Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Alain's blogg  (läst 97676 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Alains blogg
« Svar #30 skrivet: oktober 24, 2010, 13:03:42 »
Snygga fälgar du skaffat Alain.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Alains blogg
« Svar #31 skrivet: oktober 25, 2010, 16:18:51 »
Fina fälgar du har köpt Alain, och däcken är som nya. Förstår att du är nöjd. :)
BMW M3 E92

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Alains blogg
« Svar #32 skrivet: mars 18, 2011, 08:49:30 »
idag mår jag inte bra alls, för 2 dagar sent blev jag förkyld, det är bara att ligga i sängen med 38.5 feber, hosta till att tror att jag ska spotta ut lungorna. jobbigt! hoppas att det snart gå över.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Alains blogg
« Svar #33 skrivet: april 23, 2011, 09:16:24 »
Nu är det dags för mig, idag 23 april kl:13.00 flyger jag från Göteborg till Helsinki och kl: 16.45 från Helsinki till Bangkok.  :P 8)
Jag kommer att vara borta ca 1 månad men jag ta med mig min dator och kommer att vara inkopplad så mycket som möjligt.
Nu i Thailand är det 40-45 grader varmt men som tur, det är aircondition överallt.
Jag kommer att berätta så mycket som möjligt om vad jag gör och också med bilder.
Glad Påsk till er alla. ;)

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Alains blogg
« Svar #34 skrivet: april 23, 2011, 11:40:24 »
Ha det så bra, och uppdatera oss gärna med med mycket bilder. :)
Glad Påsk!
BMW M3 E92

Utloggad Leif L

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
    • www.e28klassiker.se
SV: Alains blogg
« Svar #35 skrivet: april 23, 2011, 21:42:49 »
Jaa...Glad påsk till dig Alain och övriga här på forumet.
Det ska bli revligt att få se bilder.......och även bilder på Thailändska BMW....hoppas vi väl på;)

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Alains blogg
« Svar #36 skrivet: april 23, 2011, 23:27:18 »
Låter härligt! Ha det så trevligt.

Glad påsk!
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Alains blogg
« Svar #37 skrivet: april 25, 2011, 05:49:11 »
Nu är jag på plats i Thailand, skönt! Varmt är det, ca 35 grader 8) men tyvärr är det ca 90% fukt. :o
Det som är lite sund är att kl: 19.00 är det kål svart ute. :(
Disciplin med biltrafik i Thailand inte är det bästa, de kan köra fort och kan köra om på höger eller vänster.
Folk som inte har bil kör moped och det är inte ovanligt att se 2 vuxen plus 2-3 barn på mopeden.
Hastighet på mopeder ligger på ca 90-100 Kmh i timme. Tyvärr, olyckor mellan bilar och mopeder inte är ovanliga.
Moped eller motorcykel folk inte vet hur det är att köra med hjälm och då olyckor är ofta dödliga och inget verkar bryr sig om det.
Igår var vi ut på restaurang, 6 personer och åt hur mycket mat som helst att jag själv inte orkade mer, vi drack med maten ca 5 liter Singa starköl 7%, gött! Jag bjöd alla och betalade 900 Barth = 180:-  och när jag säger 180:- är det inte för mig själv nej nej! Det är för alla 6 personer som åt.
Igår var vi ut i olika affärer, ha aldrig sett så mycket service personal, hur mycket folk som helst som hjälper dig, man är aldrig ensam för att leta efter saker och ting.
Köpte en LCD tv, de öppna kartongen framför dig och programmerar den åt dig.
Alla möbler som vi köpte levererades och monterades på plats av service folk, man inte behöver göra någonting själva.
Alla parkeringar är gratis och har vakter som visa dig där du kan parkerar och vakta bilar, en parkering med 300 platser finns säker 10 vakter, kanske mer, de till och med skriver reg nr på alla bilar som parkerar.
Underbart och vänligt folk.
Nu måste ja gå ut handla, återkommer snart med nya nyheter.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad st.pierre

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 54
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
  • BMW 530 GT diesel F07
SV: Alains blogg
« Svar #38 skrivet: april 25, 2011, 07:51:27 »
Hej Alain
Trevlig att läsa din inlägg. Hoppas att du får ordna detta med ström på huset. Hälsa Matthani för mig. Kram
Tokigt på gaspedalen

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Alains blogg
« Svar #39 skrivet: maj 12, 2011, 13:24:21 »
Om ni inte vet hur varmt är det i Thailand kan ni alltid komma hälsa på. ;D
När man vaknar ca klockan 7 på morgonen, termometer är redan upp till över 30 grader. Klockan 12 är det över 40-45 grader i skugga, nästa omöjligt att vara i solen.
På kvällar är det bättre, ca 33 grader och då är det full fart med utelivet.
Många marknader att titta på och alla försöker att sälja så gott det går, det gäller att vara vaken och prutta ner priser, kul är det.
På dan, är det bara att lata sig med god starköl (Singha), mycket godare än Tyska öl tycker jag.
Naturen i Thailand är någonting som är otrolig vacker, det går inte att förklara men många bilder kommer snart.
Europeiska bilar i Thailand är inte aktuellt, jag kunde se ca 8 BMW av äldre modell, förmodligen finns mer i Bangkok eftersom återförsäljare finns i Bangkok, jag är nära en stad som heter Nakhon-ratchasima med en befolkning på 3 miljoner och inte har BMW återförsäljare eller, likadant med andra europeiska märket däremot japanska bilar dominerar som mest, 90% kör diesel.
1 liter bensin kostar 48:- och 1 liter diesel ligger på 43:-, tänk om vi också skulle betala det i Sverige, om man räkna löner, en kvinna får ca 1500:-, en man får ca 2200:- i månadslön.
Jag pratade med en byggchef, han sa att en bygg arbetare får ca 65:- per dag.
Jag återkommer och berätta mer.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad st.pierre

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 54
  • Karma: +3/-0
  • Kön: Man
  • BMW 530 GT diesel F07
SV: Alains blogg
« Svar #40 skrivet: maj 12, 2011, 19:51:33 »
Tjena Alain!
Nu har jag fått min bil tillbaka, den fungerar jättebra, den kostade mycket att reparera.Skriv gärna när ni kommer tillbaka till den kalla Sverige.
Tokigt på gaspedalen

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Alains blogg
« Svar #41 skrivet: maj 20, 2011, 10:36:04 »
Lite uppdatering med bilder.




Som ni kan se, ställningar på byggnader i Thailand är inte desamma som i Sverige med allt säkerhet och hiss för att komma upp, det är bara bambuträ som är ihop satt med lite snöre och det funkar lika bra.

Naturen är en sak som man inte kan se i Sverige, hel underbar.




Ni kan även se strömkablar som hänger hur som helst










Detta var ett berg där de har jobbat i flera år då det saknar nu ca 3 km i bredden och ca 5 km i längden.







Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Alains blogg
« Svar #42 skrivet: maj 20, 2011, 12:09:32 »
Fortsättning med lite bilder.


Detta är ett Fransk lyxhotel som de håller på att bygga, det är bara rik turister som har råd att bo i detta.


Detta är många små tältar i plåt längs vägar där man kan stanna och köpa frukt, grönsaker, torkad kött och fisk, och blommor, det kan man också äta på plats ny tillagad färsk mat.
Det ser man dessa hela tiden på flera 100 kilometer och naturligtvis är det öppet dygnet runt pga att det är mycket trafik även på natten.


Här är vi på den stora saluhallen nära Bangkok, den är ca 2 km lång och 400 meter bredd, alla kan köpa för att sälja vidare, varje produkt du köper måste väga minst 20 kg annars kan du inte köpa, många restauranger ägare kommer ditt varje vecka för att ladda om.
Där köper du färskt kött, torkad kött och fisk, färsk fisk och skaldjur, grönsaker och blommor.
Färsk fisk och färskt skaldjur säljs enbart levande.


Där är en liten plåt tält vid hallarna där vi köpte och drack en kopp kaffe, 2 stora koppar kostade 10 Barth (2:- för 2 koppar med påfyllningen), hade på mig bara 5 Barth som växel, betalade med en tusen lapp, tanten skrattade gott men hon hade växel till det.   


 
Detta är en skolbil som ta elever från skola till hem, små barn får sitta in och större barn får ägna med så gott det går.
När jag tog bilden, bilen med barn körde i 110kmh på huvudled.
Tror ni att man skulle kunna se det i Sverige? Nej! Det tror jag inte eller, alla bilar som hämta elever ser ut likadant, färligt tycker jag men för dom är det normalt.

På en restaurang. 8)









Restauranger ser inte ut så attraherande, i Sverige, hälsovårdsnämnden skulle inte tillåta detta men i Thailand är det normalt. Men! Vilken mat! Det är bara att njuta av det, mycket mat var det så att man inte orkade mer, med det drack vi 2 liter starköl Singha, kvinnor drack bara vatten.
Notan gick på 200 Barth för 5 personer (ca 37:- per man)


Detta är en toalett, det är bara att göra det man ska, ta vatten bredvid och spola över så att det man lämnade försvinner.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Alains blogg
« Svar #43 skrivet: maj 23, 2011, 12:13:31 »
Välkommen hem Alain, det var trevligt och intressant att läsa din reseberättelse och se bilder hur det ser ut där. Hur gick det med ditt husbygge i Thailand? det hade varit kul att se bilder på det oxå  :)
BMW M3 E92

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Alains blogg
« Svar #44 skrivet: maj 24, 2011, 12:47:52 »
Kul med lite bilder!  :) Temperaturen i Thailand låter gott, värme gillar jag! Hade vi haft 40 grader på dagarna hade vi sluppit jobba...  ;)

1 liter bensin kostar 48:- och 1 liter diesel ligger på 43:-
Va!? Du har inte skrivit fel eller?  :o
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

 

Reklampartners