Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
mars 29, 2024, 09:53:07
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E34 1988 1996
»
Hjälp. Vitröker
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Gå ned
Författare
Ämne: Hjälp. Vitröker (läst 6218 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mosspawn
Junior Medlem
Antal inlägg: 10
Karma: +0/-0
Hjälp. Vitröker
«
skrivet:
februari 28, 2015, 14:32:04 »
Halloj.
Har en bmw 525ix som vitröker som bara den men går super kanon i motorn som bara gått 21k mil.
Alla avgas värden är åt pipan på besiktningen.
Kan det vara lambdasonden eller?
Mvh från en halvtrött kille.
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10035
Karma: +605/-0
Kön:
Hjälp. Vitröker
«
Svar #1 skrivet:
februari 28, 2015, 15:28:04 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org!
Kan du kolla under oljelock om det finns typ gagamoja, hur ser ut oljan i motorn (Oljestickan)? normal färg eller ljusgråaktig?
Har du bilen ute på nätter, är det kallt där du bor?
Tänker också på vevhusventilation slangar som är känsliga mot kyla som kan vara tätt av typ majonäs.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
mosspawn
Junior Medlem
Antal inlägg: 10
Karma: +0/-0
Hjälp. Vitröker
«
Svar #2 skrivet:
februari 28, 2015, 16:07:47 »
Halloj!
Var nyss och kolla det.
Inge missfärgning varken på stickan eller under locket.
Motorn reagerar inte ens när ja öppnar eller stänger det, lukar inte heller avgaser om kylvattnet, jag har bytte insugsslang till en helt ny utan sprickor hjälpte inte bytte även lmm, inge nytt efter de heller :/
Oj juste. Ja bilen står ute och har stått över vintern.
Här är en bild.
Loggat
mosspawn
Junior Medlem
Antal inlägg: 10
Karma: +0/-0
Hjälp. Vitröker
«
Svar #3 skrivet:
februari 28, 2015, 16:16:29 »
så här ser de ut
Loggat
mosspawn
Junior Medlem
Antal inlägg: 10
Karma: +0/-0
Hjälp. Vitröker
«
Svar #4 skrivet:
februari 28, 2015, 16:16:56 »
.
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10035
Karma: +605/-0
Kön:
Hjälp. Vitröker
«
Svar #5 skrivet:
februari 28, 2015, 17:31:01 »
Får se vad säger våra bilmekaniker Vazze när han läser detta, jag kan komma med olika förslag men han kan bättre.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
mosspawn
Junior Medlem
Antal inlägg: 10
Karma: +0/-0
Hjälp. Vitröker
«
Svar #6 skrivet:
februari 28, 2015, 17:35:58 »
okej:) kan tillägga att den ryker inte så mycket när man starar den. efter man gasat på riktigt så börjar den ryka står den still rycker den bara lite. skummt
Loggat
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2946
Karma: +27/-0
Kön:
Hjälp. Vitröker
«
Svar #7 skrivet:
februari 28, 2015, 17:54:25 »
Hur har du det med oljeförbrukningen då? Det skulle ju kunna vara att du får ner olja i förbränningsrummen.
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
mosspawn
Junior Medlem
Antal inlägg: 10
Karma: +0/-0
Hjälp. Vitröker
«
Svar #8 skrivet:
februari 28, 2015, 17:59:13 »
Borde det inte ryka blåliknande då? Det är ju typ bara vitt.
Det var inge olja i när ja hämta den dock så fick fylla på.
Tycker det mest ser ut som tjock ånga ja men värdera på bes säger ju annat:/
Loggat
AD_
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 114
Karma: +9/-0
Kön:
Hjälp. Vitröker
«
Svar #9 skrivet:
februari 28, 2015, 18:38:51 »
Jag har inge tips om varför den ryker. Kanske är mycket kondens i avgassystemet?
Jag hade iallafall liknande värden på min E34 525i Touring -96 i somras.
Bilen hann inte bli riktigt varm då jag saknade möjligheter att varmköra. Tog den till en annan station dagen efter men denna gång gasade jag ur den på landsväg på 3:ans växel ett par km. Kattarna knäppte när jag gjorde avgastestet. Värdena blev då helt klockrena, dvs. nollade på CO och HC, sen lambda 1
Iom att kattarna sitter väldigt långt under bilen kan det ta en stund innan de börjar jobba ordentligt. Så att bränna ur den är både roligt och en hjälp på traven.
Har du otur kan det vara lambdan som spökar, men då blir bilen även lite slö.
Loggat
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag
mosspawn
Junior Medlem
Antal inlägg: 10
Karma: +0/-0
Hjälp. Vitröker
«
Svar #10 skrivet:
februari 28, 2015, 18:48:52 »
Ja jag vet inte alls ja. Det dryga är ju att lambdan sitter så knasigt till mitt i delningen på avgasröret så man inte kommer åt den :/
Loggat
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Hjälp. Vitröker
«
Svar #11 skrivet:
mars 01, 2015, 11:41:38 »
dom värden du fick där tyder på att bilen får för mö soppa
inga skräckvärden enligt mig, låg lambdavärde och lagom hög HC är nog lambdasonden som spökar.
köp en lambdasond som är anpassad till bilen då bmw är känsliga mot "universal" lambdasonder.
vandrar tomgången lite när bilen är kall oxå?
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
AD_
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 114
Karma: +9/-0
Kön:
Hjälp. Vitröker
«
Svar #12 skrivet:
mars 01, 2015, 12:14:12 »
Skulle rekomendera att ta felkoder på verkstad innan du byta lambdan. Dels för att vara säker och inte byta i onödan. Kostar ca 250:- beroende på verkstad. Där syns det om lambdan larmar eller om något annat kan spöka. Även om lambdan inte larmar kan man i vissa program se om den jobbar inom rätt voltspann
Loggat
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag
mosspawn
Junior Medlem
Antal inlägg: 10
Karma: +0/-0
Hjälp. Vitröker
«
Svar #13 skrivet:
mars 01, 2015, 13:05:41 »
hej vazze! nej bilen har bra tomgång men har den inte gått på ett tag när man startar den flyger den upp på 2000rpm och tar sig sakta ner till runt 900 men det dar ett tag. mvh
Loggat
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Hjälp. Vitröker
«
Svar #14 skrivet:
mars 01, 2015, 17:25:54 »
om du bor nära borås är du välkommen att göra diagnos hos mej
som AD skriver är det bäst att göra diagnos först.
som jag skrev tidigare så tror jag iaf att det är lambdan som spökar på din bil.
att den vitryker tror jag har bara med kondens och temperaturskillnader att göra och kanske lite väl mycket HC i avgaserna.
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E34 1988 1996
»
Hjälp. Vitröker
Reklampartners