Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Moderna bilars blå ljus från strålkastarna.  (läst 1933 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Moderna bilars blå ljus från strålkastarna.
« skrivet: december 22, 2016, 12:59:24 »
Numera har en stor del av bilarna på våra vägar Xenon lampor och även LED varianter börjar väl bli vanliga antar jag. Gemensamt för dessa nyare typerna av lampor är att de har ett väldigt kallt ljus som går åt det blå hållet istället för det varmare ljuset som gamla typer av lampor gav.



Är det fler än jag som tycker det är väldigt jobbigt med dessa blå lampor då de ur vissa vinklar blir riktigt blå, vi pratar nu om så blått att åtminstone jag upplever dem som utryckningsfordonsblå. Dvs. att när jag ibland får en bil med denna typen av lampor bakom mig och vägen svänger alternativt varierar i höjd så kan det blinka riktigt blått i backspegeln och jag tror att jag har ett utryckningsfordon med blåljusena på bakom mig och givetvis rycker man till och börjar kolla efter utrymme för att göra fri väg. Bara för att sekunderna senare inse att det är en privatbil av typen BMW i3 eller någon nyare Ford man har bakom sig.

Jag har ett färgsynfel så frågan är om det är detta synfel som ger mig problemet eller är det så att de flesta upplever detta, om det senare gäller så borde man väl försöka se till att biltillverkarna använder dioder med ett varmare ljussken än vad de gör idag för att vanliga fordon inte skall förväxlas med utryckningsfordon.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Moderna bilars blå ljus från strålkastarna.
« Svar #1 skrivet: december 22, 2016, 15:05:02 »
Jag tror att det kanske kan hänga ihop med ditt färgsynfel, för jag upplever inte att det är så blått att jag förväxlar det. I mina ögon så upplever jag xenonljus som kritvitt, men ibland som "vitt med ett blått stick i" i vissa vinklar. Dvs, om det är normal Xenon med 4300K. Det finns ju de som med flit stoppar i lampor med blåare sken, 6000K och 8000K - då blir det väldigt blått tycker jag.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Moderna bilars blå ljus från strålkastarna.
« Svar #2 skrivet: december 23, 2016, 14:19:19 »
Kan mycket väl bero på mitt färgseende, dock är det inte bland de kulörerna jag brukar ha problem att se rätt. Hade varit intressant att veta på vilka kelvin tal original strålkastarna ligger på.
I mitt jobb ser vi till att all belysning ligger så nära 5000K som möjligt för att komma så nära dagsljus som möjligt.

Nedan bild illustrerar bra på hur blått ljuset blir när man kliver upp mot 8 - 10.000K som du är inne på.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Moderna bilars blå ljus från strålkastarna.
« Svar #3 skrivet: december 25, 2016, 10:43:21 »
Original ligger på 4300 Kelvin, vilket de flesta uppfattar som kritvitt. Jag tror att anledning till 4300 är att det ger bäst räckvidd.


Det där blåa ljuset (8000 - 10 0000) gillar jag inte alls, men det är jag det.

 

Reklampartners