Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Provkörning: BMW 3-serie (2011)  (läst 2392 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10046
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Provkörning: BMW 3-serie (2011)
« skrivet: december 26, 2011, 09:05:39 »
Provkörning: BMW 3-serie (2011)

När BMW:s 3-serie kommer i sin sjätte tappning har inget lämnats ogjort. BMW:s viktigaste bil har blivit större men snålare, säkrare, maffigare att titta på och härlig att köra. Och inte har den blivit dyrare – fast dyr kan den bli!

3-serien har funnits sedan 1975 och kommit i nytappning ungefär vart sjunde år. Det är BMW:s viktigaste modell – var tredje såld bil är en 3-serie. Hittills har mer än 12,5 miljoner 3-seriebilar rullat ut i världen och det ställs höga förväntningar på sjätte generationen.
 
– Men kan det bli bättre? muttrar jag för mig själv när jag parkerar en inlånad 316d på Arlanda för att åka till Spanien och provköra efterträdaren. Under ett par dagar med lånebilen har jag blivit påmind om varför så många BMW-ägare är så entusiastiska.
 
Några timmar senare har jag svaret: BMW har gjort en bättre 3-serie.
 
Vägarna i bergen väster om Barcelona är smala och så krokiga att det ibland känns som man körde runt sig själv. Det är väl valda stråk för att BMW:s nya bil ska få visa hur smidigt den samspelar med sin förare. Motorn svarar direkt vid minsta vickning på högerfoten, framhjulen verkar ha direktförbindelse med ratten. Bilen svänger exakt som jag vill och den är ljuvlig att köra!
 
Mer bredbent
 Jämfört med den bil jag parkerade på flygplatsen känns nya 3-serien lite större att hantera. Bredden är densamma som förut, men karossen är nio centimeter längre. Hjulen står mera bredbent.
 
Avståndet mellan fram- och bakaxel har ökat med fem centimeter, men bara 1,5 centimeter har använts i kupén för att ge baksätespassagerarna mer plats för knäna. Resten av centimetrarna sitter i fronten – för fotgängarskyddets skull – och baktill där det går att lasta in 20 liter mer än förut.
 
Jag mäter bara 158 centimeter och kanske det är en anledning till att jag tycker bilen känns stor. Den elektriskt inställbara förarstolen (12 800 kr) går inte att hissa så högt som jag skulle behöva. För att se nära bilen måste jag sträcka på halsen.
 
Att få köra en 3-serie i standardskick vore intressant, men någon sådan tillhandahålls inte. Det finns bara två motorer att välja på. I 328i sitter en nyutvecklad, fyrcylindrig bensinmotor på två liter. Med hjälp av variabel turbo har BMW lyckats ta ut 245 hästkrafter och ett vridmoment på 350 Newtonmeter (från låga 1 250 varv).
 
Motorn är sammankopplad med en åttastegad automatlåda (23 800 kr) som vet exakt när den ska byta växel för att kraften alltid ska vara på topp. Jag provar en stund att växla själv med paddlarna på ratten men inser att automatiken gör det bättre.
 
328-motorn är en pärla, men de flesta 3-seriebilar kommer ändå att säljas med dieselmotor. 320d – med 184 hästkrafter och ett vridmoment på 380 Newtonmeter – skäms inte för sig ens på en racerbana.
 
Fyra körprogram
 Under några varv på Circuit de Catalunya, F1-banan utanför Barcelona, kan vi utröna bakhjulsdriftens för- och nackdelar. Asfalten är regnvåt och jag behöver inte gasa hårt ut ur kurvorna för att bakhjulen ska slira ut i sladd.
 
Bilen är försedd med Adaptive Drive (14 900 kr) som ställer om styrning, gasrespons och stötdämpare. Det innehåller fyra körprogram: Eco Pro, comfort, sport och sport +. På det vassaste läget är antisladdsystemet lite lösare inkopplat och bilen tillåts att drifta lite, tillräckligt för att jag ska tycka att jag kör med kontrollerat uppställ.
 
Ute på vägen passar körprogrammet ”sport” allra bäst. Det ger bilen den vakna karaktär som man förväntar sig av en stark BMW.
 
Programmet Eco Pro ställer om systemen i motsatt riktning. Det spar bränsle men bilen verkar liksom somna och blir riktigt trist att köra. Även luftkonditioneringen går ned i besparingsläge och luften i kupén blir snart otrevligt kvav.
 
Eco Pro-funktionen är en eftergift åt miljön, men även utan extra hjälpmedel är nya 3-serien snålare än föregångaren. Alla motorer har stopp/start-system och 320d släpper bara ut 119 gram koldioxid. 328i ska, enligt BMW, klara sig med 0,64 l/mil men på de krokiga och backiga provkörningsvägarna drar den det dubbla.
 
Inte dyrare
 Nya 3-serien blir inte dyrare än den gamla. Priset för 320d är 309 500 kronor. Men det är nog bara fiktivt. Alla köpare kommer säkert att välja och vraka i utrustningslistorna. De inleds med tre alternativ: Sport, Modern och Luxury. Alla kostar 18 600 kronor och skiljs åt av designdetaljer som lister, fälgar och stolar.
 
Till nya 3-serien finns nästan hur mycket utrustning som helst. Provbilarna hade extra prylar för ett par hundra tusen: information från instrument och navigeringsdator projiceras i fyrfärg på vindrutan, sensorer hittar vägen in i parkeringsluckor, kameror spejar av området runt bilen när den backas.
 
När eftermiddagen mörknar tänds automatiska strålkastare som själva bländar ned och upp vid möte och ändrar ljusbild efter farten. De fungerar inte så bra, ljuset skelar lite hur som helst.
 
I början finns 3-serien bara som sedanmodell med fyra dörrar. Kombin kommer nästa höst. Modellfloran utökas vartefter med cabriolet, coupé och en supersnabb M-version. I mars introduceras de billigare 316d och 320i och så småningom även en hybrid.


BMW 320d/328i
 
Pris, kr från: 309 500 / 330 000.
Modell: Sedan med fyra dörrar.
Säljstart: Februari 2012.
Mått, cm: L 462/B 181/H 143.
Motor: 320d: Fyrcylindrig diesel med common rail-insprutning och variabel turbo. Volym 1 995 cm3. 184 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 380 Nm mellan 1 750 och 2 750 v/min. / 328i: Fyrcylindrig bensindriven turbomotor. Volym 1?997 cm3. 245 hk vid 5 000– 6 500 v/min. Vridmoment 350 Nm mellan 1 250 och 4 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,5 s. Toppfart 235 km/tim. / 0–100 km/tim på 5,9 s. Toppfart 250 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 / 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 / 149 g/km.
Konkurrenter: Audi A4, Mercedes C, Volvo S60, Lexus IS.
 
Vad nytt? En större, säkrare och spänstigare 3-serie.
För vem? Entusiastiska förare i alla åldrar.
Bra köp? Inte sämre än andra premiumbilar.
 
Plus: Motorn, automatlådan, styrningen, detaljarbetet.
Minus: Sittpositionen, automatljuset.
Källa: Bilägare
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Provkörning: BMW 3-serie (2011)
« Svar #1 skrivet: december 26, 2011, 12:32:35 »
328´n verkar riktigt trevlig men hur bra den än må vara saknas en sugsexa.  :(  Glappet mellan 328 och 335 är ca 60hk, så visst borde det finnas plats för en sådan.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

 

Reklampartners