Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Innertaksduken har släppt  (läst 3130 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas i Lule

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Innertaksduken har släppt
« skrivet: augusti 14, 2017, 14:36:01 »
I bland kan man ju bli lätt besviken.

Jag har haft E38an på plåtreparation hos BMW-återförsäljaren här i Luleå av en framskärm.
När jag skall hämta bilen så hänger innertaket på förarsidan, förmodligen efter för kraftig värme i lackboxen
när skärmlackeringen skulle härda.

Har någon erfarenhet av renovering av innertak i E38 utan taklucka ?
Klarar man att få ut taket utan att ta ut fram och bakruta?

Känns lite jobbigt just nu.
 :-[
Sol i sinnet, BMW i skinnet

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Innertaksduken har släppt
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2017, 17:43:39 »
Jag förstår att det känns tråkigt. Alltid tråkigt när det jävlas.

Det är ett standardfel som visar sig på de flesta exemplar när de blir runt 20 år: Skumgummit som finns under tyget degenererar och separerar till slut från sig själv, så det hade nog inte så mycket med lackboxen att göra, egentligen. Det hade hänt ändå.

Det är faktiskt inte så svårt att rätta till. Lossa a/b/c-stolparnas klädsel, bakom dem sitter skruvar vill jag minnas. Lossa solskydden, de fungerar som främre fästen för taket. Lossa de fyra grepphandtagen, de fungerar som innertakets fästen i sidorna.

Sedan tar man ut hela innertaket genom en av bakdörrarna. Man får böja lite, men det går bra.

Sedan måste den gamla klädseln bort. Under det filtaktiga grå tyget finns ett orange skumgummi som är oerhört kladdigt och "mosigt". Skrapa bort så mycket som möjligt, med stålborste. Själva innertaket är formpressad massa av något slag, träliknande.

Sedan använder man spraylim och vanliga häftklamrar för att fästa en enkel PVC-film eller liknande på insidan av innertaket. Syftet är att det ska vara den nya grunden, som sitter ordentligt fast och inte lossnar igen. Det är svårt att få det nya tyget att fastna annars, för det är mycket svårt att få bort allt det orangea kladdmoset.

På den plastfilmen spraylimmar man sedan ny innertaklsklädsel, t ex i grå eller antracit eller svart alcantara. Undvik till varje pris spraylimmet från Biltema, det är verkligen skräp. Swedol har ett bra spraylim.

Det finns gott om alcantaraförsäljare på ebay, och att köpa 4-5 meter kostar inte mycket. Försök hitta en kvalitet som är mycket flexibel / töjbar. Det finns på rulle med förklistrad baksida, som ska vara av mycket bra kvalitet: både enkel att applicera tack vare att den är så töjbar, och snygg.

Det tar en dag att göra detta, men du kommer bli jätteglad över resultatet - ett väldigt lyft för bilen.

Du behöver: spraylim, pvc (eller liknande, vad som helst som går att klä innertaket som "grund" genom att limma/häftklamra fast det, alcantara, sax, vass mattkniv, häftklammer.

Något liknande denna alcantara. Alcantara är egentligen ett varumärke, en högkvalitativ mikrofiber, men som finns i många andra kvalitéer och mycket billigare än originalet.

Här är en jag hittade, men det går att hitta betydligt billigare. En bekant köpte två hela rullar (blir relativt sett billigt att köpa hel rulle på en gång), gräddvitbeige och svart/mörkgrå som han klätt olika delar av sina Mercedes med, med mycket snyggt resultat.

Själv gjorde jag detta i min E38 740 iL, svart / mörkgrå alcantara.

http://www.ebay.com/itm/Alcantara-Imitat-Mikrofaserstoff-Car-Wrapping-Folie-Selbstklebend-Auto-WI-/222280271138?var=&hash=item33c0efc522:m:mMzao16uxtt-P6hWOtih55Q

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Innertaksduken har släppt
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2017, 10:42:59 »
Vilka bra och detaljerade förklaringar du lämna i dina inlägg för att hjälpa folk! Svårt att inte förstår vad som ska göra. Känns som mycket enkelt och bara att sätta igång. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Innertaksduken har släppt
« Svar #3 skrivet: september 03, 2018, 21:23:07 »
Hur gick det med innertaket Thomas?

 

Reklampartners