Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Höga avgasvärden !  (läst 7682 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Darrell_

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
Höga avgasvärden !
« skrivet: april 20, 2016, 19:40:35 »
Jag fick 2or på HC-halt tomgång för hög 261 (100), och CO halt förhöjd tomgång för hög CO2500 0,7 (0,3). Vad är det för fel?
Före besiktningen byttes olja och filter, och nu efter besiktningen har jag hittills bytt stiften och luftfiltret.
Den har också gått ojämnt vid start, varje jag ska starta den så vill den hosta lite innan den går igång, men sen då den startar efteråt som vanligt så beter sig
tomgången normalt, det är bara att bilen möjligtvis går lite sämre än vad den annars brukat gått. Den går alltså som vanligt då den startat, men alltså verkar möjligtvis vara LITE svagare.
Som sagt, vad är det för fel?

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Höga avgasvärden !
« Svar #1 skrivet: april 20, 2016, 21:50:01 »
vad har du för motor i bilen?
är den 6 cylindrig skulle första gissningen vara lambdasonden och nästa katalysator då du har rätt höga värden.
men kika igenom isugsbälgen också och använd ngk tändstift vid byte BMW går bäst med dom
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Darrell_

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
Höga avgasvärden !
« Svar #2 skrivet: april 20, 2016, 22:47:59 »
vad har du för motor i bilen?
är den 6 cylindrig skulle första gissningen vara lambdasonden och nästa katalysator då du har rätt höga värden.
men kika igenom isugsbälgen också och använd ngk tändstift vid byte BMW går bäst med dom


Japp en 320i är det! Insugsbälgen är bytt ifjol, den som sitter efter luftmassemätaren? Den lilla pluggen lite på undersidan hade en spricka, så den är iaf bytt.
Nya NGK stift satte jag i tidigare idag!
Om chansen är stor på både lambdasond eller katalysator, så kan det kanske vara värt med en ny lambdasond först och främst? Den kostar ju iaf ca 2000kr den också så..

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Höga avgasvärden !
« Svar #3 skrivet: april 21, 2016, 05:08:31 »
testa med begagnad lambdasond, köp gärna på en bildemontering då dom är testade. Bara knappa reg nr på www.bildelsbasen.se se bara till att det är från en 320 från samma årsmodell. 320 fanns med 2 olika motorer m50b20 och m52b20 (bilar tillverkade från -95) m50 motor har en lambdasond typ mitt under bilen m52 brukar ha 2 st på grenröret.
har du möjlighet att koppla den till dator och göra diagnos underlättar det.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Darrell_

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
Höga avgasvärden !
« Svar #4 skrivet: april 21, 2016, 16:28:40 »
testa med begagnad lambdasond, köp gärna på en bildemontering då dom är testade. Bara knappa reg nr på www.bildelsbasen.se se bara till att det är från en 320 från samma årsmodell. 320 fanns med 2 olika motorer m50b20 och m52b20 (bilar tillverkade från -95) m50 motor har en lambdasond typ mitt under bilen m52 brukar ha 2 st på grenröret.
har du möjlighet att koppla den till dator och göra diagnos underlättar det.



Jag tänkte prova in och felsöka den först och se om nåt annat oxå verkar visa fel. Vilken sida visar fordonsuppgifter på vilken motor jag har då?
Du menar att koppla enbart lamdbasonden till dator? Eller menar du vanliga felsökningen generellt som jag nämner att jag ska göra?

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Höga avgasvärden !
« Svar #5 skrivet: april 21, 2016, 18:10:20 »
begära diagnos på motorstyrdon dvs avläsa felkoder i motorstyrdon.
vad har du för årsmodell på bilen och lr reg nr kan jag kika vilken motor du har i din bil.
har du ingen i din närhet som kan göra diagnos? om du bor nära Borås är du välkommen till min verkstad för diagnos :)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Darrell_

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
Höga avgasvärden !
« Svar #6 skrivet: april 21, 2016, 19:20:59 »
begära diagnos på motorstyrdon dvs avläsa felkoder i motorstyrdon.
vad har du för årsmodell på bilen och lr reg nr kan jag kika vilken motor du har i din bil.
har du ingen i din närhet som kan göra diagnos? om du bor nära Borås är du välkommen till min verkstad för diagnos :)


Ok, jo absolut, jag har flera verkstäder här där jag bor som felsöker med dator, så det är inga problem. Ska som sagt in med den imorgon, så får vi se vart det slutar!
Årsmodellen är -97.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Höga avgasvärden !
« Svar #7 skrivet: april 21, 2016, 20:42:35 »
bmw e36 320i -97 m52b20 aluminium block, enkelvanos, 150hk vid 5900rpm och 190nm vid 4200 rpm

dvs 2 lambdasonder på grenröret, som sagt inte säkert att detta är felet, försök göra diagnos först :)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Darrell_

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
Höga avgasvärden !
« Svar #8 skrivet: april 22, 2016, 17:52:17 »
bmw e36 320i -97 m52b20 aluminium block, enkelvanos, 150hk vid 5900rpm och 190nm vid 4200 rpm

dvs 2 lambdasonder på grenröret, som sagt inte säkert att detta är felet, försök göra diagnos först :)


Diagnosen blev katastrof, när han inte lyckades komma åt bilen..
Kan jag mäta lambdorna på egen hand själv på nåt vis?

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Höga avgasvärden !
« Svar #9 skrivet: april 22, 2016, 22:55:00 »
hade han riktog 20 pin bmw kabel lr försökte han me 16 pol obd?
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Darrell_

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
Höga avgasvärden !
« Svar #10 skrivet: april 22, 2016, 23:25:18 »
hade han riktog 20 pin bmw kabel lr försökte han me 16 pol obd?




Jag såg att han kopplade på adapter med den runda kontakten och kopplade under huven iaf!
Vet inget mer.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Höga avgasvärden !
« Svar #11 skrivet: april 23, 2016, 15:04:32 »
borde ha fungerat :( låter konstigt
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Darrell_

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
Höga avgasvärden !
« Svar #12 skrivet: april 23, 2016, 20:35:26 »
borde ha fungerat :( låter konstigt




Men att felsöka lambdorna på egen hand borde jag väl kunna göra? Ska eventuellt be annan firma att felsöka bilen annars!

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Höga avgasvärden !
« Svar #13 skrivet: april 24, 2016, 09:16:11 »
mäta lambdorna går väl , lambdorna består av en värmarelement och själva sensor, båda skall gå ohm mäta men vilka värde dom ska ha får man läsa sig till.
själva lambda signalen går mäta med en analog mätsre (0-1v) så ska signalen pendla mellan 0 och 1v ligger den platt på 0,5 volt är den kass
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Darrell_

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
Höga avgasvärden !
« Svar #14 skrivet: april 24, 2016, 14:41:43 »
mäta lambdorna går väl , lambdorna består av en värmarelement och själva sensor, båda skall gå ohm mäta men vilka värde dom ska ha får man läsa sig till.
själva lambda signalen går mäta med en analog mätsre (0-1v) så ska signalen pendla mellan 0 och 1v ligger den platt på 0,5 volt är den kass




Mäter jag det ifrån stick kontakten då?

 

Reklampartners