Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: CarpeDiems blogg  (läst 60810 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #195 skrivet: november 26, 2019, 12:13:22 »
Tack så mycket för svar, ska kika på länken :)

Ontopic: Igår var det rätt mycket att göra på jobbet, min handledare var inte på plats så det var bara jag och en annan kollega på terminal. Plus att vi har en inhyrd från Jobzone.
Vid flera tillfällen blev jag själv på terminal men det gick bra. Vid hemkomst så var jag väldigt trött att man gick och lade sig redan klockan 9 igår kväll. Under natten var jag illamående :/

Hursomhelst, det känns bättre och jag tar det lugnt hemma. Jobbar varannan dag vilket man trivs med. Har en överenskommelse med handledaren och min chef. Ända sen jag började på Eurotransport i Sverige AB så har jag växt som människa :) Är mer gladare och ser positivt på livet :) För många år sen så var det tvärtom, miserabelt.

Det är riktigt kul att jobba där :D Är man en bilnörd, så är det en perfekt arbetsplats :)

Nån som behöver biltransport? Tveka inte att höra av er, skicka gärna PM :) Vi har två biltransportsläp, en öppen och en täckt :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #196 skrivet: december 05, 2019, 01:48:07 »
Hej alla :)

Nu är jag inskriven på körskolan, så det är gjort. Bara pappersarbetet är kvar och sedan är det bara ut och köra :)
Ska försöka att öva lite mer på jobbet, har inte övat sen slutet av augusti så det är 3 ungefär 3 månader sen.
Sist jag övade så var det med chefens båtsläp, nästan 10 meter lång :P Jag skulle bara flytta den och det var lite nervöst, aldrig kört med ett släp som är så lång :P
Men det gick bra, man får ju lära sig nåt nytt vilket är alltid nyttig :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #197 skrivet: december 10, 2019, 21:59:16 »
Hej alla :)

Jag fick ett brev av Transportstyrelsen idag, fick mitt körkortstillstånd beviljat :D Så nu är det bara att ut och köra med bilskolans ekipage :) Ska försöka se till att kostnaderna inte skenar iväg.
Och så eventuellt öva mer på företaget :) Firmabilen ska eventuellt lämnas in på garanti ärende, nåt fel med den tydligen men vi får se.
Har inte övat sen 28 augusti, övade med chefens båtsläp som är nästan 10 meter lång :P

Ville bara uppdatera er om det :) Flera steg närmare till BE-körkortet ;) Mitt mål är att ta det innan hösten, annars om 1 år.

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #198 skrivet: december 17, 2019, 13:20:05 »
Grattis för tillståndet!
Det säkert kommer att gå brå!
Lycka till!  ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #199 skrivet: december 31, 2019, 14:42:50 »
Hej alla på Bimmerpower :)

Jag är ledig från jobbet sen 20 december, börjar igen den 8 januari. Vi ska få förstärkning på kontoret, vilket är alltid kul. Hon börjar den 7 januari på kundtjänst, ska bli kul att få träffa henne :)
De senaste dagarna har jag bara tagit det lugnt hemma, städat, hälsat på familjen osv. Träffa alla systerdöttrar är alltid kul, tycker det är väldigt roligt att vara morbror :)
Innan ledigheten så övade jag med tungt släp på jobbet, jag tyckte att det gick jättebra :) I början så hade jag inte bra koll alls, eftersom man måste tänka tvärtom när det gäller backning. Svänger man höger, går släpet vänster och vice versa. Minsta lilla rörelse på ratten och släpet sticker iväg, då är det försent att rätta till. Men nu är jag mycket bättre på det :) Och så är det alltid bra att inte svänga direkt utan man kör lite längre fram, risken finns alltid att det tar i något vilket är mindre bra.

Har haft lite kontakt med trafikskolan och frågat de om regelverket, eftersom jag var osäker på 2-månaders regeln. Som svar så fick jag veta att efter godkänd teoriprov för behörighet BE gäller i 1 år.
2 månaders regeln gäller endast för behörighet B. Efter beskedet så var jag riktigt glad :D Jag klarar inte av 2 månader, för det är för stressigt.

Däremot gäller följande för teoriprov. Det är 55 frågor+5 testfrågor men man har lite mindre tid på sig, 40 minuter och man ska ha minst 44 rätt för godkänd resultat vilket är 80 procent.
Ska sitta hemma och plugga lite i BE-boken, men det är svårt. Jag har svårt med teoretiska saker, även om det hör ihop med praktiska. Nå väl, får försöka att göra mitt bästa.

Gott nytt år på er alla på Bimmerpower :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #200 skrivet: januari 10, 2020, 12:37:41 »
Hej alla :)

Hoppas att ni mår bra och haft en skön ledighet under julen :)
Jag är på kontoret, har lunchrast till kl. 13. Det är kul att komma tillbaka, började jobba i onsdags.
Var lite ringrostig men det gick över efter en kort tid :)

Jag har inte övat sen 20 december på jobbet, håller på att läsa i BE-boken hemma och det är rätt svårt.
Har svårt att hålla koll på tjänstevikt, totalvikt och bruttovikt. Får öva mer på det, men ska göra mitt bästa :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #201 skrivet: januari 19, 2020, 02:26:42 »
Hej alla :)

Var ett tag sen jag var här men är tillbaka :) Ska försöka vara lite mer aktiv här framöver.

I onsdags så övade jag på jobbet med firmabilen och tungt släp, det gick faktiskt sådär. Jag lyckas alltid med att släpet står snett, vilket är frustrerande! Efter 4-5 omtag så lyckades jag till slut ha släpet rakt.
Behöver öva mer och mer, men det ska nog ordna sig :) Har inte bokat teoriprov än, behöver mer tid på mig men har inte direkt nån brådska :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #202 skrivet: februari 17, 2020, 00:27:07 »
Hej alla :)

Jag har inte glömt bort er, har bara haft mycket att göra men en uppdatering kommer snart :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #203 skrivet: augusti 28, 2020, 10:06:27 »
Hej alla :)

Det är rätt mycket som har hänt nu för tiden, har heller inte berättat om mina äventyr :P Here goes nothing ;)

Jag har flyttat till en annan lägenhet som ligger i ett annat bostadsområde, trivs väldigt bra här. Flyttade in i nya lägenheten (säger fortfarande nya :P) den 24 mars förra året.
Trivdes inte i gamla lägenheten, det är så mycket problem i det där området. Alltid var det nåt som hände. Bilbränder, lägenhetsbränder, stökiga grannar och en massa störningar.
Men det som fick bägaren att rinna över och gjorde att jag var tvungen att tänka på min säkerhet var när det var 3 skjutningar på 5 dagar.
Och jag ville flytta så sökte på nätet efter en annan bostad. I december 2018 så hittade jag en lägenhet på Stockholms bostadsförmedling, gjorde en intresseanmälan på en gång.

Det var väldigt många sökande, så tänkte att det är kört för mig. Kommer aldrig kunna att flytta. Min köplats var 21, dvs 20 personer var före mig.
Men så en dag fick jag ett mail som hamnade i skräpposten. Det var från Stockholms bostadsförmedling, läste mailet och det visade sig vara en kallelse till lägenhetsvisning.
Trodde att det var ett skämt, läste 2-3 ggr för att vara säker. Visade för min handledare och han sa att det är inget skämt. Gick till visningen med min bror och vi båda var överens att den har potential :)

Tackade ja till den och skickade in andra dokument som bekräftelse. Stockholms bostadsförmedling ringde mig vid 2 tillfällen och efter det så fick man bekräftat av min handläggare att lägenheten var reserverad till mig.
Min köplats sjönk nästan varje dag :) Från 21 till 18, från 18 till 15, från 15 till 12 och så sedan från 12 till 2. Nummer två var jag i 2 veckor, sen nummer 1 :D

Den 19 februari hade jag besiktning i min gamla lägenhet, gick igenom utan anmärkning vilket jag visste hela tiden. Den 28 februari skrev jag kontrakt med min nuvarande uthyrare, hade med min mor och svåger som vittnen så det inte blir några problem :)

Tyvärr fick jag betala dubbelhyra, vilket sved ordentligt i min plånbok. Familjen fick hjälpa mig med det. Den 24 mars flyttade jag in i nuvarande lägenheten :D Första natten sov jag i 11 timmar, helt utvilad dagen efter :)
Jag lyckades få ner uppsägningstiden eftersom uthyraren hade hittat en annan hyresgäst snabbt, så betalade bara 1 dubbelhyra.

Sen dess har jag bara njutit av mitt hem :) Det är väldigt lugnt här, bra grannar också :) Det är mest barnfamiljer och pensionärer så det är ju bra :) Det var allt om min flytt till annan lägenhet :D

Just nu så håller på jag på att studera teori för BE-körkort med ett program som heter elevcentralen, den är väldigt bra :) Den har också ljudstöd vilket underlättar för mig :)
Jag har inte dyslexi, föredrar att få lyssna på frågorna istället :) Och det går jättebra, gjorde en simulerad teoriprov 2 ggr hittills. På första försöket fick jag 35 rätt av 55, andra försöket blev det 41 rätt av 55 frågor.
På riktiga teoriprovet för BE-körkort så måste man ha minst 44 rätt av 55 frågor vilket är 80 procent.

Jag kämpar på :) Har bokat teoriprov och det är i höst, avslöjar inget datum men har gott om tid att plugga :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #204 skrivet: september 01, 2020, 14:33:36 »
Det får man gratulerar för lägenhet, idag är det inte lätt att får en sådan.
Du säkert får nästa gång rätta svår till BE körkort, det är barra att kämpa vidare.
Själv ha jag också BE, rätt pratisk när man behöver det.
Därmed önskar jag dig lycka till.
Vi hörs.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #205 skrivet: augusti 09, 2021, 11:39:31 »
Hej alla :)

Var länge sen jag skrev nåt här men det är så mycket som händer i mitt liv.

Jag är kvar på firman och trivs väldigt bra där :D Tyvärr har det gått sämre med teoriprov, redan skrivit 4 ggr och kuggat :( Har bokat tid för 5e provet i höst, säger inget datum dock.
Övningen med bil och släp går bra, en klar förbättring jämfört med i början.

Just nu är jag hemma, har semester sen 19 juli och det här är min sista vecka. Nästa vecka börjar jag jobba igen. Känns skönt med semester med tanke på hur intensivt det varit och så.
Den 31 maj hade jag uppföljningsmöte med min chef tillsammans med arbetskonsulten. Min chef tog beslutet att behålla mig så fick en förlängning med hela 3 år :D
Och i torsdags så fyllde jag år, men det var bara en vanlig dag för min del. Ålder är i mina ögon bara en siffra, ser dock yngre ut på utsidan, ungefär 10-15 år ;) Måste vara gener och det kan jag bara tacka för det :D
Hälsade på jobbet i torsdags och vi hade en gemensam lunch, vilket var trevligt såklart :) Det var inte många på kontoret vilket är förståeligt. Många som var borta. En var sjuk, 4-5 st på semester och resten jobbade hemifrån.

Jag har en framtidsplan också som man kan berätta om vid senare tillfälle :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #206 skrivet: januari 07, 2024, 01:16:54 »
Hej alla :)

Då är jag tillbaka efter nästan 3 år :P
Sorry för sen uppdatering men det har varit rätt mycket som hänt i livet.
Både bra och dåligt.

Till att börja med så har jag BE-körkort sen 26 april -22 efter en godkänd säkerhetskontroll i Västerås :D
Det var så overkligt, förarprövaren var väldigt snäll och pedagogisk :) Fick inte tag på en ny tid i Stockholm så det blev Västerås istället.
På första uppkörningen så körde jag i Tullinge, där var förarprövaren en riktigt surgubbe. Gnällde på det ena och det andra om säkerhetskontrollen.
Han godkände dock körningen vilket är bättre än ingenting. Men det var helt underbart att äntligen ta släpkortet efter att ha kämpat så länge med den :)
Och i oktober samma år så hade jag premiärtur med släpkortet :D Fick ta hand om min chefs rejäla båtsläp, körde över den till besiktningen :)
Nya vagnar ska besiktigas första gången efter 4 år :) Jag var rätt nervös för att dels så var det första gången man körde själv på vägen med tungt släp.
Och dels så är det en rejäl vagn, den är 9,75 meter lång :P Men å andra sidan så kan jag känna mig stolt för det är det längsta släpet man har dragit efter en personbil :)
Körningen till/från besiktningen gick jättebra. Blev själv överraskad att det gick så bra, men det har varit mycket övning bakom succén :D

Och i höstas så var jag på en konferens med sysselsättningen och det var otroligt trevligt :) Det som dock var lite pinsamt var att alla som fyllde år jämt skulle stå på scenen och bli grattade.
Jag fick stå på scenen bland de andra och det gjorde mig nervös, för man har scenskräck :P Hursomhelst, när alla namnen stod på en lista och mitt namn dök upp tillsammans med min ålder så var det rätt många som inte trodde sina ögon :P De hade så svårt att tro att jag är 40 år gammal. Med tanke på hur ung jag ser ut, så är det väl bra gener antar jag ;)

Hoppas att ni har haft det bra alla på Bimmerpower :) Jag har saknat att prata med er men ska försöka att vara lite mer aktiv här :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #207 skrivet: januari 07, 2024, 07:24:03 »
Hej KarpeDiem.


Trevligt att se dig här igen.
Kontrolenter på körkort kan vara som kontrolenter på beskikningen,
Ibland kan det våra trevliga som det finns idioter,
Je tog också BE på grund av en köpt av en motorbåt på 8 meter och det gick jätte bra, fick den på första gången vid kontrollen.
Här kan man säga att det är ok men kunde vara bättre.
Många medlemmar gick ner till Facebook.
Mvh. Alain
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #208 skrivet: januari 07, 2024, 14:47:49 »
Hej :)

Tack snälla, Alain :) Som jag skrev tidigare, så ska man försöka att vara aktiv här oftare :)
Kan dock berätta att jag har testat att köra en del fina BMWs :D Har en massa bilder också ;)

Jo, det kan jag förstå men surgubben behöver inte vara sur och ha höjd röst mot enskilda körkortsaspiranter. Gick så illa att jag kunde inte koncentrera mig pga honom. Och för det så kuggade han mig på säkerhetskontrollen. Min körning blev godkänd dock, så det är iallafall bra. Slapp ju göra om hela uppkörningen igen mot en ny kostnad, 1650:- kostar det :/
Vad trevligt med en ny motorbåt :D
Aha ok, men jag stannar kvar här på Bimmerpower :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #209 skrivet: januari 09, 2024, 10:29:50 »
Hej :)

Igår kom jag tillbaka till kontoret efter 3 veckor, var rätt kul att komma tillbaka :D Har saknat medarbetarna och chefen :)
Men det var en seg start jag hade, tyvärr. Gjorde dock mina rutiner och sånt. Egentligen skulle jag ut på specialuppdrag med bil och släp men kunden svarade inte i telefonen, tyvärr.
Vilket jag hade sett fram emot men vi får se när det blir nästa gång. Och vid hemkomst så var jag väldigt trött, slutade med att jag somnade på sängen.

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

 

Reklampartners