Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: CarpeDiems blogg  (läst 60816 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #30 skrivet: februari 19, 2012, 22:15:40 »
Känner igen det där med matte...  :(  Fick mig att hoppa av högskolan en gång i tiden. Känner mig lurad på det där faktiskt, vi läste matte A och B på gymnasiet där jag gick industriprogrammet. På Produktion och Underhållsteknik på högskolan skulle vi läsa C också, och vi började på B. Fastän jag fick betyg 3 i matte B på gymnasiet vart jag totalkörd på matte B på högskolan, och ni kan ju gissa på C då...  ;)  Nä, matte är inte min grej men jag är rätt nöjd med livet ändå.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #31 skrivet: februari 20, 2012, 09:16:25 »
Precis som säger Gemini, kunde inte säga bättre. Lycka till.  ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
CarpeDiems blogg
« Svar #32 skrivet: februari 20, 2012, 18:00:30 »
Grattis till praktikplatsen, lycka till.  :)
BMW M3 E92

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #33 skrivet: februari 23, 2012, 18:42:20 »
Kom nyss hem från bilverkstan där jag var på besök och är den tilltänkta praktikplatsen :) Arbetstiderna är 8-17 på vardagar och lördagar mellan 10:30-15:30. Tycker det är bra tider faktiskt, enda nackdelen är att det är en bit att åka men har faktiskt inget val. Får se till att sova tidigt om dagarna så man orkar gå upp tidigt på morgnarna :P Verkstadschefen berättade att det är bilar från BMW, Skoda, Volvo, Saab och VAG som det jobbas mkt med, så det är ju skoj :) Såg en BMW E46 som var på verkstan, tror att det var en 320 eller 325. Den behövde ny differential, olja till differential och plugg. Kollade under bilen och det läckte olja från diffen, så det är ju mindre bra.

Jag har arbetsskor och arbetskläder så det är bara att komma överens med verkstan om när man ska börja med praktik :) Låter som att jag är optimistisk men i detta fall så är man det :D

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #34 skrivet: februari 24, 2012, 10:37:36 »
Trevligt att det går framåt. ;)
Du säger: Arbetstiderna är 8-17 på vardagar och lördagar mellan 10:30-15:30.
Du jobbar 8-17, det innebär att du har 15 minuter till morgon kafé, 30m till lunch och 15 m till eftermiddag kafé,
se till att ta det.

De kan inte tvinga dig att jobba på lördagar 10.30 till 15.30, du har gjort dina 40 timmar och har rätt till dina 2 lediga dagar, du kan säga nej till att vara på praktikplats på lördagar.

Verkstäder är mycket duktiga för att lura praktikanter, praktikanter får göra allt skit,
se och säg till att du inte är där för sånt jobb.
Du har ett arbete schema att följa, se till att göra det och se till också att de visa dig allt som det ska.
Om du inser att någonting är fel, du måste rapporterar till din lärare.
Under din praktiktid, din lärare kommer att besöka dig på verkstaden och även prata med chefen.

Allt det jag säger här är på grund att jag vet hur det ska gå till med praktikanter och när han säger att du ska jobba på lördagar DÅ följer han inte arbetslag och den kan jag.
Lycka till!  ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #35 skrivet: februari 24, 2012, 21:33:04 »
Japp, Alain har rätt, ha det i bakhuvudet.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #36 skrivet: februari 26, 2012, 18:57:14 »
Kul att man får en massa positiva reaktioner i bloggen efter nyheten om att jag har fått en praktikplats :D Tack så hemskt mycket för stödet, ni är guld värda :) Jag är gladare nu än för 2 månader sen men det har hänt en del hehe :)

Vill också påpeka att jag kommer inte vara på praktikplatsen på heltid, detta har ingenting med min nuvarande skola att göra och någon lärare kommer inte att besöka där. Praktiken ordnade jag själv med lite hjälp av min mor som är världens bästa. Kommer jobba 2-3 ggr i veckan till att börja med, eftersom jag går på komvux och läser matte A men förstår hur ni tänker. Jag kan jobba på lördagar om jag vill men är inte tvungen, sa det till verkstadschefen och han har förstått vilket är bra. Kommer också se till att jag blir inte lurad, är och har alltid varit försiktig när det gäller praktik och det har gått bra men tack för omtanken, Alain :)

Återkommer med fler nyheter om hur det går :)

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Dieselkungen

  • Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 931
  • Karma: +18/-0
  • Kön: Man
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
CarpeDiems blogg
« Svar #37 skrivet: februari 26, 2012, 22:06:44 »
Kul att man får en massa positiva reaktioner i bloggen efter nyheten om att jag har fått en praktikplats :D Tack så hemskt mycket för stödet, ni är guld värda :) Jag är gladare nu än för 2 månader sen men det har hänt en del hehe :)

Vill också påpeka att jag kommer inte vara på praktikplatsen på heltid, detta har ingenting med min nuvarande skola att göra och någon lärare kommer inte att besöka där. Praktiken ordnade jag själv med lite hjälp av min mor som är världens bästa. Kommer jobba 2-3 ggr i veckan till att börja med, eftersom jag går på komvux och läser matte A men förstår hur ni tänker. Jag kan jobba på lördagar om jag vill men är inte tvungen, sa det till verkstadschefen och han har förstått vilket är bra. Kommer också se till att jag blir inte lurad, är och har alltid varit försiktig när det gäller praktik och det har gått bra men tack för omtanken, Alain :)

Återkommer med fler nyheter om hur det går :)

Mvh/CarpeDiem

hehe bara att kämpa på så kommer det som på räls  8)
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
CarpeDiems blogg
« Svar #38 skrivet: februari 27, 2012, 13:35:05 »
Väldigt intressant och trevlig blogg! Men som sagt, kämpa på, så ska du se att det kommer att ge positiva resultat i slutändan.  :)
BMW M3 E92

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #39 skrivet: mars 03, 2012, 17:15:49 »
Jag kommer inte att bli långvarig på praktiken och det är på grund av flera anledningar. Ska försöka hitta nåt annat istället och prata med min mor som hjälpte mig med praktikplatsen. Trist att det ska sluta såhär men har tyvärr inget val än att sluta där. Kan inte begripa att det går till så på verkstan, skulle inte vilja lämna in bilen där. Om jag ville skulle man egentligen jobbat idag men sa redan igår nej till det och det känns bra.

Som sagt, jag ska försöka att hitta nåt annat istället. Blir så trött på det här, ett tag var jag optimistiskt men nu känns det som att allt försvann :/

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
CarpeDiems blogg
« Svar #40 skrivet: mars 03, 2012, 20:48:49 »
Aj då, låter inte bra. Vad är det som är fel på stället? Fuskar dom med servicejobben?

Man blir alldeles matt ibland när man hör om hur det går till på vissa verkstäder...
Hoppas du hittar något nytt och bättre snabbt!

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #41 skrivet: mars 04, 2012, 01:38:11 »
Det är verkligen inte bra kan jag säga. Felet är att flera gånger har jag fått agera som budbilsförare åt verkstan och hämtat delar från "Feltema" Tycker det är riktigt synd om kunder som lämnar in bilen och får "Feltema"-grejer monterade, kvalitét är ju vad "Feltema" inte har och jag känner att man vill inte vara delaktig i alla fuskjobb. Annat problem är avståndet, det är alldeles för långt att åka till/från jobbet. Lägger ner minst 3 timmar tur/retur och när jag är framme vid verkstan så är man redan trött pga resan. Igår kväll kom jag hem till lägenheten kvart över sju och då slutade jag från jobbet klockan 5, bara att räkna ut hur lång tid det tog och då är det inkl väntetid till både buss och pendeltåg. Arbetarna pratar inte heller svenska utan istället pratas det på deras språk och självklart förstår jag inte vad de säger så då står man där som ett fån och känner sig utanför, jag måste kunna förstå vad folk säger vilket i det här fallet inte gäller angående verkstan. Kommer skicka sms till verkstadschefen på måndag och säga att jag avslutar praktiken där och tacka för tiden även om den är kortvarig. Jag vägrar vara delaktig i oegentligheter, kan inte begripa att verkstan är en auktoriserad Meca-verkstad men ändå handlar bildelar från "Feltema" med världens skit kvalité. Från dom har jag hämtat mellanljuddämpare till en Saab 9-3, skivbroms höger bak och bromsok höger bak och avgasklämma med en diameter på 45 mm.

Sen så förstår jag inte varför verkstadschefen börjar snacka om intyg här och där, han ber mig fixa ett bevis på att jag är där på praktik för han börjar snacka om att ifall nån frågar vem jag är och han har inget papper om praktik så skulle det misstänkas att han betalar mig svart :/ Vad han inte tänkte på är att jag åker också dit, trist att han bara tänker på sig själv.
Får försöka hitta nåt annat, men om inte så vill jag koncentrera mig på skolan om jag ska kunna hinna klart med matte kursen innan maj vilket är mitt mål.

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
CarpeDiems blogg
« Svar #42 skrivet: mars 04, 2012, 03:08:34 »
Tråkigt att det verkar vara ett dåligt företag, hoppas du hittar något bättre snabbt.

Men jag tycker du dömer ut "feltema" helt felaktigt, visst finns det skit där. Men jag har flera gånger handlat prylar där som är som ett exempel lyktor till BMW, Hella ingjutet i glasen och i originalkartong. Kamremmar t. ex. på Biltema kommer ifrån Good Year eller Optibelt.  Inga dåliga grejer med andra ord. MECA är ett företag som fungerar i stort sett som Biltema vad det anskaffning av delar, -det är från Indien eller Kina eller precis vart som helst ifrån där det är billigt.

Jag kan förstå om du vantrivs pga restid och språkförbistringar. Men en sak du inte ska göra är att SMSa och säga upp dig, det är inte snyggt. Ring och berätta, ett SMS är inget som någon arbetsgivare vill ha. Tänk på att nästa arbetsgivare troligen kommer att kolla upp din tidigare arbetsgivare, så att göra sig ovän med någon vinner man inte på.

Att chefen vill ha intyg är väl inte så konstigt? Händer det dig något eller du orsakar något så är det han som ansvarar för det. Finns inte alla papper i ordning så åker han dit rejält. Om du jobbat där helt "svart" så tycker jag du ska tänka om, det lönar sig sällan i längden.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #43 skrivet: mars 04, 2012, 09:12:24 »
Vad är det som händer?

Du var för en vecka sent mycket entusiast att börja på den verkstad, du visst att det tog tig att åka dit men…
Intyg är det normalt att han fråga efter, tänk om det skulle hända någonting, för att får en sådan, det är bara att fråga din lärare.

Problemet med språk, finns mycket sånt på olika arbetsplats men om ni sitter i ett paus rum och prata tillsammans då kan du säga till dem att de ska tala Svenska (om dom kan).

Att han använder dig som budbilsförare är på grund av att du kostar ingenting för honom men om han skicka en anställd, det ta tid och tiden som en mekaniker är borta från verkstad kosta honom mycket pengar, 1a) timlön då anställd är ut och handla, 2a) tiden han inte är i verkstad och jobba   
Men! du kan säga till honom att det inte är i dina uppgifter att finnas i verkstaden som budbilsförare. Han har ingen rätt att tvinga dig till det.

Som Galant turbo säger, att skicka SMS till honom är det värsta du kan göra, han är inte din kompis och du är inte 13år länge.
Om du inte ska mer till verkstad, du måste ringa till honom och bara förklara att det ta för lång tid för dig med transport fram/bak, ingenting mer, han kommer säkert att förstår problemet och du kommer att ligga bra i hans huvud. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dieselkungen

  • Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 931
  • Karma: +18/-0
  • Kön: Man
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
CarpeDiems blogg
« Svar #44 skrivet: mars 04, 2012, 10:11:24 »
dårar finns det tyvärr gott om  :o
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

 

Reklampartners