Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: En färsk importhistoria samt tips för dig som vill importera  (läst 15813 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad janebrink

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
En färsk importhistoria samt tips för dig som vill importera
« skrivet: februari 10, 2011, 22:05:48 »
Hej hej alla.

Skriver ihop denna tråden efter önskemål av Franke.

Bakgrund:
Jag ville ha en nyare BMW med högre komfort och stabilitet än min 523i ´97, och kollade först på 530d ´06 och uppåt. Min budget, samt att ja är på tok för snål för att orka med en stor värdeminskning under min ägandetid, förde tankarna till tyskimport.

Förberedelse:
Min första förberedelse va att jag ransakade mig själv på hur mycket pengar jag ville lägga på bil. Min smärtgräns föll på 180.000:-. Jag såg till att jag hade pengarna innan jag på allvar började kolla på annonser. Det gäller att kunna sticka snabbt och handla om man inte vill riskera att den perfekta bilen skall rinna en ur händerna.

Valuta:
Ett hopplöst kapitel... De flesta handlarna i Tyskland vet tydligen inte hur man använder ett Visa-kort. Då kvarstår två betalningsmetoder. Banköverföring, och kontanter.
Banköverföring gick bort direkt, eftersom en vanlig internationell banköverföring tar upp till 5 dagar, och en expressöverföring tar ca ett dygn. (Swedbank iaf...)

Då kvarstod alltså kontanter. Det är inte det roligaste att knalla omkring med 180.000:- i kontanter, men tyvärr så var det enda utvägen. Iaf om man vill kunna göra en snabb affär.

Men att få 19000 Euro i kontanter visade sig inte vara så lätt. Du kan växla på din bank, men det tar upp till en vecka. Och har du inte lånat pengarna hos dom, så kommer det massa frågor om vart pengarna kommer ifrån.
Mitt val föll slutligen på Forex. Dom ville veta vart pengarna kom ifrån, och även vad dom skulle användas till. (penningtvättlagen) Efter uppvisande av papper från banken samt annonser på bilar så fick jag mina 19000 Euro på 48 timmar. Snabbt och enkelt. Dock ca 10 öre sämre kurs per Euro än banken, men det blir inte så mycket i slutändan...

Hitta bilen:
www.mobile.de och www.autoscout24.se användes i mitt sökande. I flera fall så finns samma bil utannonserad på båda sidorna, men absolut inte i alla fall. Så det lönar sig att kolla på båda två.

När jag kikat lite så insåg jag att jag antagligen ville ha en 535d istället. Mer klös, mer lyx, för nästan samma pengar samt mindre dieselskatt och inte märkbart högre försäkring.
Jag hittade dessutom ett par 335d som var intressanta då dessa hade lite vassare motor än 5-serien.

Jag kollade på ett flertal och slutligen hade jag ca 9 objekt som var av största intresse. Jag skrev ut samtliga så att jag hade dom i pappersform. Enklare att lägga ut brevid varandra och jämföra. Jag skrev även ut en karta från www.maps.google.se och prickade in vart alla bilarna fanns. Därefter började jag maila.
Kontakt:
Att kontakta handlarna är enligt min nyvunna erfarenhet inte det lättaste. Inte via mail iaf... Jag försökte på några stycken och hade man tur så fick man några ord tillbaka. Jag gjorde ett försök att ringa till en handlare i Ludwigsburg som hade en intressant 335d i lager, men det va inte mer än ett par ord Engelska han kunde. Svara på mina engelska mail kunde han inte heller tydligen.
Tyvärr så är detta ganska så generellt för handlarna i Tyskland. Jag bad därför om hjälp på www.autopower.se 's forum, och frågade om någon vänlig själ kunde tyska och ville ringa ett samtal för mig. Franke ringde då säljaren och fråga om bilen fanns kvar. Jag var fast besluten om att detta var mitt förstahandsval och att jag skulle ha den bilen.

Reseplanering:
Jag kollade först och främst med www.ryanair.se vart i Tyskland dom flög. Det finns inget flygbolag som har billigare biljetter, så det var det självklara valet. Flyget jag valde gick till Frankfurt. Kostade 760:-.

Nästa steg var tåg från Frankfurt till min då tänka slutdestination, Ludwigsburg.
Tåg i Tyskland bokar man på www.bahn.de. Sidan finns även på svenska. Den tyska tågtrafiken är väldigt bra och håller tydligen alltid tiderna.

Tanken var att jag skulle flyga ner på en söndag, sova en natt i Ludwigsburg, och sedan gå till handlaren på måndag morgon.

Men då dök en bil upp som vart ännu mer lockande. En svartmetallic 335dT, med fullt M-paket samt massa annat godis. Jag va helt såld på den. Bilen stog strax utanför München.
Som tur var, så hade jag inte bokat tågbiljetten än. Jag försökte maila säljaren och ge honom ett bud. Eftersom jag hade bokat flygbiljett till på söndagen, och det redan va torsdag, så fick jag handla snabbt. Mailen fick jag inget svar på, men på telefon svarade han. På rätt knagglig engelska förklarade han att han hade svarat på mitt mail, men tydligen så fungerar inte alltid mobile.de som det ska, så mailen kommer inte fram till mig.

Jag sa att jag va intresserad av bilen iaf, och att ja skulle flyga till tyskland på söndagen. Jag lyckades pruta ner bilen 1000 Euro på telefon vilket jag var väldigt nöjd med. Tyska handlare gillar tydligen inte att man prutar, och släpper inte gärna på priset. Har jag hört iaf. Men jag har ju bara erfarenhet av motsatsen. :)

Jag bokade tåg till München från Frankfurt på www.bahn.de. Jag bokade hotell i München på www.hotels.com.
När jag kom fram på söndagen så gick ja i lugn och ro ut på stan och tog en god öl efter resan.

Dags att handla!

På måndagen tog jag tunnelbanan till handlarens ställe i centrala München. Hans kollega körde mig till Piersburg, där bilen stog. Handlaren hade firma på flera orter nämligen.

Jag kollade på bilen och provkörde den. Allt va perfekt. En ägare, full servicebok samt aldrig krockad. Den hade gått alla sina 14300 mil i och nära Bad Tölz.

Vi skrev kontrakt och jag betalade pengarna.

Vi åkte till ett litet Zulassungsstelle. Finns i de flesta byar och städer. Här gör man exportregistrering, skylttillverkning och fixar det sista inför exporten.

Först så gick vi till en lucka där man beställde skyltarna. Här fylldes det i en beställning på exportskyltar. Denna lapp fick vi ta till lucka två.

I lucka två lämnade vi fram lappen från lucka ett. Tillsammans med regbeviset. Damen innanför luckan kollade mitt pass och skrev lite i datorn och på lappen vi fick i lucka ett, att det var okay att göra skyltar. Sedan bar det av tillbaka till lucka ett.

Väl tillbaka här så tillverkades skyltarna. Jag betalade 94 Euro (5 dagars skyltar) och fick skyltarna i näven.  Det finns två sorters tillfälliga skyltar man kan köpa. Antingen för 5 dagar (gula) eller för 30 dagar (röda). Den röda modellen är rätt meningslös att köpa. Den är dubbelt så dyr (200 Euro), och när du väl är i Sverige, så får du inte köra med dina tillfälliga skyltar längre än 7 dagar totalt så då har du kastat bort massa pengar. Om någon säger att dom gula skyltarna bara får användas i Tyskland, så stämmer inte detta. Från förra året så får man köra med dessa i typ hela världen. Dom frågar dessutom om de ska gälla bara i Tyskland eller utomlands.

Tillbaka till lucka två igen. Här visar man skyltarna och får ett typ skattemärke. Och en räkning på ca 10 Euro. Man går till lucka tre, betalar räkningen, och sedan kan du köra hem! :)

TÄNK PÅ att du måste ha med dig ägarbeviset i orginal (Farzeugbrief) BÅDA DELARNA! Finns del ett och del två. Ett stort som ett A4, och det andra ungefär som 1/4 av ett A4. DU bör dessutom ha med dig bilens CoC intyg! Kan tydligen bli lite knepigt utan detta, och om det är en diesel du importerar, så riskerar du att åka på viktbaserad skatt istället för utsläppsbaserad = dyyyrt.
Skulle detta intyg nu inte finnas med, så finns det en hemsida där man kan beställa ett nytt för ca 1700:- om jag inte missminner mig. Borde även gå att beställa från biltillverkaren.

Hemresa
Jag tackade säljaren och började köra hemåt. Första gången jag körde på Autobahn, så lite nervöst var det allt. Oavsett hur snabbt du ligger i ytterfil, så är det alltid några bilar som kommer i 400 km/h bakom dig så det gäller att vara alert! :)

Jag är hemmahörande strax utanför Göteborg, och den mest ekonomiska vägen hem för mig enligt www.viamichelin.com var raka spåret uppåt via Nürnberg, Leipzig, Berlin och slutligen Rostock. Från Rostock gick en färja till Gedser i Danmark. Väl i Rostock så köpte jag en kombinationsbiljett för två färjor. Detta är ju helt valfritt och beror ju helt på vart man skall. Men jag skulle vidare i Danmark till Helsingör för att ta en färja till Helsingborg, för att sedan ha ca 27 mil kvar hem på E6:an.
Det går färjor till flera destinationer i Sverige från Tyskland. På www.viamichelin.com kan man se lämplig väg hem, beroende på om du prioriterar tid, pengar eller sevärdigheter längs med vägen.

Tyvärr vart det lite problem för mig när jag väl kommit till Danmark. Det stormade som tusan, och en hel byggnadsarbetsplats hade blåst ner över motorvägen, vilket resulterade i nästan 2 timmars väntande på räddningstjänstens städteam.

Hemma i Sverige
Väl hemma i Sverige så är det bäst att ta tag i ursprungskontrollen på en gång.
Sök på Transportstyrelsens hemsida. Det står exakt hur man skall göra. Man fyller i en anmälan på nätet, man får en PDF-fil mailad till sig som man sedan skriver på och skickar in till Transportstyrelsen tillsammans med båda regbevisen/ägarbevisen i orginal, CoC intyget i orginal samt en kopia av köpekvittot.

OBS!!! Skicka rekommenderat så det inte kommer bort!!!!

Processen skall tydligen ta ca en vecka. Jag kom hem från Tyskland i tisdags morse (8/2 ´11) och skickade in ursprungskontrollen samma dag. :) Tydligen så tar det ca en vecka så jag väntar mig svar på tisdag-onsdag nästa vecka om allt går som det ska.

När jag fått tummen upp från ursprungskontrollen så skall jag boka tid för regbesiktning. Kostar 1380:-. Dom måste precis ha höjt för när jag kollade för några veckor sedan så kostade det inte mer än ca 900:-... Eventuellt så åker man på en vägning också. (300:-) Detta kan man eventuellt slippa om dom anammar vikten som står i de tyska papprena.
Sedan kostar tillverkningen av nya skyltar 120:- om jag inte minns fel. (60:-/styck)

Här är en liten översikt av vad allt kostat hittills:

Flyg 760:-
Buss 110:-
Tåg 800:-
Hotell o frukost 500:-
Mat o öl 350:-
Tunnelbana 12:-
Avgifter för avreg. o skyltar 900:-
Båt Rostock-Gedser, Helsingør-Helsingborg 1100:-
Bränsle 1300:-

Summa: 5832:-

Mer information, dock lite out of date, finns i Autopower's Importguide.

Är det någon som har några frågor så skicka ett PM.

//Anders.



Fixade med bilderna  / Franke
Second place is always first looser...

Utloggad BMW-Båstad

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 196
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • För BMW Entusiaster - Bimmerpower.org
    • Causika Holding
SV: En färsk importhistoria samt tips för dig som vill importera
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2011, 22:23:46 »
Tusen tack för en bra story som många kommer att ha glädje av. :D Det är inte så komplicerat och svårt som många vill göra gällande med importbilar. Dessutom så är det många som du och jag som köper bil i Tyskland till oss själva och handlar man på dom större ställena och undviker vimpelhandlarnas utbud så är risken att köpa grisen i säcken mindre. Dessutom så är i alla fall jag minutsiöst nogrann när jag handlar bil till mig själv.

Jag hämtade hem en Toyota Avensis för två veckor sedan till en kompis. Nu har jag en bekant i Tyskland som är registrerad bilhandlare så jag betaler honom en slant och får låna skyltar från firman, och utnytja deras försäkring, betydligt smidigare än "luckproblematiken" och få ut skyltar och försäkring på plats.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: En färsk importhistoria samt tips för dig som vill importera
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2011, 11:59:22 »
Tack för din redogörelse, mycket intressant att ta del av.

Välkommen till forumet.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: En färsk importhistoria samt tips för dig som vill importera
« Svar #3 skrivet: februari 11, 2011, 12:11:47 »
Man bör kanske nämna i såna här sammanhang att det numera är möjligt att teckna helförsäkring på bilen via chassinumret redan innan hemfärd från Tyskland. Detta ska kunna göras på alla bolag då det blev ett tvingande EU-direktiv för ett par år sedan.
Värt att nämna är att betalningen för försäkringen ska vara inne innan den börjar gälla och att det är en tidsbegränsad försäkring på max 30 dagar.
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: En färsk importhistoria samt tips för dig som vill importera
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2011, 16:15:24 »
Trevlig läsning!
180' cash är inte varje dag man springer runt med, hur mycket plats tog dessa sedlar?
Vad har du för bränsleförbrukning?
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: En färsk importhistoria samt tips för dig som vill importera
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2011, 21:26:37 »
180 lät billigt för den bilen. Vad fick du för utrustning för de pengarna?

Kul sammanfattning annars. De som verkar vara nytt är skyltarna. Annars är det som tidigare.

Utloggad janebrink

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: En färsk importhistoria samt tips för dig som vill importera
« Svar #6 skrivet: februari 14, 2011, 12:47:28 »
Oj här hade det kommit svar! :) Konstigt att ja inte fått nån mailnotifikation om det...?

Japp det är värt att lägga till att man kan teckna en helförsäkring på bilen. Dock blir det lite svårt att göra det i mitt fall då jag hade flera objekt att kika på innan ja åkte ner. Jag kunde alltså inte betala in pengarna för ett specifikt chassienummer.

Det va rätt otrevligt att trippa omkring med så pass mycke pengar ja... Men det tog inte så mycke plats. Helt nya 500 Euro sedlar fick jag. 20000 Euro blir således 40 sedlar, vilket va förvånansvärt tunnt! :) Hade en magväska från Claes Olsson (typ 60:-) sittandes under alla kläder. Kändes säkrast.

Jag nollade bränsleförbrukningsmätaren när ja åkte från Tyskland. Bränsleförbrukningen när ja kom hem till Kungälv låg på 0.77. När ja kom fram till färjan i Rostock visade bilen 0.8. Men det va väldigt mycke gas och broms på Autobahn. Först fri fart, ner till 80km/h, fri fart, ner till 100km/h, fri fart, ner till 60km/h och så vidare... Men när det va fri fart så höll ja ca 180-190 km/h.

Jag gav 20000 Euro för bilen nere i Tyskland. Sedan tillkommer väl ca 8000 Sek i form av resa och inregg. Så totalt kommer bilen kosta mig 190000:- i inköp. Det va därför jag slog till, för priset va förjäkla bra. En annan kille som hade hämtat en nästan likadan samtidigt som mig, (vi hamnade på samma färja i Helsingör) hade betalat 27500 Euro för sin. :P

Utrustningen på min e ja inte helt klar över än. Skall beställa en specad lista så jag ser exakt allt. Men i runda slängar så har den M-paket utvändingt invändigt och chassie, helskinn, manuella stolar dock elinställning för dubbelt svankstöd samt stöd för överkroppen i sidled, svängande framlampor, automatiskt avbländande helljus, aut. avbländande backspegel, INGEN boarcomputer och därför ingen navi, BMW Professional stereo med blåtand för telefonen, nått HIFI-paket vet ej vilket än, AUX ingång i armstödet dock EJ USB, dubbla drickahållare, tygmattor, dimljus, KeylessGo, inga paddlar på ratten tyvärr :(.

Har säkerligen missat något. Svårt att veta vad som är standard och vad som är utrustning på en BMW! :D Jag är dock helt nöjd med utrustningen. Hade väl kanske bara viljat ha USB så man kunde få upp ett iPhone interface lättare.

Säljaren avslöjade en sak för mig iaf.. Eller ja vet väl inte om det var så mycke hemlighet, men han sa iaf att det är näst intill omöjligt att sälja en bil med dessa miltalen till en Tysk person. Dom vill ha bilar som gått max 6000 mil. Men han sa också att en sådan här bil ligger normalt sett ute ca 4 veckor innan den blir såld.

OM någon är intresserad så kan ja säga att denna säljaren även hade en fin röd 1:serie till salu med fullt M-paket vad ja förstod... Bra pris också.
http://home.mobile.de/home/showDetails.html?id=140121678&customerIdsAsString=470393&__lp=2&scopeId=AV&sortOption.sortBy=makeModelDescriptionSortField&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&siteId=GERMANY&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT&grossPrice=true&customerIdsAsString=470393&lang=de&pageNumber=1&partnerHead=true&showZip=false&showModels=false&hideVehicleType=false
Second place is always first looser...

 

Reklampartners