Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Increased emissions P0401  (läst 1046 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krillekam

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
Increased emissions P0401
« skrivet: augusti 05, 2019, 23:55:09 »
Hej. Har fått ett problem med min BMW 530D -09.
Helt plötsligt så försvann gasen när jag körde. Den dog inte utan den blev orkeslös typ.
Sen trampade jag ner gasen till botten och då kom den igen.
Sen tändes motorlampan med Increased emissions.
Jag har plockat EGR ventilen, då jag trodde att den var igensatt. Men den såg bra ut. Sen blåste jag röret som går till grenröret, och där var genomströmning. Men samma sak.
Får felkod P0401.
Kan det vara egr som är kass? Har testat både med vakuumsug och när motorn är igång att själva ventilen rör sig, och det gör den. Men kan den ändå vara kass? Eller kan det vara spjällhuset? Spjället rör inte sig alls när jag gasar. Händer inget när jag tar bort kontakten heller under gång. Jag kan se att det "rycker till" precis när jag sätter tillbaks den men inget mer.
Sen märkte jag att när jag stängt av motor och tändning helt, så hörde jag ett svagt,svagt typ tinnituspip ifrån spjällhuset som försvann och återkom i takt med att jag drog ut och satte tillbaks kontakten. Ska det vara så? Och ska inte spjället röra på sig vid hasning?
Blev ett långt inlägg ifrån mig, men jag håller på att bli mer gråhårig än vad jag redan är :-) och har inte lust med kinesisk felsökning heller :-)skulle vara mycket tacksam för svar.
mvh Krille

 

Reklampartners