Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010  (läst 13327 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FCUK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #15 skrivet: januari 16, 2010, 15:23:25 »
Jo de är fina som f*n. Men är sugen på något man inte behöver bygga om till besiktningen varje år hehe:P

Utloggad FCUK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #16 skrivet: januari 25, 2010, 16:42:19 »
Tja! Lön idag. Har ringt runt lite till de lokala skrotarna och hört om de har saabspridarna jag är ute efter men utan resultat. Får väll beställa. Annars väntar jag på avgasbandage till grenröret så jag kan fortsätta linda det. Det gick åt betydligt mer än vad jag trodde. Motorn är helt i hopplockad. Bara insuget och grenröret som fattas innan motorn ska i bilen. I brist på annat att göra har jag börjat slipa ner fälgarna för ny lack. Av någon anledning så har lacken spruckit och så har färgen gulnat längs kanterna. Jag har ingen aning om vad det kan bero på. Om det är mitt fel eller lacken vet jag inte.

Turbons två bästa vänner


Nya bultar överallt :)


Kamrem på plats


Gula kanterna


Köpt lite grejer jag prövade med. Men de blev på tok för mycket repor. Så får köra med vanligt papper.




Grovslipat



Har köpt en laddtrycksmätare och en bränsletrycksmätare



mvh

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #17 skrivet: januari 25, 2010, 17:09:47 »
Kul att följa. När tror du det blir dags för provstart?
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #18 skrivet: januari 25, 2010, 18:14:12 »
Vad är det för fälgar ?
Kul med en riktig mektråd med bilder  :)

Utloggad FCUK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #19 skrivet: januari 28, 2010, 16:54:26 »
Andreas: Ja du. Nu kan jag ju i stortsätt släppa i motorn när jag vill. Så det är inte långt kvar. Om en månad ungefär skulle jag tippa på.

mv70: Jag vet faktiskt inte vad det är för fälgar. Fick med dom med bilen. De såg ut som en påse skit men jag spacklade dom förra året.

Här kommer lite bilder på grenröret som jag har lindat klart nu.



Färgar av sig fint.

Blev rätt bra

Spridarna har anlänt



Kul med all respons:)
mvh

Utloggad MrB

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 769
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #20 skrivet: januari 29, 2010, 00:29:21 »
Och det är kul med uppdaterade projekt trådar  8)

Så det är vi som Tackar!
Rebell Design !

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #21 skrivet: januari 29, 2010, 01:09:32 »
Kanontråd med många bra bilder!!

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #22 skrivet: januari 29, 2010, 11:23:16 »
Härligt att det snart är dags att hinka i maskinen. Glöm inte att lägga ut lite filmer sen bara så man får höra ljudet!  :D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #23 skrivet: januari 29, 2010, 12:39:15 »
Du ligger inte på latsidan iaf.  :D Kul att du uppdaterar med så pass mycket bildmaterial.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad FCUK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #24 skrivet: januari 29, 2010, 15:01:44 »
Än en gång tack för all respons :)

mvh

Utloggad FCUK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #25 skrivet: februari 03, 2010, 18:08:06 »
Nu har jag äntligen fått lite tid över för att göra en update.

Det som har hänt är att Insuget och termostathuset har lackats grått/silver. Spridarna har monterats på insuget. Och både grenrör och insug är bultat på motorn. Efter det så har vi moterat koppling och växellåda. Det som vi håller på med nu är att få plats med motorn i bilen vilket vi lyckats med. Men det som återstår innan vi bultar fast den är att få plats med downpipen. Det är otroligt tight som det är nu. Så torpedväggen måste "masseras" lite:). När vi kommer till hur jag löste motorfästena för att grenröret skulle få plats i motorutrymmet så har det blivit en ganska tattar lösning. Har höjt fästet på grenrörssidan med stora brickor och på andra sidan har jag gjort en lite mer annorlunda lösning. Nu innan alla börjar berätta hur mycket åt helvete det kommer gå så ska jag säga att jag vet att det kan göra det och att detta mest är på prov för att se om det funkar. Tycker själv att det var en ganska kul lösning.

Insug maskerat och lackat



Spridare i fuelrailen


Grenrör bultat med insexbultar då vanliga inte fick plats.


Motorn



Turbon provmonterad


Motorn hissad


Ny packbox bak


Limmning av trågpackning


Sachs :)



Växellåda på plats



Nu till motorfästet :)

Plus

=





Motorn i bilen


Turbon provmoterad igen


Ett stort tack till Camaro67@garaget för all hjälp de sista dagarna. Ni kan ju gå in och kolla på hans nya 200!


Det ryktas lite smått om att jag kanske ska byta garage. Ska iväg och kolla på det i veckan.

mvh. Kalle

Utloggad FCUK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #26 skrivet: februari 07, 2010, 14:04:18 »
Tja här kommer en liten update.

Nu är motorn på plats. Har fått massera torpedväggen för att få plats med downpipen. Jag sket i pucken och körde istället med en amazon kudde för säkerhetens skull. Jag var och köpte rör på biltema för att bygga avgassystem. Ska ut och bygga avgassystem på måndag tänkte jag.

Motorn är till slut på plats


Avgassystemet



mvh

Utloggad Helmut S.

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #27 skrivet: februari 07, 2010, 15:45:32 »
Skojigt bygge, skönt att äntligen ha motorn på plats. Blir intressant med rapport från första provkörningen längre fram.  :D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #28 skrivet: februari 07, 2010, 19:43:35 »
Trevliga bilder. Ahh, ett filmklipp lite längre fram skulle verkligen muntra upp vardagen.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad FCUK

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
SV: Bmw 325 E30 1988 Turboprojekt 2010
« Svar #29 skrivet: februari 07, 2010, 19:52:27 »
klart det kommer film! :)

 

Reklampartners