Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Provkörd: Prestandahybriden BMW ActiveHybrid 3  (läst 2717 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10046
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Provkörd: Prestandahybriden BMW ActiveHybrid 3
« skrivet: juli 12, 2012, 15:16:56 »
Nils Svärd fortsätter sin Bayerska turné. Idag styr han kosan in mot Münchens centrala delar för att prova hur prestandahybriden BMW ActiveHybrid 3 fungerar i tät stadstrafik.


Är ActiveHybrid 3 en sparbössa, eller är det bara en prestandamodell med låg skattesats? Foto: James Holm.

Hej Nisse! Vad kör du idag?
 
Det är dags för den tredje och sista bilen på BMW:s pressresa. Jag och mina svenska kollegor kör nu BMW:s miljösamvete: ActiveHybrid 3 – eller F30h som internbeteckningen lyder.
 
Var i Bayren håller du till just nu?
 
Eftersom det är en hybridbil har jag valt att skippa den av BMW föreslagna rutten på landsbygden. Istället har jag styrt kosan till Münchens centrala delar för att undersöka hur den fungerar i tät stadstrafik. Just nu har jag och vår fotograf James Holm faktiskt åkt till BMW Welt för att ta några bilder med tysk industrikänsla. Det intressanta är att vår hybrid väcker störst intresse hos de asiatiska turisterna som oblygt kommer tittar, pekar och ställer frågor.


BMW:s prestandahybrid levererar 340 hästar och 450 Nm i en snygg förpackning.

Vad är det bästa med ActiveHybrid 3 så här långt?
 
Det här är den första hybridbilen från BMW där bagageutrymmet än intakt! Eller, en liten reservation är på plats. Utrymmet under bagagemattan är borta, men i övrigt finns inga inskränkningar på bagageutrymmets huvuddel. Därför kan man även beställa fällbart baksätet med 40/20/40-delning. Ok, det är lite snålt att det är tillval, men det är inte självklart i hybridbilar.
 
Dessutom finns inte heller någon inskränkning gällande utrustningsspecifikationerna. Du kan få din Active Hybrid 3 med M-paket om du vill det.
 
Det sämsta?
 
Tja, spontant är den inte jätteintressant för oss i Europa. Modellen är tänkt för kunder i USA och Asien. Därför har BMW utgått ifrån 335i-motorn och hängt på en liten elmotor som extra knuff. Här finns 340 hästar och 450 Nm. Detta är alltså mer en prestandamodell med låg skattesats än en miljövänlig sparbössa.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
 
Den kommer hit strax efter sommaren, men ska gå att beställa redan nu. Priset blir dock saftiga 508 000 kronor. Nästan 100 000 mer än 335i.
 
Exakt hur hybridsystemet beter sig och en analys av bilens personlighet kommer jag att presentera i ett kommande nummer av auto motor & sport.
Källa: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120712/provkord-prestandahybriden-bmw-activehybrid-3
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Provkörd: Prestandahybriden BMW ActiveHybrid 3
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2012, 11:38:46 »
Ja tack!  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

 

Reklampartners