91 -2010
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2018, 10:02:16 »
Tack snälla för perfekta råd Pappy. Har letat sprickor, glapp och kontaktbrott. Utan framgång. Nu ska jag beställa en ny luftmassemätare. Låter 1600 kr rimligt för en Bosch?

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Gul motorlampa - BMW 318d e91 -2010
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2018, 20:10:09 »
Hej Eddde.


Absolut inget fel med luftmassemätare från Bosch och priset ligger cirka där men jag inte vill att du köper någonting om det inte är det som är fel.
Kanske kan du kolla på nått bilskrot om det finns, det är ju mycket billigare och om det inte är är det som är fel går du undan med priset och kan söka vidare.
På bildelsbasen.se finns flera skrotobjekt, kanske 1 som säljer det du behöver, eller?


Kanske fler som kan komma med tips för att hjälpa Eddde?



Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Eddde

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
  • BMW - The Ultimate Driving Machine
Gul motorlampa - BMW 318d e91 -2010
« Svar #5 skrivet: april 15, 2018, 15:51:16 »
Nu har det snart gått två månader sedan den gula motorlampan tändes på min BMW 318d e91 143 hk tillverkad 2010 (gått 18.000 mil).
Släcker jag motorlampan med Carly tänds den igen efter ca 30 mil, tänds nästan alltid när jag går ner i fart, på exempelvis motorvägsavfarter.
Sedan sist har jag köpt och monterat en helt ny MAF-sensor från Bosch.

Får dessa felkoder:
 - Measured air mass compared to the calculated air mass to low.  Code: 4862
 - Air flow meter signal.  Code: 3FF0
 - Set zero adjustment cylinder 1 injector.  Code: 4B06
 
Vad tror ni är trasigt?
 
 Tacksam för hjälp!
 
 Mvh
 Edvard     

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Gul motorlampa - BMW 318d e91 -2010
« Svar #6 skrivet: april 15, 2018, 21:48:38 »
Hej.
Såg att felkoden ändrades från spridare 4 till spridare 1 och den uppmätta och den kalkylerade luftmassan stämmer inte, för låg dvs kalkylerade massan är lägre än den uppmätta lr tvärtom.
Kolla egrventilen och andra kringliggande komponenter. Då detta tyder app luftläckage tyvärr behöver inte den vata utvändig.
Sedan kan det också vara fel på spridare lr rent av bränsletrycket då stämmer inte kalkylerade luftmassan heller.
skriver du P felkoder kan jag kika lite närmare på felbeskrivning och kan säkert kolla lite närmare mot Ista också.
-= BMW =- Just Real Power

 

Reklampartners