Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Baklysen  (läst 5301 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Baklysen
« skrivet: april 09, 2017, 23:24:58 »
Jag har alltid velat haft trippla runda baklysen, och nu har jag faktiskt hittat några som jag gillar. Till bra pris.

Men vilka funktioner ska dom respektive små runda lämpligen ha? Brandgul, röd, vit - d v s blinker, bakljus, back? Röd, röd, vit - alltså baklyse, bromsljus, back? Eller helt enkelt tre små baklysen - röda alla tre alltså. Alltså, blinkare och bromsljus ska jag naturligtvis har, men dom behöver ju inte vara med bland dom där tre.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Baklysen
« Svar #1 skrivet: april 10, 2017, 19:13:30 »
Har du någon bild på dem så blir det kanske enklare att råda?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Baklysen
« Svar #2 skrivet: april 11, 2017, 03:56:32 »
Förstår inte helt... Bild på vad? Allts tre baklysen på vänster sida och tre på vänster, typ Cadillac Eldorado eller Chevrolet Impala. På dom flesta bilder jag hittat är det tre stycken röda, men ibland är exempelvis det mittersta vitt eller det yttersta brandgult. Men det känns rätt oviktigt, jag är mer intresserad av vad folk anser här: Vad skulle vara en lämplig uppsättning? Vilka funktioner ska dom respektive lysena lämpligtvis ha?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Baklysen
« Svar #3 skrivet: april 11, 2017, 07:51:38 »
Bild på de lamporna du tänker använda givetvis, i mitt huvud beror det väldigt mycket på hur de ser ut för att man skall kunna säga bu eller bä. Finns ju en uppsjö med olika sorter och vi vet inte vilka du tänker på.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Baklysen
« Svar #4 skrivet: april 11, 2017, 12:42:19 »
Okej då fattar jag: http://www.stylingbutiken.se/2-pack-jungfrubrost-virgin-m-keps-rod/6373-0

Men det har fortfarande inte så stor betydelse. Oavsett om dom är stora, små eller mittemellan, runda, fyrkantiga eller stjärnformade, spetsiga, platta eller... konvexa... Det är inte direkt typen av lamper jag undrar om. Mer vilka typer av belysning som bör vara representerade.

Alltså exempelvis vilka eventuella lagar som kan vara av betydelse, eller om det skulle dra extremt mycket ström med tredubbla baklysen. Helst skulle jag som sagt - av estetiska skäl - ha tre små röda prickar där,  som tillsammans utgör baklyset. Men om det av nån anledning skulle anses vara en dålig idé, vill jag fundera ut bästa möjliga kompromiss. Alltså att en lampa av tre får ha nån annan funktion, exempelvis blinkare, back-lampa eller bromsljus.

Inte minst är det relevant eftersom det styr vilka lamper som i övrigt ska inhandlas - eller inte inhandlas. Jag har exempelvis hittat en skylthållare med bromsljus, och skulle jag använda en sån, finns det ju ingen anledning att dessutom dessutom ha bromsljus där bland dom tre. Blinkare har jag också andra idéer om, skulle vilja ha såna som man brukar se på framskärmarna på VW Käfer. Men - om det nu finns anledningar att INTE ha tre baklysen, så vill jag alltså komma på nåt annat upplägg.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Baklysen
« Svar #5 skrivet: april 11, 2017, 18:38:54 »
Du måste ju ha orangea körriktningsvisare och bakljus samt bromsljus, broms och bakljus kan ju dela lamphus om du får plats med lampa med dubbla glödtrådar. Sedan beror det på bilens ålder om du måste ha backljus eller inte, om bilen har backljus original måste du ha det, men de måste ju inte sitta på samma plats så det går att ha separata backlampor under stötfångaren exempelvis.

Så med de lamporna du länkade till kan jag inte se någon annan lösning som är ok annan än att du sätter orangea längst ut och sedan eftersom du helst vill ha tre röda så kan du fylla på med två röda och antingen koppla så bägge två lyser svagt alltid och starkare när du bromsar eller så kopplar du så att en röd alltid lyser och den andra endast tänds när du bromsar.

Att tre lampor på bägge sidorna skulle dra mycket ström behöver du inte vara orolig för, du har ju lika många lampor i original baklampa ändå. Sedan har du ju alltid möjlighet att gå över till LED om du vill. På en äldre bil behöver du inte heller tänka på att glödtrådsvakten får spunk och tror att en lampa är trasig bara för att LED lampan inte ger samma motstånd som en glödlampa.

Anledningen till att jag frågade specifikt efter vilka lampor du tänker använda är att jag direkt tänkte på runda lampor typ dessa.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Belysning/Baklykta-rund-LED-2000031861/

Som då är både blinkers, broms och bakljus i ett.

Tänk även på att du måste ha röd reflex bakåt så om du vill ha så få ljus/reflex punkter som möjligt bör du kanske leta upp en lampa som även har reflex.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Baklysen
« Svar #6 skrivet: april 11, 2017, 20:50:36 »
Just ja, reflexer tänkte jag inte alls på. Det hade dom inte, dom där. Men... om man tar en rund röd reflex som har något större diameter - typ 100 mm om lamporna som dom här skulle vara 60 - 70 nånting - och monterar varje lampa på en sån? Varje lampa skulle således omges av en reflekterande ring, nån centimeter bred, skulle det vara godtagbart? Hur stor behöver den reflekterande ytan vara?

Tyvärr är dom ju bara på 10 W också, dom där små, det hade jag inte heller tänkt på. Tydligen ska det vara dubbelt så mycket. Men - dum fråga? - adderas dom inte till varann om man har flera? Blir inte tre 10 W som en 30 W?

Men det finns alltså inget som hindrar att man har tre röda ljuspunkter på varje sida? Jag skulle nog föredra den varianten, och sen ha andra separata lamper till blinkare, bromsljus och eventuellt backljus.

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk


Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Baklysen
« Svar #7 skrivet: april 12, 2017, 21:38:56 »
Vågar inte svara på hur mycket reflexyta som behövs, men godkända reflexer som bilprovningen sålde till sådana som mig som kom in med motorcyklar som saknade reflex för att vi kapat bort den bakre stänkskärmen var ca. 5x2 cm

Njae, jag tror ju inte du kan lägga ihop watt talet på 3 separata lampor och säga att det blir 30 W. Men en vanlig gammal baklampa med dubbla glödtrådar är väl på 21/5 W. Alltså lyser med 5 W normalt och med 21 W när man bromsar?

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Baklysen
« Svar #8 skrivet: april 14, 2017, 02:53:16 »
Ja jag sökte runt lite efter att jag fick svar från butiken. Konstaterade också att det dom sa inte riktigt stämde med den information jag hitta.

Men hur krångligt skulle det vara att få baklysena att även fungera som bromsljus? Nu är är ju bromsljusena i bakfönstret, så jag antar att det är en del som behöver kopplas om.

I så fall vore det bara två reflexer som skulle behövas. 20 kr/st på Biltema.

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk


Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Baklysen
« Svar #9 skrivet: april 14, 2017, 17:15:18 »
Om lamporna du köper endast har plats för glödlampor med en tråd så måste du ju koppla så en lampa på varje sida lyser alltid och en tänds när du bromsar, sladdar till detta har du redan på plats i och med dina original baklampor.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Baklysen
« Svar #10 skrivet: april 14, 2017, 23:16:47 »
Ja, det är ju den mest uppenbara lösningen, så jag tog för givet att det måste kopplas, tills jag lärde mig att det ofta är samma lampa.

Men om jag nu hittar ett lyse som är både bak- och bromsljus, blir det då trassel med hur sladdarna ska dras? Nuvarande system har ju separata enheter för bak- och bromsbelysning.

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk


Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Baklysen
« Svar #11 skrivet: april 16, 2017, 20:58:12 »
Länge sedan jag var och röjde med detta i en gammal bil nu men som jag minns det så är det inga problem, lampsockeln har tre anslutningar, en för baklampan, en för bromsljuset och en jord.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Baklysen
« Svar #12 skrivet: april 16, 2017, 22:05:16 »
Men så här då...

Alltså gällande reflexerna.

Om jag byter ut bottenplattan mot en reflex i samma storlek...! Eller kanske ännu bättre om jag hittar nån reflekterande metallplatta eller folie som jag klipper till och fäster mot lampans bakstycke.

Då kan den pedantiska gubbfarbrorn på Bilprovningen muttra hur han vill om att det är en konstig lösning, men reflex finns, och lampan är ju e-märkt. Att det är jag som mixtrat kan ju inte han veta. Tror ändå inte att dom skulle bemöda sig med att skruva av glaset och fingranska ifall dom bedömer att den faktiskt reflekterar tillfredsställande.

Jag skulle definitivt föredra rött glas och ofärgad glödlampa. Vit eller metalblank reflex antar jag. Skulle det kunna fungera så att reflektionen syns? Annars kan jag ju beställa lamper med vitt glas, sen ha röda glödlamper och röda reflexer?.

Djæwhlarrr vad entusiastisk jag blir nu! Det här blir jag ju helt enkelt tvungen att pröva.

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk


Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Baklysen
« Svar #13 skrivet: april 20, 2017, 12:53:20 »
Var in härom dan hos nån fifflare här i byn som har gott rykte beträffande det elektriska. Anledningen därtill, var att jag läst att gamla Jawa-MC hade kombinerad bak- och bromslykta - alltså en och samma glödlampa. Man använde alltså en något för stark glödlampa, men kopplade den via ett 2? motstånd. När man sen bromsa tjuvkopplades kretsen förbi motståndet.

Skitlätt, fick jag veta. Så just bromsljusen ska jag inte behöva bekymra mig om. Ska komma på vad baklamperna ska monteras på bara. En plåt eller möjligen ett mörkt trästycke, som sen ska kunna fästas i samma hål som nuvarande baklykta sitter i.

Så måste jag komma på nån snygg lösning beträffande blinkare och backljus. Vill liksom separera dom lamperna lite från dom där tre runda små som ska utgöra bakåt-belysningen. Som backljus funderar jag på att använda två ovala sidblinkare med vitt glas. Kanske placerade över eller under nummerplåten. Alternativt på samma chassi som strålkastarna, fast då ställda på högkant, alltså kortsiderna uppåt/neråt.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Baklysen
« Svar #14 skrivet: juni 07, 2017, 13:02:22 »
Såg dessa av en slump och tänkte på ditt projekt.



http://www.comp-lux.se/produkt-kategori/fordonsbelysning/bakljus/
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners