Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tysta sommardäck?  (läst 3850 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Tysta sommardäck?
« skrivet: april 12, 2015, 23:25:40 »
Hej,
jag är missnöjd med däckbullret från bakdäcken på min vardagsbil, en E39 540iAT. Det är 265/35 40 Nokian ZG2 på den nu. Inget fel på dem, men jag tycker de låter för mycket. Jag vill ha tysta däck, så jag tänkte byta ut bakdäcken.


Om prioriteten är TYSTA däck - är det någon som kan tipsa om några i 265/35 18 ?


Har funderat på Pirelli P Zero eller Dunlop Sport Maxx, men vet inte.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Tysta sommardäck?
« Svar #1 skrivet: april 13, 2015, 15:34:11 »
Jag är nöjd med mina Sport Maxx, rullar både tystare och mjukare trots 19" jämfört med original RFT däck i 18" som jag inte minns märket på.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Tysta sommardäck?
« Svar #2 skrivet: april 13, 2015, 21:19:56 »
Tack för input. Jag har hört mycket gott om Sport Maxx. Har fått låna ett par hjul med Pirelli P Zero på, ska pröva dem senare i veckan.


Mjukt och tyst är vad jag vill ha - inte något bullrande. Jag misstänker att man får pruta på livslängden på däcken, men det kan det vara värt för att slippa bullret.  :)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Tysta sommardäck?
« Svar #3 skrivet: april 13, 2015, 21:52:02 »
Kanske inte ändå, känns som det beror väldigt mycket på mönstret, kanske mer än gummiblandningen.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Tysta sommardäck?
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2015, 09:44:34 »
Tänkte bara fylla på med att däckets lastindex påverkar. Däck med högt lastindex har hårdare däcksidor vilket gör dem bullrigare. Fördelen med högt lastindex är att de är mer stabila, nackdelen är att de är mer obekväma, bullrar mer.

Faktorer som gör däck bullriga: ju bredare desto bullrigare, lastindex (hårdare stomme), maxfart (ju högre maxfart desto hårdare gummi = mer ljud, däckmönster - "pilformade" mönster bullrar mer, tillverkare.

Det går inte att hitta ett däck som är bäst på allt, utan man får prioritera. Om man som jag vill ha tyst, så kanske man inte får optimal väghållning på samma gång, och omvänt: om man vill ha max väghållning så kanske däcken kostar 6000 kr styck - priset är också en prioritering.

Jag hade Nokian ZG2 bak som jag tyckte bullrade för mycket för mina rosenöron, så nu har jag Michelin PS2 på väg hem istället. Vi får väl se om jag blir nöjd med dem.

Utloggad Jenny

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma: +0/-0
Tysta sommardäck?
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2016, 11:29:54 »
Jag kör Toyo NanoEnergy 2 på redan 3 säsonger och är helt belåten med däck. Den är inte alls bullriga, fast dem är inte alls dyra. Det verkar att de är miljödäck men jag är inte säkert på det.

 

Reklampartners