Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw e24 635 svårstartad och dör på tomgång  (läst 2307 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Golump

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
Bmw e24 635 svårstartad och dör på tomgång
« skrivet: oktober 02, 2016, 15:26:02 »
Hej,

Tacksam för råd o tips!

För några veckor sedan startade bilen o kände att den startade lite konstigt, lite kraftlöst, pumpade upp varven för att öka trycket och den verkade stabil. När jag väl hamnade i trafik upptäckte jag att den inte kunde behålla jämn tomgång, den kvävdes och var nära att dö. Jag hjälpte den på traven genom att gasa så att bilen bibehöll över 1000 rpm. På så sätt kunde jag ta mig ända fram till jobbet, vilket inte va lätt då den är automat. Efter jobbet var den svårstartad men gick igång. Nu tappar den rpm direkt på tomgång. Jag ser att bilen kämpar för att behålla rätt tomgångsvarv ca 750 rpm men klarar inte och går nästan ner till noll, sen hastigt upp igen för att sedan dö. Efter omstart fick jag hålla gasen jämt precis lver 1000 rpm och då går bilen som den ska och jag kan köra.
 
Nu efter någon vecka verkar ha två problem, eller om de är kopplade till varandra. Dels att den är väldigt svårstartad nu, batteriet har dött flera gånger och jag får koppla på startkablar till min andra bil för att fortsätta felsökningen. Det andra att den inte håller tomgången. När jag tänker efter har jag alltid tyckt att motorn hade cykliska "hack" men jag har läst mig fram till att dessa bilar aldrig är helt stabila på tomgång som nyare bilar. Bilen dör vid dessa hack nu. När bilen är kall och jag lyckas starta den så måste jag gasa på ganska mycket för att den inte ska dö på dessa hack. När tempen har kommit upp något blir hacken något mindre och jag behöver inte gasa så mkt, men vid tomgång så dör den. Mellan hacken så går bilen och tomgången bra. Hacken har kanske 3-5 sek intervall.

 
Kollat och bytt fram tills nu:
 
- Inspekterat fördelarlocket - verkade hel, rengjorde och slipade kontaktytor.
- Ny rotor installerat
- Kollat efter tjuvluft och jag kan inte se några så om jag har missat något så borde det inte orsaka sådana problem?
- Byglat main och fuel relärna, ingen skillnad.
- Mätt på temp sensorn:
  Varm - ca 250 ohm
  Kall - ca 2,5k ohm
- Kollat tändstiften:
   1&2 verkade ha olja på gängorna
   3&4 helt torra
   5&6 hade mer bensin på gängorna
- LMM klaffen rör sig smidigt och obehindrat
 
Tacksam för råd och tips då mina idéer börjar sina....
 
P.s jag har samma tråd i Autopower....

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw e24 635 svårstartad och dör på tomgång
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2016, 08:54:45 »
Jag inte vet om det hjälper men en gång fick jag samma problem och det var då jordflätan som var lös, den sitter mellan motor och chassi, satt på den som det ska och då var problem borta.
Kolla på den sida, finns lite tips just om problemet du har, hoppas att du hitta så att din pärla kan fungerar igen som det ska: http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7208.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Golump

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
Bmw e24 635 svårstartad och dör på tomgång
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2016, 20:54:39 »
Hej och tack för ditt svar!
Jag har misstänkt att jag har dålig jord tidigare. Ibland dog bilen ocg då fick jag skaka lite på batteriet så tgick den igång. Jag har försökt rengöra de jordpunkter jag har hittat tex flätan som går från minuspolen på batteriet till vänstra inneskärmen, jordpunkt långt ner vänstrr sida motor och en jordpunkt på högra sidan under luftfiltret. Jag har sett att det ska finnas en jordfläta från toppen vänster sida till brandväggen , denna har jag inte men varför skulle den orsaka sånt nu?

 

Reklampartners