Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Böter isig framruta  (läst 1412 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dirtyhj

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Böter isig framruta
« skrivet: mars 19, 2019, 20:42:55 »
Vad är bötern om man inte skrapar rutan ordentligt och åker fast? Dum fråga men jag glömde skrapan och var lite lat/slarvig, kom på mig själv

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Böter isig framruta
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2019, 07:47:49 »
Hej.
Vet att det är dagsböter om du kör med oskrapad ruta.
Många info om det men inget exakta summor.
Ska söka lite djupare.
Återkommer.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Böter isig framruta
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2019, 20:53:32 »
Det stämmer att man kan åka dit på böter för vårdslöshet i trafik om man kör med oskrapade rutor.

Det brukar bli kring 40 dagsböter. Hur mycket en dagsböter är beror på hur mycket man tjänar.

Om man t ex tjänar 35 000 kr/mån så är 40 dagsböter ca 15 000 kr. Tjänar man 100 000 kr/mån så är 40 dagsböter knappt 40 000 kr.

I valet mellan att betala 15 000 kr eller att skrapa rutorna, så känns valet enkelt.
https://rakna.net/berakna/dagsboter/
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/dagsboter-for-oskrapade-rutorna-om4829687.aspx

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Böter isig framruta
« Svar #3 skrivet: mars 31, 2019, 07:45:27 »
Hoppsan!
Det var inte billigt men andra sida, finns många trafikolyckor just på grund av folk kör med isig fram rutor, även fram sidorutor ska vara isfria.
Kan tänka mig att folk som drabbar av dagsböter lär sig av sina misstag.

Lite tips, när det är kallt, jag har alltid en sprayflaska med 1/3 del koncentrerad spolvätska och 2/3 del vatten, isen försvinner på noll tid.
Har du mycket is kan du ta 50/50.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners