Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: mv70: Z3 M Roadster  (läst 29587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #15 skrivet: december 29, 2009, 11:54:57 »
Mycket trevlig Roadster och fina bilder!

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #16 skrivet: december 29, 2009, 12:53:07 »
Tack! o Hoppas få hem fälgarna efter storhelg ledigheterna nästa år ..Vad det lät långt bort i tiden då  :D


Ska bli kul att se fälgarna..vi vill se bilder på dom här i din tråd sedan  :)
BMW M3 E92

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #17 skrivet: december 30, 2009, 10:45:47 »
Smidigt med baslåda mellan ryggstöden. Även om man inte hör musiken vid toppfartstesterna så ska man banne mig känna den.  ;)

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #18 skrivet: januari 07, 2010, 10:05:40 »
Händer inte så mycket nu i garaget. Väntar på fälgar och delar till stereo projektet.
Men fick tag i en original M luftfilterburk så nu ska K/N öppnafiltret väck.
Har aldrig riktigt gillat hur det ser ut och att det kan suga varmluft under huven= Risk för sämre motor effekt.
Och även risk för skada LMM mm.
Enda fördelen med öppet luftfilter är väll ljudet..får väll byta tillbaka sen igen om inte motorn hörs  :)
Skulle nog vara bättre med avgassystem typ Eisemann ochså om det ska vara nån ide med öppetfilter.

Här är den borttagen och man kan även se lilla K/N vevhusvent filtret där nere.

Ser bättre ut tycker jag och ingen risk för suga varmluft..
Man ser även vevhus slangen som går in i filterhuset undertill.

Saknas på bilden även värme skyddsplåten mot strålnings värmen typ.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #19 skrivet: februari 02, 2010, 19:45:57 »
Smart drag att stoppa tillbaka original luftfilterbox, jag har aldrig trott på konfiltrens påstådda effektökning. Om det vore så enkelt skulle väl inte STCC/BTCC stallen satsa på specialbyggda luftfilterboxar utan bara smacka dit största möjliga KN filter?

Dessutom påstår min BMW mek att han bytt fler än en motor som rasat på grund av de fått in skit genom undermåliga filter.

Om du tycker att det blir för tyst med boxen på kan du med fördel plocka bort den flärp eller vad man skall kalla det som M boxarna har i botten av filterboxen. Den har vad jag vet endast en uppgift och det är att plocka bort insugsljudet.

Samma trix fungerar även på icke M bilar, men där får man borra ett hål eftersom det inte finns något hål standard. Se bara till att borra på rätt sida så du inte får in ofiltrerad luft i motorn.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #20 skrivet: februari 02, 2010, 20:18:48 »
Jo jag har ochså hört om nån "flärp" eller nåt i botten på original luftfilterhusen.
Men såg inget liknande på dethär M filterhuset, eller kanske den redan var rensad lite osäker på det då den ser original ut annars.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #21 skrivet: februari 02, 2010, 20:38:46 »
Jo jag har ochså hört om nån "flärp" eller nåt i botten på original luftfilterhusen.
Men såg inget liknande på dethär M filterhuset, eller kanske den redan var rensad lite osäker på det då den ser original ut annars.


Skumt, killen som berättade om detta för mig stod framför sin egen M Coupe och lyfte på luftfiltret och visade vad som skulle bort. Men jag hittar ingeting om att det sitter någon grej i botten på luftfilterboxen när jag tittar på http://www.realoem.com/
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #22 skrivet: februari 02, 2010, 22:28:18 »
Skumt, killen som berättade om detta för mig stod framför sin egen M Coupe och lyfte på luftfiltret och visade vad som skulle bort. Men jag hittar ingeting om att det sitter någon grej i botten på luftfilterboxen när jag tittar på http://www.realoem.com/

Det skulle vara nr 7 på bilden tror jag? Kan ha fel..
Har inte sett sådan på min om den skulle vara på insidan av boxen.

Utloggad CarleeA

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • M3 E46 Competition package "CSL Light" -05
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #23 skrivet: februari 05, 2010, 00:27:57 »
Helt rätt att plocka bort öppna filtret. Jag gjorde samma sak i somras med mitt K&N, upplevde att bilen drar betydlig jämnare vid acceleration nu och att den drar mindre. Ska kolla upp om jag har denna "flärp" i luftfilterboxen :)
Freude am Fahren

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #24 skrivet: februari 05, 2010, 01:21:10 »
Helt rätt att plocka bort öppna filtret. Jag gjorde samma sak i somras med mitt K&N, upplevde att bilen drar betydlig jämnare vid acceleration nu och att den drar mindre. Ska kolla upp om jag har denna "flärp" i luftfilterboxen :)
Ja kolla om du hittar nåt så vi vet vad som menas med "flärp" i boxen.
Lite konstigt att nr7 är med på realoem bilden men inget artnr i text?

Utloggad CarleeA

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • M3 E46 Competition package "CSL Light" -05
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #25 skrivet: februari 05, 2010, 17:04:21 »
Ja jag hittade då ingen "flärp" när jag kollade idag :S
Skulle vara intressant att få se riktiga bilder på det hela..
Freude am Fahren

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #26 skrivet: februari 05, 2010, 17:25:23 »
Ja jag hittade då ingen "flärp" när jag kollade idag :S
Skulle vara intressant att få se riktiga bilder på det hela..

Sökte lite, hittade bilder o förklaring för liknande på M3 E36 länk http://www.brazeauracing.com/airbox.htm
Med "baffel" som dom kallar den här.

Och här utan "baffel"

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #27 skrivet: februari 05, 2010, 17:34:34 »
 ??? Jag är nästan helt säker på att det var i botten som denna grej satt, ett extra hål att dra luft in i boxen som hade någon form av envägsventil som dels skulle hindra vattenstänk och dels var en insugsljuddämpare.

Men ser era boxar ut på detta viset ger denna modifiering säkert samma och kanske ännu bättre resultat. Blir ju ännu mer intressant längre ned med modifiering av luftkanalen till ena bromsen som får agera som luftkälla även till motorn.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad CarleeA

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • M3 E46 Competition package "CSL Light" -05
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #28 skrivet: februari 07, 2010, 13:42:51 »
Intressant!

Det där ska jag helt klart kolla upp men jag tycker att öppningen på våra boxar ser annorlunda ut eller har jag fel?
Jag tror ju iaf betydligt mer på att detta ger nån extra hk jämfört ett öppet filter.

Sen såg jag att det finns en tratt invändigt i andra änden av luftfilterboxen som man kan ta lös men jag är inte helt hundra på att det blir tätt där då iofs.. Har du kikat nånting där?

Edit: Missade visst att denna "baffel" inte finns på Euro M3's..
Freude am Fahren

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: mv70: Z3 M Roadster
« Svar #29 skrivet: februari 07, 2010, 18:14:46 »
??? Jag är nästan helt säker på att det var i botten som denna grej satt, ett extra hål att dra luft in i boxen som hade någon form av envägsventil som dels skulle hindra vattenstänk och dels var en insugsljuddämpare.

Men ser era boxar ut på detta viset ger denna modifiering säkert samma och kanske ännu bättre resultat. Blir ju ännu mer intressant längre ned med modifiering av luftkanalen till ena bromsen som får agera som luftkälla även till motorn.
Märkbar effekt skillnad tror jag inte på med avlägsna bara "baffeln" i box men kanske lite på ljudet ;)
Vill ju inte ta bort "snorkeln" framför luftfilterboxen som i länken, eller göra nåt hål i botten av box och riskera få in varm motorrums luft.
Luftkanalen till snorkeln (och broms) från spoilerintaget finns ju redan på Z3M ser lite anorlunda ut där.

Sen såg jag att det finns en tratt invändigt i andra änden av luftfilterboxen som man kan ta lös men jag är inte helt hundra på att det blir tätt där då iofs.. Har du kikat nånting där?

Edit: Missade visst att denna "baffel" inte finns på Euro M3's..
Har för mig att jag såg en sån tratt mot lmm sidan som du tänker på i min box ochså.Kan det vara nr12 på realOEM bilden.
Men att den andra "baffeln" som på länkbilderna redan är borta på min men ska kolla igen för att vara heltsäker.

 

Reklampartners