Hej
Då vart dags för en update: Har idag bytt xenonlamporna. Mycket jobb och tidvis trångt och bökigt. Fick ta loss plastskydden på vänster och höger sida i motorrummet, dessa sitter med clips, rätt enkelt. Sen fick jag skruva bort de tre understa skruvarna som håller fast innerskärmen mot skärmen på båda sidor naturligtvis. Efter detta så kunde jag böja, bända undan innerskärmen för att komma åt ytterligare tre skruvar som håller fast stötfångaren mot skärmen. Skruvarna ovanför grillen ska bort inklusive gummit och en bit av gummit för att lossa plastskydden jag tidigare nämde. De små gallren som sitter för dimljusen ska väck också för att kommat åt clipsen där. Ett antal skruvar under kofångaren ska bort. När allt detta är väck kan man försiktigt lyfta ned kofångaren på marken, se upp för sladdarna, tror att en av dessa är "fotgängarvarning" heter det så? Koppla inte loss den, kan bli problem annars.
Sen ska man in bakom innerskärmen igen och lossa två skruv som håller fast själva lamphuset och två till som sitter på ovansidan motorrummet. Mycket bökigt och trångt med skruvarna bakom innerskärmarna. När allt detta vart gjort så kunde jag dra ut lamphuset och komma åt de två skruvarna (som syns på bilden) och ta bort låsningen så att jag kunde få loss locket och komma åt att byta xenonlampan. Tog mig några timmar att lösa detta med lite hjälp av min sambo. Satte inte tillbaka låsningarna så om jag skulle behöva byta lampa igen så kan jag göra det via luckan i hjulhuset. Låsningarna hade ingen som helst funktion förutom att låsa fast locket till lampan, helt jävla otroligt!!!!! Så det vart som jag trodde. Dessa låsningar lr bygel med två skruv, hade bara denna uppgift att låsa fast locket. Varför är för mig obegripligt!!