Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E38 740iL  (läst 31845 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #60 skrivet: januari 23, 2017, 13:45:18 »
En till snygg bakdel  :)


Vad tycker ni förresten - ska det vara synliga utblås, och hur ska de se ut i så fall?


Min bil är inte en individual - för att räknas som individual måste bilen vara beställd med något som inte fanns som seriemässig utrustning. T ex en lack i Mora Matallic - den sista bilden. Eller en ovanlig färg på inredningen.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E38 740iL
« Svar #61 skrivet: januari 23, 2017, 16:23:35 »
Jag tänker hela tiden på filmen The Transporter från 2002 när jag ser din bil.  :)



Dock är dina fälgar sååå mycket snyggare, de som sitter på Franks 735i är gräsliga.

Haha! Humor! Samtidigt som jag skrev mitt inlägg skrev du ett med samma bild inlagd.  ;D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Midas

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
BMW E38 740iL
« Svar #62 skrivet: januari 23, 2017, 19:10:00 »
Klart du ska ha synliga pipor. Du kör ju inte elbil.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E38 740iL
« Svar #63 skrivet: januari 23, 2017, 22:38:18 »
Angående avgaspipor tycker jag med du skall köra på synliga, men väldigt diskreta. Rektangulära med rundade hörn, kanske inte ens såga hål i plasten utan lägga dem tight under.


BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E38 740iL
« Svar #64 skrivet: januari 23, 2017, 22:59:49 »
Lånade Alains bild, hoppas det är ok.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #65 skrivet: januari 23, 2017, 23:48:08 »
Det är ok för lånet Fredrik. ;)
Snygg kan det vara med sådana utblås, dom är rätt diskreta,:)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #66 skrivet: januari 25, 2017, 15:23:06 »
Aha, det var mer än tillåtet i den katalog där forumets filer placeras? Toppen Alain, bra jobbat! Jag prövar att lägga upp mina trasiga bilder en gång till, så för vi se om folk kan se dem den här gången?

Den vinröda bilen är Ricky Patels Individual i London. Upplagd för att visa en sjukt fin färg, enligt mig. En Individual är en BMW som beställts med något som inte fanns på standardlistan, som t ex speciell kulör på kaross / klädsel.

Några bilder för att visa LED-bakljus i två olika varianter, och några bilder på bakdelar med synliga avgasrör som jag personligen tycker är tillräckligt diskreta. Jag gillar inte runda rör på E38, det ser alldeles för rejsigt ut. Bilen förlorar sin värdiga framtoning tycker jag, men det är ju en smaksak.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E38 740iL
« Svar #67 skrivet: januari 25, 2017, 18:16:00 »
Den polskregistrerade med 9P på slutet är riktigt snygg. Inte alls förtjust i Alpinas fyrkantiga rör, men det är ju jag det.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #68 skrivet: juni 27, 2017, 22:19:37 »
Nu har jag silverfärgade Alpina-stripes som ska på bilen - och trähandtag för innertaket - bara det blir lite sommar någon gång. Över 15 grader och inte regn varje dag. :)

Bilden är Fabians bil, en bekant i Kalifornien med samma stripes och färg på bilen. Inte min, men jag tror att det kommer att se ut så här. Bilder kommer så fort det blir varmt och slutar regna. :)

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #69 skrivet: juni 28, 2017, 04:59:09 »
Skönt att titta på igen snygga bilder på E38or, min favorit och tänker ofta hur kunde jag var dum och sälja min 750 :(
Din blir som en vacker kvinna där man vänder sig om för titta på ordentligt. ;)


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #70 skrivet: juni 28, 2017, 23:56:32 »
Ja, jag tycker E38:orna är fina. Synd att du sålde din 750, för den är ännu mer driftsäker än 740 som har sina problem med kamkedjans släpskenor i plast som går sönder.

Nästa vecka är jag ledig, då ser jag fram emot att det blir mer än 12 grader och regn på dagarna - det är dags att den riktiga sommaren kommer nu! Hela April, Maj, Juni har varit kyliga tycker jag.  :)


Jag funderar på aluminiumlisterna runt fönstren på min bil; de är lite repiga och oxiderade. Set lite slitna ut, och dessutom är det repmärken från ett inbrottsförsök som förra ägaren råkade ut för. Jag funderar på att ta loss dem och låta lacka dem pianoblanksvarta, men kan inte bestämma mig.


Vore också kul att facelifta den fram (jag har ett par faceliftstrålkastare liggande) och få på orange blinkers både fram och bak. Jag tycker det är snyggt på svarta/gröna bilar.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #71 skrivet: juni 29, 2017, 07:46:12 »

Verkar som att sommar stannade näråt i Europa och svart att komma hit, i år, vinter var väldigt lång, dax att får lite solvitaminer tycker jag, just nu, 15 grader kring Göteborg :( 
Tyvärr förstår jag inte mig på folk som gör inbrott och inte kan respekterar det som dom inte har. >:(
På din bil kan jag tänka mig att svarta lister kan vara snygg.
Vad det gäller orange blinkers, jag hade det på min och ändrade det mot vita och tyckte att det passade bra med lamphuset, det såg inte ut länge som en orange fläck men, smaken är som baken. :D 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #72 skrivet: augusti 04, 2017, 08:22:12 »
Nu har jag fått på Alpina-stripesen. De är inte äkta utan ett set jag köpte på ebay för 60 dollar, men de är snarlika originalen.

Jag fick dit trähandtagen i taket också, och dekorlisterna i inlay-trä på stolsryggarna, och emblemet på bakluckan: 740 iL. Jag vill inte ge sken av att det är en äkta Alpina och dessutom tycker jag 740 iL är snyggt emblem. Detta är en 740 iL med en del Alpina-detaljer och en del rätt udda tillval. Men det är inte en Alpina.

Har lite mer småsaker som ska dit; nackstöd med belysta speglar för baksätet, kromade instegslister, monsoon-woofers för hatthyllan och BMW Individual-märken. Monsoon-woofers är högkvalitets-woofers i samma storlek som de fyra små woofers som sitter i hatthyllan på de E38 som har stora stereon med DSP. Originalelementen är 5.25 eller 5.5 tum i rätt bedrövlig kvalitet. Monsoon-elementen kommer från Volkswagens bilar i USA, betydligt kraftigare än originalet och ger ett ljudtryck nästan som om man hade en stor baslåda i skuffen, utan att förändra originalutseendet.

Läs mer om monsoon här: http://e38.weebly.com/speakers.html



En Individual är egentligen en vanlig BMW som beställts med något utrustningsoption som inte ingick i standardpaketen; t ex en särskild kulör. Min bil är inte det, men den är så ombyggd att jag tycker den kan bära Individual-märken med heder.  :D :D

Inredningen är ombyggd två gånger; ursprungligen hade den svart standardläder, första gången ändrades det till en svart nappa/mjukläderinredning med komfortstolar och dörrsidor i helläder och en läderklädd instrumentbräda från en 750. Sedan svarta konturstolar fram. Och nu senast en champagnefärgad inredning med konturstolar fram förra sommaren. Den har fått en skräddarsydd ratt i beige läder/svart alcantara och röda mätarnålar och ringar runt instrumenten, aluminiumpedaler och nya velourmattor med läderskodda kanter i samma ljusa beige som klädseln. Den har en Alpina-spoiler fram (en replika)

Den har "porrbelysningen" i C-stolparna (läslampor och dämpad belysning som alltid är på, i valnöt), grepphandtag i valnöt, antracitfärgat alcantara innertak.

Jag har facelift-strålkastare i xenon liggande, så en framtida facelift 'är möjlig. Blir det bra väder så vill jag klä skuffen i alcantara. Det är inte så märkvärdigt svårt som det kanske låter: jag har gjort det på en annan bil och det tar en dags pillande ungefär. Jag fäste alcantaran med spraylim direkt på den grå nålfilten. Undvik förresten Biltemas spraylim - det är skräp. Bra spraylim finns på Swedol.

Grejer som jag funderar på: om jag vinner på Lotto så vill jag lackera om den. Den är safirsvart nu, men jag vill ha den ännu svartare: blanksvart (ej metallic). Det är dock ganska dyrt, så det kommer långt ner på listan. Jag funderar på att byta till orange blinkers - jag tycker det är snyggt på svarta bilar - och svarta strålkastare fram. (jag har svarta liggande).

En fråga: vad tror ni om att lackera om de blanka listerna runt fönstren? (bågen ovanför fönstren och de två blanka listerna under fönstren) De är repiga, inte särskilt snygga och jag tror det skulle bli snyggt i blanksvart. Vad tror ni? Blanka lister i bra skick kan man hitta billigt på ebay i USA (där iL är vanliga). Eftersom mina lister är så repiga / skadade från ett inbrottsförsök, så tänkte jag att : varför inte pröva med blanksvarta? Vad tycker ni?

På min förra 740 - en kort - höll jag på och bytte fram och tillbaka mellan svarta/kromade lister. Svarta ser lite "sportigare" ut tycker jag, men blanka är snyggt också. Problemet är bara skicket - jag tycker det ska vara puts på grejerna, inte repigt.

Hoppas detta inspirerar någon, om det finns fler som tycker det är kul att planera små förädlingar på vintern och ha kul med bilen på sommaren.  :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #73 skrivet: augusti 05, 2017, 19:01:50 »
Jag ändrade till orange blinkers och svarta strålkastare. Jag tycker orange är snyggt mot svart och känns mer tidstypiskt. Jag har inte bytt till orange blinkers bak, men jag lär nog göra det. Det är snyggare på en svart E38 tycker jag, även om alla tycker olika.

Ibland sitter skruvar infernalisk, ungefär som om de var ondska :D Man svär och allt går fel. Det var en sådan dag idag, allt krånglade men till slut kom det på plats.

Själva då, vad har ni gjort med bilarna idag?  Trevlig helg till alla! :)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E38 740iL
« Svar #74 skrivet: augusti 06, 2017, 19:09:11 »
Jag tycker det blev snyggare med orangea blinkers och svarta strålkastare, absolut. Speciellt när det var klarglasblinkers tidigare, inte många bilar som det blir snyggt på med eftermonterade sådana, bättre då med en vit variant av originalet med reflexgjutningen, eller vad man nu skall kalla det, i glaset.
Jag fick många negativa kommentarer när jag bytte ut original vita blinkers på min Audi A4 mot USA versionen som har en gul reflex i bakkant, blev grymt snyggt mot den mörkblå kulören jag tycker jag.



Angående sidolisterna så fick jag mina folierade på E46an, jag hade, valde blanksvart och var helnöjd. Jag tycker med om kontraster på vissa delar, så därför kommer min svarta bil nog aldrig få svarta lister runt fönstren men på en silver bli blev det helrätt med svarta tycker jag.

http://www.malvefors.se/forumimages/Picture44.jpg
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners