Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E81-E87-118d-120d 1 serien  (läst 2489 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E81-E87-118d-120d 1 serien
« skrivet: november 24, 2009, 23:33:02 »
BMW 118d: mellanbarnet


 
Om BMW 118d var med i en high-school årsbok, skulle det aldrig vara den student med störst chans att lyckas. Nuvarande 1-serie line-up är för närvarande strukturerad på ett sådant sätt att petrolheads sannolikt kommer att dras till 120i eller kanske 130i, prisjägare köper 116d  söker man mellanregistret muskler kommer man att välja  120D. Detta lämnar 118d. Säkerligen en bil här bra förtjänar ett litet utrymme?

Prissatt runt £ 1,500 mindre modell för modell än 120D, är motorn fortfarande kapabel att sätta en rejäl show. Även om det är väldigt lite i det när det gäller bränsleekonomi och utsläpp har 118d  en avgörande fördel gentemot 120D när det gäller försäkringskostnader då den klassas tre grupper lägre i Grupp 11. För att undvika missförstånd tack vare BMW Efficient Dynamics programmet kommer 118d in med en sammanlagd siffra bränsleekonomi 62.8mpg och släpper ut 119g/km gram koldioxid per kilometer. Detta är tack delvis genom BMWs bromskraftåtervinningsteknik som använder energi som skulle ha gått förlorade vid inbromsning för att ladda bilens batteri. 118d börjar bli ett mer spännande val när budgetbegränsningarna beaktas. Alla 1-serie modeller är ganska dyra när nödvändigheter som lättmetallfälgar, luftkonditionering och metalliclack vägs in i ekvationen, och 118d stannar precis till på rätt sida om £ 20.000 för Sport och SE-modeller (UK) - ett viktigt psykologiskt hinder för många köpare och ofta en brytpunkt för tjänstebil användare. Ignorera grundpriset på 18.500 £ inroparen med tre dörrar - ingen kommer köpa den. Den £ 21,000 BMW begär för SE-varianter är mycket tydligare i "riktiga" 118d pengar.  På toppen av intervallet sitter M Sport-modellen med dess lägre spoilers och lister, större lättmetallfälgar och M Sportfjädring.

"Även om hjärtat säger 120D, säger chefen oftast 118d"

Den enda stora skillnaden mellan 118d och 120d är i motorns programvara. Detta begränsar 118d modellen till 143bhp och 120d till 177bhp. BMW spelade ett smart trick med bensindrivna inropar bilarna (lägre utväxling gör att skillnaden blir mindre mot större modeller) men har valt att inte göra detsamma med 118d. Följden av detta är att 118d kommer att kännas lite trög om du kör rygg mot rygg med 120D, men annars är den ett behagligt snabb. Det stora försäljningsargumentet för 1-serien är bakhjulsdriften, och trots att 118d inte besitter däck-brännande makt att utnyttja fullt ut, kommer du fortfarande märka fördelarna. Distribuera fulla kvoten av 300 Nm i vridmoment som du accelererar ut ur en kurva skulle, i en framhjulsdriven bil, generera kopiösa torque steer, så att framhjulen kämpa för att få ner kraften. Det finns inget av detta korrumperande inflytande med 118d. Om den mest extrema som någonsin händer är att i fuktiga miljöer ESP lampan kommer att ge en liten blinkning. Merparten av tiden bara går och går. Ingen dramatik, inga vrid i ratten eller sladdar. Enbart renhet. Saker och ting är inte alla bra dock. Öppna en av de smala bakdörrar på 5d och du får se kompromissen direkt. Det finns mindre utrymme i baksidan av 1-serien än du hittar i en supermini som en Honda Jazz. Med lång förare bakom ratten är benutrymmet chockerande dåligt och kardantunnel innebär att du aldrig vill åka i mitten på den bakre bänken. Det är inte vad 1-serien handlar om. Om du vill ha en praktisk bil gå och köp en mini-MPV! Om du vill ha det senaste inom kördynamik i ett kompakt format som kommer att väcka uppmärksamhet och blickar kommer 1-serien att vara din grej. I ett slag lyckas den göra att Audi A3 ser löjligt gammal ut.

Facts at a Glance
CAR: BMW 118d
PRISER: £ 18,600 - £ 22,685 - på väg
Insurance Group: 11
CO2-utsläpp: 119g/km
PRESTANDA: 0-60mph 8.9s / Max hastighet 130mph
BRÄNSLEFÖRBRUKNING: (kombinerad) 62.8mpg
STANDARD SÄKERHETSFÖRDELAR: Dubbel front, sida och krockkuddar huvud / ABS
KOMMER DET PASSA i ditt garage?: Längd / Bredd / Heightmm 4227/1751/1430
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners