Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 303 (1934-1936)  (läst 2383 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 303 (1934-1936)
« skrivet: april 05, 2010, 08:57:16 »
BMW 303 (1933-1936)



Den BMW 303 var en medelstora salong som produceras av BMW 1933 och 1934. Det var den första BMW att använda "njure grillen" som idag är ett kännetecken för företagets modeller.

Det 303 var också den första BMW till huvudnummer en inline-6 motorn. De M78 sexcylindriga 1182 cc-motor utvecklades från fyrcylindriga 788 cc motor som används av företagets BMW 3 / 20 modell. Trots att motorn hade samma cylinderdiameter och slaglängd som fyra ökade ingenjörer loppet avstånd ger möjlighet till ytterligare ökningar i bar, och för att tillhandahålla mer vevaxel lager.

De 303 används en version av separat hjulupphängning som används på 3 / 20, men använde en levande axel baktill i stället för den 3 / 20 's Pendelaxlar.

Både salonger och cabriolets tillverkades. Topphastigheten var 56 miles per timme (90 km / t).

Endast 2300 BMW 303s producerades

Tillverkare BMW
Produktion 1933-1936
Föregångare BMW 3 / 20
Efterträdare BMW 315
Karosseriform (s) 2-dörrars salong
2-dörrars cabriolet
Layout FR layout
Motor (er) 1.173 cc (71,6 cu in) OHV Straight-6, 30 PS (22 kW, 30 hk) vid 4000 varv / min
Transmission (s) 4-växlad manuell, synkronisering på 3: e och 4.
Axelavstånd 2.400 mm (94,5 in)
Längd 153,5 i (3.899 mm)
Tjänstevikt  (820 kg)
Relaterat BMW 309, BMW 315, BMW 319
Designer Fritz Fiedler
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners