Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Nedre frontplåten  (läst 3614 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Nedre frontplåten
« skrivet: april 09, 2017, 22:49:10 »
Jag lyckades ju knölar till frontplåten nyligen. Letat en del och överlag är dom rätt dyra. Vilket gör att jag vill veta om.den alls är nödvändig. Varselljus har jag aldrig använt, och luft till bromsar och motor lär ju komma in ändå, om än inte i en riktad ström. Om man nu behöver den precisionen - och om det är kylning till bromsarna det handlar om - borde man väl kunna bara svetsa dit två trattar med slangar som leder luften rätt?

Men om vi nu säger att jag ändå behöver en? sån. Hur svårt skulle det då vara att tvinga dit en E21-plåt på en E30? Dom brukar kunna vara något billigare. På bild ser dom förvillande? lika ut, men jag antar at plåten till E21 är lite spetsigare.


Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Nedre frontplåten
« Svar #1 skrivet: april 14, 2017, 23:30:00 »
Jag är inte heller helt säker på vad delen egentligen kallas. Slår man på 'nedre frontplåt' får man i regel upp bilder där den sitter ihop med den bit som är skymd av kofångaren. Ibland kallas den spoiler, men vanligast är ju att 'spoiler' avser en extra påbyggnad under den här plåten. Så kallas den ibland dessutom för 'bumper', men det ordet avser ju normalt den där yttre bågen av plast eller metall med gummilist, den som ska göra det mindre jobbigt för dom oskyldiga fotgängare som inte hinner ta betäckning när adrenalinet börjar rusa i mig.

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk


Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Nedre frontplåten
« Svar #2 skrivet: april 15, 2017, 08:33:54 »
Lite luddigt va du är ute efter!?
Menar du plåten som sitter typ från kofångare o neråt där "dimljus" sitter !?
Den är väl inte dyr? Kostar typ 1500 har jag för mig.

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Nedre frontplåten
« Svar #3 skrivet: april 16, 2017, 13:16:54 »
Ja visst är det luddigt - det är just det som är det primära problemet... Jag vet inte ens vad jag ska leta efter. Delen benämns med olika namn, men vilket av dom jag än söker på, så blir dom flesta träffarna helt andra saker.

Men som sagt: Det gäller mycket riktigt den allra nedersta plåten i fronten. Den som dimljusen monteras på och där luftintagen sitter.

Den omnämns ofta som Frontplåt, Nedre, men då brukar den hänga ihop med den plåt som är skymd bakom kofångarn.

Och som sagt brukar dom vara väldigt dyra, typ 1100 kr. Jag har hittat en för 400 nånting, vilket jag möjligen skulle kunna acceptera. Den jag hitta som var till E21 kostade bara 250, därför fundera jag på om det kanske går att tvinga dit en sån. Skulle helst vilja ha en från Volvo 142, men det skulle kräva mycket trixande, eftersom skärmarna är annorlunda.

Any way... Fyller den där delen nån funktion? Det är avgörande för huruvida jag alls ska ha nåt där, eller bara montera bort den och köra utan.

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk


Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Nedre frontplåten
« Svar #4 skrivet: april 17, 2017, 20:57:11 »
Ingen som vet vad som är den korrekta benämningen på den här här delen?

Alltså den plåt som syns neranför kofångaren.

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk


Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Nedre frontplåten
« Svar #5 skrivet: april 18, 2017, 11:59:56 »
http://www.realoem.com heter den bara Front Panel.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Nedre frontplåten
« Svar #6 skrivet: april 18, 2017, 18:59:39 »
Ja. Nedre frontplåt betecknas den vanligtvis på svenska, och omfattar som sagt både det stycke som är skymt bakom kofångarn och det som sticker ner under. Dom är relativt lätta att hitta. Men jag undrar alltså om det finns nån officiell beteckning specifikt för den nedre delen. Ibland har jag sett den omnämnd som spoiler, men om man slår på det ordet får man ju bara träffar på såna racing-tillbehör, liksom en 'nedre kant till nedersta kanten'.

-

Jag försöker alltså ta reda på om det går att få tag i enbart den undre halvan. Om inte annat på en bilskrot. Men det är svårt att söka om den inte ens har nåt namn. Verkar som att den enbart säljs ihop med det övre stycket.

Men fyller den plåten nån som helst funktion? För annars lutar jag som sagt åt att bara ta bort den.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Nedre frontplåten
« Svar #7 skrivet: april 18, 2017, 20:26:19 »
Det är ju en hel plåt, du kan alltså inte bara köpa delen som syns under stötfångaren.



Beroende på modell agerar den även fäste för dimljus och/eller luftintag för kylning av bromsar m.m.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Nedre frontplåten
« Svar #8 skrivet: april 18, 2017, 22:24:53 »
Tack! Då fick? jag svar på första frågan.

-

Beträffande funktionen i övrigt: Jag vet att man kan fästa lysen där, men det finns andra ställen att montera såna på.

Så kylning av bromsarna då: Jag antar att plåten stoppar den luft som ska kyla - och att det därför är hål i den för att leda in luft.

Men om det nu inte alls finns nån plåt där... Då kommer väl luften in? Eller strömmar den bara förbi ifall inte plåten leder luften rätt? Annars är det mer som den bildörr som norrmän sägs bära med sig ute i öknen: att man vill kunna veva ner rutan om det blir för varmt...

Alla moderna bilar har ju en sån där plåt. Men jag vill förstå om den har nån funktion förutom rent estetiskt. Har den exempelvis nån reell mätbar aerodynamisk funktion på en normal bruksbil?

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk


Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Nedre frontplåten
« Svar #9 skrivet: april 20, 2017, 09:13:14 »
Kan inte tänka mig att den gör någon skillnad aerodynamiskt, men sitter det inte lite grejor där bakom som behöver skydd från väder och vind? Förutom det så är den ju mest kosmetisk. Men blir inte bilen väldigt ful utan denna plåt, kommer ju att se ut som någon amfibie wannabee.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Nedre frontplåten
« Svar #10 skrivet: april 20, 2017, 12:31:14 »
'Amfibie-wannabe' - nu JÄVLAR fick du igång mig på riktigt...! Lär inte behöva nån Viagra under resten av veckan.

Plåten ska bort, bort, bort! Tveklöst. Vad jag har setat vaken till småtimmarna och förgäves letat uppslag till hur jag ska kunna införliva lite maritim estetik... E21 och E10 - samt dom stora modellerna från sexti- och sjuttitalen - såg ju liksom ut som båtar i framänden. Men E30 har inte dom där distinkta linjerna.

Kanske montera dit nåt periskop-liknande luft-intag?

Om nu bromsarna ändå behöver kylas, kan man ta in luften nån annanstans? Fronten, typ vid framlysena? Jag skissar på en lite okonventionell design beträffande frontgrillen. Njurar ska jag naturligtvis ha i nån form, men jag vill ha en mer öppen planlösning på siderna, där vid lamperna. Det borde vara en aerodynamisk katastrof, så det är ju säkert bara bra om jag kan få luften att ta vägen nånstans - och dessutom rentav göra lite nytta.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Nedre frontplåten
« Svar #11 skrivet: april 20, 2017, 19:09:23 »
 ;D Med tanke på att du även vill höja upp bilen så lär luften kring bromsarna räcka gott och väl, misstänker att du inte kommer att plåga denna bil varv på varv på någon motorbana direkt
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Nedre frontplåten
« Svar #12 skrivet: april 20, 2017, 21:23:50 »
Helt ärligt, jag kan åka bra länge utan bromsar utan att veta om det, åtminstone om jag mest färdas på kända vägar. Under normala omständigheter släpper jag gasen typ två hundra meter före stoppskylten, så jag behöver liksom inte trampa på pedalen. Men alltså, jag försöker påminna mig själv, så att dom inte rostar ihop - plus att jag ju gärna vill kunna tvärnita om nåt ändå skulle hända.

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Nedre frontplåten
« Svar #13 skrivet: april 25, 2017, 11:17:23 »
Så här får det bli: en obehandlad plåt av rostfritt stål, aluminium eller koppar/koppar-legering, nån knapp meter bred. Främre änden fastskruvad i fronten precis under? kofångarn, bakre änden fastskruvad på undersidan, där den där plastkåpan sitter, vad den nu är för nåt.

Det innebär dock att det blir helt öppet åt siderna, eftersom nedre frontplåten svänger av bakåt. In under framskärmarna. Så ett par typ 200 mm:s plåtar där också, som förankras längre in mot mitten.

Tror det finns praktiska vinster, även förutom att jag väljer ett material som inte rostar. Fronten kommer kännas högre på så vis att det blir något mindre som skrapar i marken på skogsvägar. Kanske kan plåten också skydda främre delen av underredet på olika sätt. Nackdelen kan vara att det samlas gegga där. Det visar sig.

Rent visuellt är det här dessutom till 100% i linje med hur jag vill ha det. Lite pansarvagns-stuk. Plåtigt. Terräng-fordon brukar ofta har nån liknande konstruktion där framme.

Den ena idén födde dessutom nästa. Kofångarn är naturligtvis ett enormt störnings-moment rent estetiskt, men jag har inte kommit några bra lösningar. Men dom exemplar jag sett som anpassats för sämre underlag har ofta haft nåt metallrör där. Det skulle jag gärna ha.

Men så kom jag på en lite mer flippad variant. Sån där ledas galvad metall-slang! Sån som bland annat finns på Biltema. Den skulle vara förhållandevis human för oskyldiga fotgängare att att bli mosade mot. Dessutom lätt att forma efter fronten. Det skulle vara rätt lätt att montera konstruktionen i dom vanliga fästena. Förslagsvis med hålband. Kan man använda hålband utan att nämnvärt försämra nåt,, så tycker jag fan man ska göra det.

Så tänker jag dessutom... Den ihåliga kofångarn skulle ju faktiskt kunna vara ventilation till bromsarna också! Några snygga ventiler framåt. Sen alltså att ändarna snekapas och leds in i hjulhusena. Det här skulle kunna fungera även med en hårdare konstruktion, dock skulle ett sånt rör nog vara för smalt för att nån större mängd luft skulle kunna komma in. Och om det gör det så är det sannolikt i form av en koncentrerad, tunn och stenhård stråle. Men ändå.

Som sagt tror jag ju inte att kylningen? av bromsarna är nåt som helst bekymmer. Men det är precis den ursäkt jag behöver för att motivera ett sånt ingrepp.

Dessutom skulle det bli en anledning att ha en ventil för utluft längre bak på skärmen, efter hjulet. Så kan jag sucka och himla med ögonen om nån frågar... 'Ja men det begriper du väl, att all den här luften som leds in genom det här avancerade ventilations-systemet också måste ut nånstans ju!'



Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk


 

Reklampartners