Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BROR blogg  (läst 32143 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« skrivet: oktober 03, 2012, 12:18:45 »
Återkom från semester i mitten på September, det var ju Holland och Tyskland som gällde och givetvis var Bumsen med.
Underbart att köra bil i Holland och Tyskland, allt funkar klockrent både på små som stora vägar, herregud va fort det går i
vänsterfilen i Tyskland, där gäller 200+, ibland. 8)
Passerade Belgien under ett par timmar men där var vägarna dåliga (ibland sämre än Svenska) och sämre trafikkultur. :o
Vi hade tur med vädret, 23-27 grader och mestadels sol under våra fem dagar. ;D
Nästa biltur blir nog till Österrike, kanske inte nästa år men definitivt 2014.
 
Paus i södra Holland.


Paus i Moseldalen.

-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Semester
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2012, 14:39:45 »
Välkommen tillbaka hem! ;)
Du har säkert haft bättre väder än det vi hade här hemma.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #2 skrivet: november 02, 2012, 13:35:41 »
Nu är det snart vinter å vinterdäcken sitter på sedan ett par veckor, bara för att skrubba in dom lite.
En fördel med detta är att bilen inte spårar så förb....t på dessa dåliga vägar vi har  8)  nu e de 205 som gäller.
Tror gränsen för att spåra går vid 225 i bredd, givetvis har man ju 235 i sommarstorlek, så då det är att hålla i
r(h)atten på sommaren men de får man ta, när man ska vara på topp.  8)
Nu ska jag ta en titt på generatorn som börjat låta konstigt, började förvisso med detta under Tysklands turen  :o
men det har inte blivit mindre, det är en bytes generator från Autoexperten, garanti javisst, men den har ju gått ut
såklart, ja, ja. :(
Återkommer nästa vecka med ev. rapport, solen skiner just nu så det känns ju bra. :D
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #3 skrivet: november 02, 2012, 14:34:55 »
 Tråkigt när generator börja trassla till och typisk att den gör det precis när garanti ha gått ut.
Jag har inte satt på vinterdäck än, tänker inte göra det innan slut på november om det inte snöa rejält ovanpå Göteborg, just nu är det fint väder och sol.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #4 skrivet: november 05, 2012, 13:26:13 »
Jodå, fel var det, det bakre lagret var kass (dock inget radiellt glapp) men i övrigt verkar generatorn OK, kol och kollektor (putsade den i alla fall) såg bra ut.
Lyckades få loss tätningen till lagret trots att det är trångt under diod"bryggan" och mosade in fett i lagret (det fanns inte mycket där) och pillade tillbaka tätningen, nå, nu låter det inte lika mycket, så den får väl gå ett tag till.
Antar att det inte bytts lager på denna generator trots att det är en utbytes, ska ta ett snack med Autoexperten om problemet för att se om det går att ordna någon lösning.
Denna bil verkar gilla att äta generatorer, är nu inne på den tredje och det blir troligen en fjärde.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #5 skrivet: november 05, 2012, 13:41:23 »
4e generator? det bli dyrt, kanske bättre att sätta en original från BMW, det är kanske lite dyrare från börja men säkert håller länge, eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #6 skrivet: november 05, 2012, 13:58:01 »
Ett litet tips, den extra spolar burken på höger sida ska ju vara för insekts medel, normalt. Själv har jag inte tyckt att det fungerar så bra, har den därför som reserv.
Har dock bytt spolarpump tre gånger då originalpumpens tätningar inte pallar spolvätska. Funderade på att ta bort burken helt men då den sitter där och ser bra  ;D  ut
så rotade jag fram en gammal spolarpump (VDO) från min Volvo tid  8) säkert lägat +25 år i gömmorna.
Det mesta är original, till och med genomföringen till burken samt att det lilla filtret sitter där det ska.
Ny kontakt å lite nya slangar, det funkar å har inte börjat läcka sedan montering för ca. 1,5 år sedan.
 

 



 
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #7 skrivet: november 05, 2012, 14:33:15 »
Alain, vad gäller generatorn så bytte förra ägaren den första, men ja det blir dyrt. Återkommer med rapport när lagret går på lunch och jag måste byta generator igen.
Min gamla Volvo 850 har gått 30000 mil nu och den har samma generator på sedan ny.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #8 skrivet: november 05, 2012, 18:55:48 »
Gamla saker skulle man säljas med 10 års garanti utan problem men idag det ska kosta så lite som möjligt att tillverkas, klart att dessa inte håller.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #9 skrivet: november 08, 2012, 11:38:37 »
Som sagt inget e omöjligt, tar bara längre tid. 8)
Vad gäller generatorn så är det konstaterat att någon garanti kan det inte bli tal om, den hade gått någon månad över tiden och vilkoren försämras om man inte låtit en verkstad byta generatorn.
Nu har jag nosat runt på "nätet" och till slut (det var inte lätt) hittat en del tips och även lösdelar till generatorn jag har idag, har jag tur kommer det att kosta max 150 pengar att fixa till den  ;D  och som den envisa person jag är ska det fixas under de närmaste veckorna (så fort jag har tid) för de e ju lite surt att lägga ut 2000 (billigaste utbytes jag hittat) eller mer för en annan generator (igen) när den jag har idag verkar i övrigt frisk.
När jag gjort jobbet lägger jag ut det som mektips, någon kan ju ha nytta av det.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #10 skrivet: november 08, 2012, 12:01:12 »
150:- för att fixa den själv är helt ok.
Min son ha bytt på sin 540, han fick köpa en begagnad och betalade 6000:-, en ny kosta 12.000:- pga att det är vattentätt.
Inte kul för planbok om man inte hitta begagnad.
Trevligt om du vill förklara hur och vad du gör. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #11 skrivet: november 22, 2012, 13:05:25 »
Nu blev det tyvärr inte fotat i sin helhet, av olika anledningar, lägger därför det hela här under min blogg.
Hade nytt främre och bakre lager samt nya "plasthylsan" till det bakre lagret.
Men det var ju tyvärr som vanligt, nåt strular  >:( , främre lager skulle vara det jag hade nytt men det som satt på generatorn hade en större ytterdiameter, hmm.  ???
Ja, ja, nu verkar det inte vara någon större fara med det främre så det var bara att koncentrera sig på att fixa bakre som det var problem med.
Konstaterat att lagret har antagligen skurit(eller gått väldigt tungt)och då snurrat runt i plasthylsan som sedan börjat glappa i lager läget och då orsakat oljud.
Lagertätningarna var stenhårda så det har nog varit rejält varmt, eller att lagret var gammalt.
Vet inte om det var så bra kvalitet på denna utbytes generator, borde hålla längre än två år (ca. 2500 - 3000 mil), dålig (nästan obefintlig) presspassning för lagren på rotoraxeln.  ???
Nu är generatorn tyst(så länge det varar), skönt.  :)
En länk för rep av liknande generator: http://www.3dzubehor.com/Rover/Boschrepair.html
Observera att lagren ska normalt monteras på rotorn först men då jag nu inte hade rätt främre lager så lät jag det sitta kvar i främre gaveln.
 
Isärplockat å rengjort


Se skillnaden, surt


Det har krupit ut fett vid tätnings läppen på främre lager, tyder på att lagret gått varmt, orsak, fel typ av lager, gammalt lager, dålig kvalitet..........


Gamla plast hylsan


Nya plast hylsan på plats


Nytt lager på plats



Lager"låsningen" för främre lager på plats, ska vara lite Loctite på dessa skruvar.


Att tänka på vid montering, se till att fasningen på "trust" brickan ligger mot främre lager samt att det ska vara Loctite i gängan för mutter till remskivan.



Nästan klart

 
Regulator på plats



 
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BROR blogg
« Svar #12 skrivet: november 22, 2012, 13:42:26 »
Vilket jobb! Bra jobbat! ;)
Undrar bara vad gör ett lager från Korea i en BMW. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #13 skrivet: november 22, 2012, 15:11:27 »
Ja det kan man undra  8)  dock ett FAG. Det bakre lagret jag bytte till var i alla fall ett SKF från Italien, om de nu e bra  :-\  närmare Tyskland i alla fall  :D
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
BROR blogg
« Svar #14 skrivet: december 03, 2012, 09:16:02 »
Nu e de vinter, på väg hem från landet igår EM, lite vackert e de ju men kallt.
Fyra KM från där bilderna togs sjönk tempen till -15.

Tyvärr har jag slarvat bort bilderna
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

 

Reklampartners