Hejsan.
Christian heter jag och är 25 år gammal. Bor strax utanför Enköping.
Ja här är mitt projektbygge. Är ingen BMW men hjärtat kommer från en iaf
Bilen: Volvo 242 -76
Motor: BMW rak 6a på 2,8 liter (M30B28)
Framvagn: Blir orginal med sänkgrejer i år och till nästa sommar så blir det coilovers etc..
Bakvagn: Volvos 1031 axel med BMW fjäderben i egna fästen.
Utvändigt: Orginal med nån annan lack, funderar på mattgrå? Plastrutor.
Invändigt: Helt rensad med fullbur, Tillbakaflyttad torpedvägg och stolar, ja allt blir tillbakaflyttat.
Här är mitt lilla garage där allt händer.
Så här såg den ut när jag fick hem den.
Det första som hände med bilen var att den parkerades i mitt lilla garage och jag började rensa den.
När allt var urplockat så satte jag kapen i bilen och öppnade upp lite.
Stol och ratt är tillbakaflyttad lite bara för att kolla hur det ser ut.
Och när jag ändå håller på så ville jag göra allt seriöst så jag skruvade bort allt på bilen och började skrapa underedet.
Ledsnade sen på att ligga och skrapa på rygg så jag tog hjälp av en kompis och tippade upp bilen på sidan. Var lite jobb eftersom garaget är så litet.
Var en hel del och skrapa men till slut så närmade jag mig målet
Sen fick det sig lite färg under.
Sen tippades bilen ner på sidan och jag satte igång med motorn.
Motorn sitter i motorfästen och insug och lite annat är monterat.
Front och lite annat är testmonterat samt lite fästen och sånt har svetsats.
Kylaren på plats.
Ska skrapas invändigt också är det tänkt.
Gillade inte väggen mot skuffen så den försvann och en ny tillverkades.
Monterade bakvagnen igen för att tillverka fästen mm till nya stötdämparna.
Kapade upp hålen för stötdämparna.
Sen gjorde jag två lådor för stötdämparna, den högra ska justeras lite och sen ska allt förstärkas.
Allt är bara loppat än så länge så det ser lite halvtattigt ut. Skitit och jävligt men det blir bättre ju färdigare man blir
Dagen började jag med att svetsa en ram över växellådan med plattjärn och fyrkantsprofil. Sedan tog jag 120mm bred 1,5 mm plåt som jag svetsade dit över ramen för att styva upp allt ännu mer.
Allt kommer även svetsas underifrån sen när motorn och växellådan åker ur.
När själva ramen var kvar så började jag med kardantunneln. Blir i 2mm plåt som kommer förstärkas mer sen med 3mm plåt ovanpå det där svänghjul och koppling sitter som extre skydd.
Rullar på ganska fint
Här kommer det ett lock sen så man lätt kan fylla på olja.
Här finns nu plats för avgassystemet så det kommer upp en bit.
Och man kommer faktiskt åt och byta tändstift och så från motorutrymmet.
När hela torpedväggen är klar sen så kommer jag kapa upp mer än halva och göra så det blir löstagbar ifall man vill riva toppen eller nåt liknande.
Ja här är jag nu med bygget.
Mvh