Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E38 740iL  (läst 31841 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #30 skrivet: juli 14, 2016, 23:07:45 »
Jag kämpar på. Nu är alla dörrsidor bytta, mittkonsoll, armstöd/telefon, handskfack, pistolfack, växelspaksknopp, pedaler, instrumentringar, röda nålar och nya mattor på plats. Framstolarna är kvar. Tänkte kombinera svart sidoplast (den med knapparna för elstolarna) mot de pärlbeige konturstolarna.


Det tar som vanligt längre tid än jag trodde; lossa dörrsida - skruva isär den beige dörrsidan och den svarta och kombinera sedan ihop dem. Borra hål för LED, smätlimma dit LED och lödningar för sladdarna till night illumination 58g (grå med röd rand) vid fönsterkontrollen.


Sedan bort med yttre dörrhandtaget, borra hål i det och smältlimma dit LED under locket, tillbaks med handtaget och löd ledningar ner till belysningen under dörren.


Det tar lite tid, dessutom vill jag torka rent under dörrsidorna, det var väldigt mycket damm och smuts där (var har den här bilen rullat? :)


Pärlbeige är en ljusare variant av sandbeige, och sägs vara samma kulör som i USA kallas Ecru, Oyster eller Champagne. Det finns en tredje beige som heter Lotosweiss också, men den är vitare och gråare, finns inget beige/gyllene i den.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #31 skrivet: juli 26, 2016, 08:19:31 »
Snygg! Snart har du en ny bil! ;)
Jag ser att du har den gamla telefon, får du den att fungerar?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #32 skrivet: juli 26, 2016, 23:33:17 »
Ja, jag gillar min gamla E38. De nya är fina också, men det är något speciellt med E38 tycker jag.

https://www.youtube.com/watch?v=8qcMQ7Db5ag&list=PLC1C8633AEB1D50D2


Alain, visst ser det ut som om han åker upp ur garaget och är då på Promenade des Anglaise i Nice? Men i nästa scen tycker jag ser ut som Cannes (med båtarna).

Jag har aldrig stoppat i något SIM-kort i den så jag vet inte om den fungerar, men den lyser vackert orange från displayen och alla knapparna på natten - det är det trevligaste med den. :)

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #33 skrivet: juli 27, 2016, 10:41:56 »
Båtarna man ser i bakgrund är Nice båthamn som vi kalla den "Le vieux port"
I filmen kan man verkligen ser hur en E38 går, förmodligen har BMW utökat försäljning av den modell på grund av filmen.;D
Hade jag vela har den med allt extra utrusning den har, vilken leksak!
Förut kunde man har en extra simkort med samma nr just till telefon i bilen men det inte går länge isf måste man har en ny abonnemang med annan nr. :(
Hur har du det med din X5, fungerar telefon?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #34 skrivet: juli 27, 2016, 12:56:19 »
Jag antar att telefonen fungerade i den, men jag prövade aldrig eftersom jag redan har en bra smart phone. Jag har sålt X5:an, håller på att minska beståndet av bilar, fokusera på några färre så att man hinner med. :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #35 skrivet: augusti 06, 2016, 20:20:12 »
Nu är det mesta på plats i inredningen; pedaler, instrumentringar, röda visare, mattor, inre orange belysning i dörrhandtagen, yttre belysning i dörrhandtagen. Nya backspegel spegelglas (dock inte fotokromatiska som original, då de är sååååå dyra).


Lite till småsaker är planerade; en solfilm i bakrutan, kromade instegslister och takhandtag i trä/krom. Jag har även inskaffat en original bakstötfångare, eftersom jag inte är säker på att jag tycker om synliga avgasrör. Jag tycker bakdelen är fet som den är med kjolen, och tycker ändrören förstör det lite.


Är inte säker på de röda visarna i mätarna. Ger M-känsla vilket jag absolut inte vill ha. E38 var aldrig någon M-bil, ingen 7-serie har varit en sportbil. Vinröda mätare skulle vara något, jag kanske byter till det! :)


Den har fått en kamaxelgivare, en ny ABS-givare och två nya PDC-givare bak.

Det är underbara bilar dessa, E38:orna. Jag har ju en E65 också och de påminner mycket i gången, tung, tyst och lugn. Men E38 känns lite fetare på något sätt. Den har en känsla som är svår att slå, otroligt fina material och snygga former. Jag är helt förälskad i E38. :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #36 skrivet: augusti 29, 2016, 20:55:38 »
Jag hittade Alpina Softline 20-tum till bilen. Fem hjul, inklusive reservhjul. 245/40 20 fram och 285/35 bak. Har alltid tyckt att Alpina passar så bra på E38:an, så det var kul att hitta dem. De växer inte på träd (eller så gör de det, växer på det mystiska fälgträdet) :)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E38 740iL
« Svar #37 skrivet: augusti 30, 2016, 09:15:24 »
Snyggt, ser fram emot bilder med fälgarna på bilen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #38 skrivet: augusti 30, 2016, 09:25:42 »
Håller med dig om Alpina fälgar, mycket snygga och passa på många olika BMW modeller, jag hade gärna vela har det på min fd 750 men tyvärr rätt dyra var dom för min plånbok.
Tycker också att original paralelleker till E38 är mycket snygga men kanske inte har lika sportliga utseende som Alpina fälgar.
Man får gratulerar på det sättet du ta hand om din E38. inte många som gör det. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #39 skrivet: augusti 31, 2016, 16:06:10 »
Tack, ja nya var Alpina väldigt dyra. Begagnade är de inte så dyra. Är väl mest en prioriteringsfråga var man lägger sina pengar, men de är svåra att få tag på. Om man jämför med en ny Volvo V70 som många lägger 400 000 kr på, så är min E38 otroligt billig.

En grej är säker dock; jag tycker bara sämre och sämre om synliga utblås bak på E38. Det förstör hela looken tycker jag. Och ang. Alpina så tycker jag faktisktatt det var fälgarna som var lyckade; deras märkliga sömmar i lädret, rödaktiga trälister och de där starka grön/blå färgerna och de fyra utblåsen är inget som faller mig på läppen. Men det är ju en smaksak.

Tycker också att style 37, parallelleker i 18 tum är snygga på E38, men tycker personligen att de med sin femekerdesign är lite sportigare än Alpina. Finns många fälgar som passar på E38, men personligen tycker jag fälgarna ska ha kant och vara tidstypiska. Originalfälgarna style 4 i 16 tum tycker jag också är snygga, men då blir det mycket mer gummi (vilket ger mer komfort och egentligen är bättre på alla sätt - utom att det inte ser lika häftigt ut)


Det finns ju style 32 i 20 tum också, och jag gillar även rondell 58 i 18 tum (krysseker med bred kant).


Parallelleker finns i 19 tum också, och passar väldigt bra på sänkta E38:or (se den silverfärgade)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #40 skrivet: september 26, 2016, 21:44:31 »
Jag har spårat ur lite med denna; jag hittade highline grepphandtag (de i taket - läderklädda i champagnefärgat läder med trägrepp med tjockt lager klarlack/fernissa) som jag tror kommer matcha det svarta taket och mysbelysningen i C-stolparna (träfinish), läslampa fram med de två orange små dioderna, chrome line instegslister och en uppsättning Alpina Classic.


Den hade inte PDC fram, vilket jag tyckte var konstigt. Jag lossade främre stötfångaren och mycket riktigt: bakom den fanns PDC:erna hoplindade med ett buntband (fast utan själva sensorerna). Mycket märkligt. Antingen har tidigare ägare kört in i något och snålreparerat den?

Jag har skaffat nya plastlister fram med hål för PDC, nya sensorer och satt dit det, så nu är den original fram också - med PCD:er (740 hade PDC som standard).


Jag gillar den här bilen, tycker den har mer stil och personlighet än de nyare 7:orna. Det enda jag inte gillar med min bil är den uppsågade bakre stötfångaren med fyra synliga utblås. Jag tycker inte 7-ska ha det - snyggare med dolt, så det blir nästa grej : att såga av rören och dit med en stötfångare utan synliga pipor.

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #41 skrivet: september 27, 2016, 10:56:56 »
Det tar sig! Grymt fin bil! Det blir läckert med Alpina-fälgarna  :)
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #42 skrivet: september 27, 2016, 15:26:57 »
Tack, ja den börjar faktiskt arta sig. Det är kul att jobba med den, för även om delarna kan vara svåra att hitta så är de sällan särskilt dyra. Jag har haft den som hobby några år nu, och när jag köpte den var den i grunden okej men behövde en del kärlek. 19800 mil har den gått. Den hade hyfsad utrustning, även om det alltid kan finnas mer. Den hade t ex läderklädd instrumentbräda och är en långvariant (740 iL).

Räknar man ihop alla delar jag bytt och uppgraderat så har den
kostat mig en tusenlapp i månaden i delar hittills, ungefär. Inte så jättemycket, och jag tror faktiskt att jag har igen det om jag skulle sälja den. Men det har jag inga planer på. En sådan bil, som inte kostar något i värdeminskning och reservdelar från att man köper den till att man säljer den - samtidigt som man har så mycket kul med den, och den trots alla prylar kostar mindre än en femtedel av vad en ny Volvo V70 kostar - det måste ju vara en hyfsad affär? :)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E38 740iL
« Svar #43 skrivet: september 27, 2016, 18:28:56 »
Mycket snyggt med de nya instegslisterna.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #44 skrivet: september 28, 2016, 09:01:57 »
Kan tänka mig att man inte kan ser sådana snygga pärlor på vägarna och med 1000:- per månad får du med tiden bättre ränta än vad en bank kan erbjuda.
Snygga Alpina fälgar! Är det 19 tum?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners