Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: CarpeDiems blogg  (läst 60814 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« skrivet: december 17, 2011, 19:58:42 »
Tänkte starta en blogg här på bimmerpower.org, hoppas att ni andra följer det :)

Den 2 december avslutade jag en fordons-teknik kurs för vuxna, gick ut med slutbetyg och godkänt resultat på MYN-provet, är fortfarande förvånad att jag fixade det. Med tanke på att det var en massa konstiga frågor så blev man lite skraj och trodde att det var kört men min förra fordonslärare ringde mig på eftermiddag samma dag och sa att resultatet är godkänt, fick 62 poäng av 150 poäng. Jag trodde faktiskt att det var ett skämt men läraren sa nej och gratulerade mig :) Jag tror att man fick lägst antal poäng men det spelar ingen roll för att slutprovet är ju godkänt :)

Samtidigt hade man tufft under skoltiden pga att jag låg efter, jobbiga kurskamrater, dålig start och annat som är rätt obehagligt. Mitt betygssnitt ligger på G förutom på 2 kurser som heter Fordonskontroll och Luftkonditionering, på de kurserna fick jag VG :) Jag är inte direkt en plugghäst men är glad att man fick VG som faktiskt är mina första :D Resten av klassen har snittbetyg på VG och MVG, inte konstigt om man har förkunskaper innan vilket jag inte har men åtminstone kämpade man på och inte gav upp. Varje gång vi hade prov fick jag oftast skriva omprov men gjorde iallafall mitt bästa, tack vare fordonsläraren så är jag godkänd i kurserna :)

Hursomhelst, resten av klassen fick jobb men tyvärr blev jag utan vilket är mindre bra och nu om dagarna har man ingenting att göra. Enda som håller mig sysselsatt är att fixa till lägenheten då och då. Jag börjar den 9 januari på komvux i hemkommunen och ska plugga Matte A, den är på en termin och 100p. Ska försöka fixa ett jobb på kvällar och helger så man kan tjäna lite extra pengar till hushållskassan, det behövs pga alla utgifter men det ska nog ordna sig :)

Igår fick jag mitt efterlängtade certifikat per post från Västerås Stad med hälsningar från fordonsläraren :) Stod såhär: "Grattis och god jul"

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #1 skrivet: december 17, 2011, 20:37:09 »
Inte lätt start men du kämpade för att komma fram, grattis till slutbetyg.
Tänk att det inte är alltid bästa elever som gör bästa jobb.
Stark av dig att du skriver att du bara fick 62 poäng av 150, det bevisar att du har
en stark personlighet och härlighet.
Du säkert kommer att klara dig bättre än de andra som har högre betyg.
Lycka till med din Matte A kurs.  ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
CarpeDiems blogg
« Svar #2 skrivet: december 17, 2011, 20:59:17 »
Grattis till den avklarade utbildningen!
Jag håller med Alain att bra betyg inte behöver betyda att man inte gör ett bra jobb.

Det har jag erfarenhet av, och det gäller utbildningar både på grundskola/gymnasium/universitet.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

gladiatör

  • Gäst
CarpeDiems blogg
« Svar #3 skrivet: december 18, 2011, 12:03:09 »
Oao! inte lätt att berätta sådana privata saker.
Du säkert får bra jobb, du har vilja och det är viktigast.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #4 skrivet: december 18, 2011, 12:58:23 »
Grattis till den avklarade utbildningen!
Jag håller med Alain att bra betyg inte behöver betyda att man inte gör ett bra jobb.

Det har jag erfarenhet av, och det gäller utbildningar både på grundskola/gymnasium/universitet.
Håller med. Mina betyg från grundskolan var rätt dåliga, gymnasiet strax över medel. Har aldrig haft problem med att få jobb. Betyg är inte allt. I verkliga arbetslivet är det viktigare hur duktig man är på sitt jobb, och hur man sköter det. Alla jobb har en inlärningsperiod, man kan inte allt från början. I ditt fall kan det skilja från bilmärke till bilmärke. I mitt fall kör jag olika verkstadsmaskiner och styrsystem, de är inte lika och det finns ingen skola som täcker hela marknaden, man lär sig på plats. Samma med rutiner på arbetsplasten. De är olika, och även här lär man sig på plats. Detta är seriösa arbetsgivare medvetna om och räknar med. Så jaga jobb och skaffa dig rutin! Sköt alltid dina jobb även om arbetsgivaren är en idiot. Goda referenser är viktigt när du söker nytt jobb. Lycka till!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #5 skrivet: december 18, 2011, 13:13:34 »
Ofta, många tror att en bättre betyg är tillgång till ett bättre jobb
och att ett jobb kommer av sig själv, så är det inte.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #6 skrivet: december 18, 2011, 17:18:08 »
Då är det dags att skriva en presentation om :)

Jag heter Samatar, men kallas för Sam. 28 år gammal, bor i Sthlm (tyvärr) men ska flytta härifrån på lång sikt. Född i den danska huvudstaden Köpenhamn, kom till Sverige 1986 under Olof Palmes regering. Var dansk medborgare tills jag var 14 år gammal, då byttes det medborgarskap till ett svenskt och mitt ursprung är somaliskt. Mina föräldrar är skilda men de kan franska, arabiska och engelska.

Hoppade av gymnasiet när jag var 19 år och var arbetslös i 1 år. Under den tiden sökte jag 600 jobb och fick tyvärr inget men det märkliga som jag fortfarande skrattar åt är att man fick inte ens jobb på McDonalds. Min förra kontaktperson ordnade en praktikplats som vaktmästare/gårdsansvarig 2003, trivdes bra där och fick gott omdöme enligt intyget inkl referens. Slutade där pga nedskärningar och dels så slutade handledaren pga friår som kommunen införde. Truckförarutbildning blev jag skickad till och de betalade det, truckkörkortet blev avklarad också :) Jobbade där i 13 månader.

2 månader senare hamnade jag på en annan praktikplats, på ett lastbils-åkeri och det var så roligt att jobba där. Fick göra saker som man har aldrig testat på vilket är ännu roligare :) En gammal kollega lärde mig hur man ska koppla in och ur sladdarna till luften och belysningen till trailers till exempel. Varje dag fick man syssla med lastning/lossning med travers inne i hallen och tillsammans med en kollega ute på gården, han kör byggkranen och jag kopplar, klättrar upp, koppla loss och klättra ner. Medelåldern är ju ganska hög på åkeriet och eftersom jag var yngst fick man alltid göra som jag kallar det för "skitjobb" :P

Efter 2 år och 2 månader bestämde jag mig för att sluta pga skola på heltid, ville fixa klart kurserna och få det godkänt men jag är alltid välkommen till åkeriet så om man börjar jobba där igen så skulle det inte förvåna mig om det blir anställning direkt ;)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #7 skrivet: januari 03, 2012, 01:29:11 »
Har inte hänt så mycket sen sist jag bloggade förutom att man har varit deppad pga arbetslöshet men försöker göra så gott man kan. Tar en dag i taget och om 1 vecka börjar jag på komvux och studerar Matte A. Under tiden så måste jag försöka få tag på extrajobb men det löser nog sig :)

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #8 skrivet: januari 03, 2012, 10:32:58 »
Kämpa på bara, det ät bara så att du kommer framåt, livet är hårt. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dieselkungen

  • Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 931
  • Karma: +18/-0
  • Kön: Man
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
CarpeDiems blogg
« Svar #9 skrivet: januari 03, 2012, 16:39:10 »
bara kämpa på me att leta jobb mm  ;)
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
CarpeDiems blogg
« Svar #10 skrivet: januari 03, 2012, 17:42:51 »
Trevlig blogg att läsa, lycka till med allt! :)
BMW M3 E92

gladiatör

  • Gäst
CarpeDiems blogg
« Svar #11 skrivet: januari 05, 2012, 08:42:38 »
Snart dags att börja på komvux!

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #12 skrivet: januari 08, 2012, 01:38:18 »
Var på bio förra helgen, kollade på filmen Drive. Tycker faktiskt att den är helt okej, mkt action med snabba bilar osv. Jag ska inte avslöja nåt utan ni får kolla på den och göra bedömningen själva :)

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #13 skrivet: januari 08, 2012, 19:17:47 »
Var på bio förra helgen, kollade på filmen Drive. Tycker faktiskt att den är helt okej, mkt action med snabba bilar osv. Jag ska inte avslöja nåt utan ni får kolla på den och göra bedömningen själva :)

Mvh/CarpeDiem
Bara dem inte har femtonväxlade lådor och/eller hinner mappa om motorn under ett 402m-race så...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #14 skrivet: januari 08, 2012, 20:00:45 »
Bio? Finns sånt fortfarande? :o Där har jag inte varit på ca 15 år.  :-[
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners