Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Min X5 rycker vid gaspådrag  (läst 7685 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #15 skrivet: september 30, 2018, 12:03:56 »
Lasse: Jo, klart att det är billigare att köpa en beg LMM, som du säger, verkstad ta timpengar för att testa från en annan X5.
Bättre att jag köper en sådan själv, om det är den som är problem får jag vara glad, om det inte är det, får jag vetta att det kan vara fördelningsväxellåda för 4WD.

Kollade var LMM sitter, ganska enkel att byta men tack för tips.

Kan tänka mig att ni har samma problem med trafiken i Stockholm som vi har i Göteborg, mycket jobbigt. >:(

Fredrik: Jag förstår att du var vaken, man ska ju inte missa en flygplan.
Hoppas att du har haft det bra och njut av fint väder i Milano. 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #16 skrivet: oktober 01, 2018, 06:43:27 »
God morgon.

Hittade den på bildelsbasen men finns inget pris på den, ska ringa för höra vad den kostar.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-X5-E53/1999_2006/Bränsle/Luftmassamätare/Alla/ID-24752360/OEM-7566988/
OBS! Om man kopierar hela adressen och klistra då funkar det.




Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #17 skrivet: oktober 01, 2018, 13:25:10 »
Idag ringde jag till företaget och överlämnade nr som finns på min LMM som stämde med deras reservdel, betalade 799kr igenom switch.
Nu är det bara att vänta 2-3 dagar och hämta den på posten, det ta inte mer än 10 minuter att byta, därefter är det bara att testa om motor mår bättre vilket jag hoppas på.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #18 skrivet: oktober 03, 2018, 18:03:23 »
Idag fick jag paketet med luftmassemätare, imorgon kommer jag att byta den och där efter testa om bilen gå bättre, det hoppas jag i alla fall.
Efter det kommer jag att köra till verkstad för att släcka felkoder (om det finns).
Återkommer.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #19 skrivet: oktober 14, 2018, 07:03:38 »
Nu har jag bytt luftmassemätare och kan säga att bilen går bättre i ca 90%, den ta emot mycket bättre accelerationer, jag ska byta luftfilter och stift (alla), hoppas att det är det som är kvar, därefter är det dags för besiktningen.
Förut, jag har bytt alla tändspolarna då är det inte dess som är problemet.
Återkommer.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #20 skrivet: november 10, 2018, 11:02:49 »
Igår fick jag bilen tillbaka med det är inte slut.
Fick veta att det var problem med DME och måste byta.
Om jag inte gör det, problem kan komma tillbaka när som helst, vad ska man göra då? Jo! det var bara att beställa en ny tid så att dom kan fixa det ty man inte vill att problemet återkommer.
Ny beställ tid, måndag den 19e, det ska fixas under dag.
Tyvärr är kostnader på 14.200:- som man ska ta ut från planboken.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #21 skrivet: november 10, 2018, 15:30:20 »
Oj. Har du nyligen bytt framruta? DME sitter längst upp på passagerarsidan i motorrummet, under framrutan.

En variant för att hålla nere utgiften, är att kolla bildelsbasen efter begagnade DME. De verkar kosta kring 2000 kr. Men då måste man vara noga att kolla upp att det är rätt artikelnummer så den passar bilen, och den behöver förmodligen kodas in. Men det kan man göra med BMW Scanner som kostar 250 kr på ebay.


https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=2&vc1=111&pc1=109&regnr=SE-TGO577&sml=1&vc[0]=111120100&vcx=1506&pc[0]=109106110

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #22 skrivet: november 11, 2018, 08:50:04 »
Hej.
Tack Lasse för upplysningar.
Sa det till min fru om begagnad, hon svarade att med en begagnad kan man får samma problem igen och inte vill att det ska ända igen och vill sätta på en ny och hon sa att hon vill betala för det.
Vad ska man säga?

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #23 skrivet: november 11, 2018, 21:37:38 »
Alain, en ny är såklart alltid det bästa. Lite häftigt pris bara... :)


Hoppas verkligen ni slipper problem på ett tag nu. Min erfarenhet är att bara man byter olja och ser till att gummidamaskerna för drivaxlarna in till fördelningslådan är hela, så inte fettet försvinner, så är det en ganska problemfri bil.

Det där jag fråga om vindrutan, är för om man inte får den helt tät i högra hörnet (passagerare) så kan det rinna in vatten på elektroniken som finns bakom handskfacket. (fråga mig inte hur jag lärde mig det :) :D 

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #24 skrivet: november 22, 2018, 10:32:35 »

God morgon.Nu fick jag tillbaka bilen.
Det som är gjort:
Byte av DME enhet enligt tidigare preliminära felsökning.
Byta styrenheten till den digitala motorelektroniken programmera / koda den digitala motorelektronikens status .
plus Reparation av kablage 19st
Total summa: 16.770:-
Det blev liten håll i planboken men det är inte slut, bilen fortfarande hacka när jag kör vid gaspådrag, motor går jätte finn på tomgång.
Tråkigt men vad ska man göra?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #25 skrivet: november 24, 2018, 01:34:14 »
Vad tråkigt att de inte fixar bilen, trots att de tar så mycket betalt? Vilken dålig yrkesheder.

Om man ska försöka komma med konstruktiva förslag och mentalt support - för jag vet att det är jobbigt och man blir less när saker krånglar:

Hur långt har den gått?

Om en motor hackar vid gaspådrag, men inte på tomgång: så tycker jag det låter som att den antingen inte får gnista vid högre varvtal, eller att blandningen av bensin/luft blir fel?

Har du läst ut felkoder? BMW X5 E53 kan läsas ut med BMW Scanner, som finns på eBay för några hundra. Det är en sladd / kontakt som pluggas in i OBD-urtaget till vänster på förarplatsen, och en programvara för en vanlig laptop.

LMM är redan bytt vad jag förstår. Den är annars en vanlig felkälla till att insprutningen ger fel blandning, pga fel signal från LMM.

Har du prövat de enkla sakerna: köpa en flaska STP injector cleaner och slå i bensinen för att rensa insprutarna? Det kan samlas hartser som sätter igen dem.

Har du bytt luftfilter?

Är oljan bytt? En bil som stått länge och startats bara ibland / korta sträckor, får mycket bensin i oljan - det vädras inte ut ordentligt, och ger höga HC-värden som jag inbillar kan störa tändningen om det är tillräckligt mycket. En sådan sak borde dock vädras ut genom att köra 10 mil.


Varje tändstift har en egen tändspole. Dessa är kända att bli sämre med tiden. Kanske att någon av dina behöver bytas? BMW Scanner visar vilken cylinder som misständer, om någon gör det.


Du har inga läckor i avgassystemet? Om den kan tjuvdra in syre, så ger lambdasensorerna fel signaler till insprutningen = fel blandning = hackande / svajande gång

En del bilar har problem med otäta insugspackningar. Tror man kan kolla det genom att spraya startgas utanför insuget med bilen på tomgång. Tomgångsvarvet ska inte förändras om packningarna är täta. Var försiktig, startgas är väldigt explosivt.

Om den går fint på tomgång men inte på varv, så är det väl knappast tändstift?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #26 skrivet: november 24, 2018, 07:47:30 »
Hej Lasse, tack för responsen.
Igår märkte jag att när jag står still vid rödljus och därefter vid grön släpper jag bromsen, utan gasa, bilen börja köra sakta och där börja den hacka.
Motor går jättefin, ska lämna den till en ny undersökning, hoppas att det bara är packningen som på din som är problem.
Kollade på min försäkring, det står "maskin 3000 5000 7000" vilket innebär att jag har maskinskada försäkring.
Ska nu också bytta framrutan, ska betala 1500 istället för 11000:-
Vi hörs.


Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #27 skrivet: december 09, 2018, 15:34:10 »
Maskinskada försäkring inte gäller för 2006.
Har vart på Carglas och satt på en ny framruta för 1500:-

Problemmed hackningen kommer från lilla växellåda till framhjulen, lämnade bilen till Mechanum och fick en offert på 37.000kr, de skulle kolla om en begagnad som förmodligen är billigare men ändå, mycket pengar.
Efteråt samma dag var jag på besiktningen, den gick igenom utan problem, det var i alla fall en go nyhet.
Min fru vill köpa en XC60 vilket jag inte kan säga nej till.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #28 skrivet: december 13, 2018, 23:00:02 »
Hej, har varit rejält förkyld några dagar - feber och skit, inte orkat skriva något förrän nu.


Fördelningsväxellådorna är tydligen ganska vanlig problem har jag läst, och hade själv problem med den. I min var det en drivaxel som släppte i splinesen mitt under en omkörning så att all drivning plötsligt försvann.


På min bil hade det orsakats av en trasig gummidamask, så att allt smörjfett läckt ut och ersatts av saltvatten. Ingen bra kombo. :)


På min räckte det med att byta drivaxeln, den tog jag från en bildemontering.


En helt ny fördelningslåda låter galet dyrt. Jag blir lite orolig att din BMW-verkstad säljer på dig onödigt dyra lösningar. Märkesverkstäderna har varken som policy eller klarar heller inte av att reparera saker nu för tiden.


Om jag vore du skulle jag ta bilen till en "riktig" verkstad - en sådan som fortfarande kan reparera istället för att bara byta- för att få ett andra utlåtande.


37 000 måste vara ett hutlöst pris. Som jämförelse kan jag nämna min 745iA som ena topplockspackningen var trasig på (den gick fortfarande underbart fint, men tryckte ut avgaser i kylvätskan så att det blev övertryck och rann ut så mycket kylarvätska genom locket att jag var tvungen att fylla på var 10:e mil. En "ny", komplett v8 som gått 13 000 mil gav jag 20 000 kr för på bildemonteringen, inklusive frakt.


Helförsäkring är bortkastade pengar på bilar som är äldre än tio år: man kan lika gärna kasta pengarna i sjön.


Vad gäller Volvo XC60 så vet jag inte om du menar den helt nya modellen eller en begagnad av förra modellen? Det är naturligtvis fina bilar, men de går också sönder. Och inredningen i den tycker jag inte alls känns som premium, alldeles för mjuk stoppning i stolarna etc. Men såklart är även de fina bilar.

Jag är sjukt nöjd med min 520d - rymlig, tyst, premium, lyxig, billig i försäkring, skatt och förbrukning.

De finns till ovanligt bra priser eftersom klimathysteriska politiker nu har fått för sig att de är farligare än andra bilar. Folk är som barn nu för tiden, helt utan logik. :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Min X5 motor hacka vid gaspådrag
« Svar #29 skrivet: december 15, 2018, 10:17:34 »
Alain, du är väl nere i Gbg-trakten?


Jag känner inte till verkstäder där, men här i Tokholm finns Danviks bil,


http://www.danviksbil.se/

Och Per Larsson BMW-verkstad i Huddinge.

Båda dessa är utöver det vanliga - verkstäder som kan reparera saker, inte bara byta.

Särskilt Spiros och Sylvester på Danviks bil har jag goda erfarenheter av. Ett enormt bilkunnande. Sylvester jobbade tidigare på BMW Group i Solna.

Även om det är långt, slå dem en signal. Hälsa från mig.

 

Reklampartners