Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW ska lansera ny 8-serie  (läst 4572 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW ska lansera ny 8-serie
« skrivet: juni 01, 2016, 09:44:22 »
BMW ska lansera ny 8-serie

En ny lyxlinje som ska konkurrera med Mercedes S-Klass och Bentley Continental.

BMW håller som bäst på att återuppliva 8-serien.

Det framgår av nya uppgifter.


Det är nu 17 år sedan som BMW skrotade sin 8-Serien. Detta efter att den i tio år fört fanan som märkets flaggskeppsmodell.

Men snart kan det vara dags för åter få bekanta sig med toppserien. Detta efter att det framkommit att BMW ”påbörjat” arbetet med att återuppliva modellen.

Ska använda namnen

Brittiska Autoexpress rapporterar att BMW ansökt om namnskydd för 825, 839, 835, 850, 845 samt M850. Nummerkombinationen som onekligen hintar om att 8-serien är i faggorna. Enligt en källa till tidningen var ansökningen inte enbart för att försäkra sig om att behålla namnen – utan att de kommer att användas.

6-Serien ska bli Porsche 911-utmanare

Skälet till att 8-serien är uppe på tapeten igen handlar om positionering. Autoexpress skriver att 6-serien ska riktas om och bli en konkurrent till Mercedes AMG GT och Porsches 911. Helt enkelt en smidigare tvåsitsig sportvagn istället för en stor bekväm Grand Tourer.

Och eftersom det fortfarande behövs en bil i det stor GT-segmentet – så har 8-Serien en plats.

Vidare så ska även en M8 vara aktuellt, vilket skulle innebära att Mercedes-AMG S63 skulle få en konkurrent.

Så när kan bilen komma? Det återstår att se, men visst skulle det vara klädsamt om bilen kom 2019 – 30 år efter originalbilen.
Källa: http://www.aftonbladet.se/bil/article22920521.ab
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW ska lansera ny 8-serie
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2016, 17:03:06 »
Den gamla 8-serien är en väldigt snygg modell, och en föregångare på många sätt - med sina ECUer som nog var ganska ovanligt i bilar från 80-talet. Exteriört tycker jag fortfarande att den gamla är snyggare än BMWs konceptbil. Är otroligt trött på moderna bilars jättegrillar med grin och LED-remsor hit och dit, men det är ju en smaksak. (BMW brukar vara bättre på det, hålla sig till Angel eyes och inte LED-remsor som DRL)


Interiört känns det som att utvecklingen gått framåt mest, nya bilar brukar vara fantastiskt fina inuti tycker jag.


Kul att se att den gamla karossen klär så bra i Schnitzer typ 3-fälgar:

Utloggad Midas

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
BMW ska lansera ny 8-serie
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2016, 19:33:04 »
Nu blev jag sugen på en ny E31.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW ska lansera ny 8-serie
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2016, 08:50:21 »
En klass för sig själv!
Hade tänkt köpa en sådan, när jag testade att sita bak upptäckte jag att det inte gick så bra som familjebil då köpte jag en 750 E38 vilket ansåg jag som mer praktiskt men klart att när man är bara två är det helt Ok med en sådan. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Midas

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
BMW ska lansera ny 8-serie
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2016, 22:20:04 »
E31 är ingen familjebil. Om framstolarna inte är i sitt bakersta läge kan man knöla in ett barn under 7 år där men de kommer sitta väldigt obekvämt.
Som vuxen kan du sitta i ena sätet och lägga fötterna i det andra och då spelar det ingen roll om det är en lång eller kort vuxen.

 

Reklampartners