Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: CarpeDiems blogg  (läst 60825 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #180 skrivet: november 21, 2013, 17:38:01 »
Jaha, då är det dags att uppdatera bloggen med en massa nyheter :)

Hade tidigare nämnt att jag har ett arbete på gång. Jag hade ett samtal igår med en platschef som är intresserad att låta mig ha praktik på verkstan, hoppas att det kommer fungera den här gången. Väntar dock på besked angående när jag ska börja men det känns väldigt bra :)

Och nu har jag en annan nyhet att berätta :) Jag har blivit morbror och det känns riktigt bra :D Besökte sjukhuset och fick se min systerdotter, hon är så liten och söt hehe. Höll i henne en stund men så ville min mor hålla i henne också hehe :)

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #181 skrivet: november 21, 2013, 19:42:47 »
Det får man gratulerar på två punkter, först på den praktikplats som du fick där du säkert kommer att klara det galant och att du blev onkel till din systerdotter, nu det gäller att spara litet pengar för att köpa trevliga presenter. ;) 8)
Berätta gärna om några veckor hur det går på praktikplatsen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
CarpeDiems blogg
« Svar #182 skrivet: december 09, 2013, 15:17:33 »
Vad kul att du blivit morbror, grattis  :)
BMW M3 E92

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
Sv: CarpeDiems blogg
« Svar #183 skrivet: december 25, 2013, 15:43:21 »
Dags att skriva i bloggen :)

Det blev ingen praktikplats på verkstan men letar vidare. Har också varit sjuk men känner mig bättre nu. Det är väldigt sällan att jag är sjuk men så fort man blir det så kommer allt på en gång typ :(

Huvudvärk, förkylning osv.

Nu ska jag åka förbi till min mor, fick reda på att syrran är hos henne.
Min systerdotter är också hos mamma så ska åka och hälsa på :)

Önskar alla på Bimmerpower en riktigt god jul och ett gott nytt år.

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #184 skrivet: december 25, 2013, 17:11:47 »
Tack! det samma. ;)
Tråkigt med praktikplats, hoppas att du hitta snart någonting.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #185 skrivet: januari 10, 2014, 18:06:40 »
Dags för en uppdatering :)

Idag besökte jag Tekniska museet i Stockholm, riktigt skoj faktiskt :) Var där från klockan 13.00 till cirka 15.15, åkte hem och handlade lite osv. Ska åka iväg till min barndomsvän, har inte sett honom sen nyår men det är alltid kul att träffa honom :)

Utställningen på Tekniska museet heter Game On 2.0, världens största dataspelsutställning. Man får prova på alla möjliga spel, läsa om när samtliga spelkonsoler lanserades osv. Vilka minnen hehe :)

På denna länk kan ni läsa om utställningen: http://www.tekniskamuseet.se/1/5148.html

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #186 skrivet: augusti 24, 2016, 22:52:33 »
Halloj allihopa :)

Det var länge sen bloggen uppdaterades men det har hänt en hel del. Ska försöka att vara inloggad här oftare :)

Jag blev morbror igen för ett tag sen, kommer inte ihåg exakt men det är riktigt kul att vara morbror :) Besöker mina systerdöttrar så ofta man kan :D
Besökte de senast igår eftermiddag, de älskar att leka :)

Och så har jag skaffat glasögon. Fick tyvärr sämre syn, upptäckte synfelet själv hemma i lägenheten. Jag brukar läsa  mycket text-tv och en kväll så blev det suddigt så kunde inte läsa. Fick lite panik, men det första jag tänkte är att man är bara trött. Dagen efter så blev det värre, kunde knappt se något så åkte hem till min mor och berättade. Min mor blev helt hysterisk och skrek "Du måste göra en undersökning" :P
Beställde tid hos optikern och dagen efter gjorde man undersökning där det konstaterades att jag har ett synfel. Fick beställa glasögon men priset var saftig, det sved ordentligt i plånboken. Jag trodde inte att det kostar så mycket. Var mindre roligt att jag fick ta från sparkontot :( Hade progressiva glasögon men det blev jättejobbigt, så klagade hos optikern som sen fick byta ut mot enkelslipade. Nu är det bättre men i början kändes det konstigt, vill ju såklart inte se ut som en nörd :P Nu i efterhand känns det bra att ha glasögon :) Frågade optikern efter synundersökningen om körkortet kommer att påverka och hon svarade ja. Jag ska tydligen tala om för Transportstyrelsen att man bär glasögon och förnya körkortet med villkor. Jag tror att koden är 01.02, villkor för att få köra bil är att föraren bär glasögon eller linser.
Jag har pratat med Transportstyrelsen och polisen och frågat, båda säger att jag kan fortsätta att köra med mitt nuvarande körkort tills den går ut (knappt 2 år kvar) och när det är dags att förnya, då kan man tala om att jag bär glasögon.

Mvh/CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #187 skrivet: augusti 26, 2016, 07:52:11 »
Hej Carpediem.
Det var länge sen, trevligt att du uppdaterar dig. ;)
Ögon kontroller är ganska viktiga för ögonen, jag själv bär progressiva sen flera år tillbaka vilket är för min del helt perfekt, behöver inte byta för att läsa på kort eller lång avstånd och en fördel är också att jag inte behöver solglasögon då mina blir automatisk mörka när jag går ut i solen.
Hoppas att allt annat är bra med dig.;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #188 skrivet: mars 28, 2017, 11:18:24 »
Hej allihopa :)

Det var ett bra tag sen jag skrev i min blogg men har en hel del nyheter att berätta :D

Jag har fått arbetsträning på en firma inom åkeribranschen, det är en riktigt bra arbetsplats :D Anser själv att man har världens bästa jobb ;) :) :D
Började jobba där den 9 januari i år och fick praktikplats där genom en kontaktperson från kommunen. Det här har ingenting med "Arbetsförnedringen" att göra.

Hursomhelst, det känns otroligt bra att komma tillbaka till åkeribranschen efter 10 år. I början var det väldigt rörigt och mycket att ta in, men nu går det framåt och både min chef och handledare är mycket nöjda med mina arbetsinsatser. Har själv upptäckt att jag presterar bättre jämfört med för ungefär en månad sen.

Mina arbetsuppgifter består utav inventering, lägga in bilnycklar i datasystemet och flytta på felparkerade bilar som står ute på gården.
När det kommer inkommande bilar (Upplands Motor) så är de bilarna prio1. De ska fotas, besiktigas och sedan flyttas till en rad där det finns plats.

Ibland händer det att jag får köra exklusiva bilar :D

Nu hittills har jag via jobbet fått köra Jaguar (vet inte modellen) Porsche Boxster, Porsche Panamera, Pontiac Ventura MkII -71, Volvo S60, Volvo V90, Volvo XC90, Ford S-Max och Ford Focus RS 2017 :D
Lilla sportbilen från Fort är riktigt pigg. Första gången jag skulle köra den var väldigt krångligt, t.ex så visste jag inte hur man skulle starta den så min handledare fick visa mig. Väldigt avancerat faktiskt.
Trampa på kopplingen, broms och sedan på startknappen. Jag förstår inte varför man ska göra det svårt, men det är jag det :P

Jag trivs väldigt bra på jobbet :) Jobbar 3 ggr i veckan, 8-14 vilket är perfekt för mig :)

Var där på studiebesök innan med min kontaktperson och hans kollega och vi pratade med chefen över en kopp kaffe. Jag ställde frågor till chefen, vissa av de kunde han inte besvara :P
En av mina egenskaper är att vara frågvis ;) Var också tydlig med vad jag klarar av och inte klarar av, frågade också om arbetsplatsen kunde tänka sig att göra små anpassningar. Som hjälpmedel så har jag ett minnesstöd, har svårt att komma ihåg saker om jag blir tilldelad en arbetsuppgift muntligt, vill helst ha det skriftligt. På det sättet funkar det bäst för mig :)

Efter ungefär 1 och en halv vecka på jobbet så kom chefen till mig och sa att jag ska få en dator och ett skrivbord :D Jag blev väldigt förvånad, tyckte själv att det gick lite snabbt med "uppgraderingarna" men det visar ju att chefen tar hand om sina anställda och praktikanter :)

Hoppas att jag får jobba där väldigt länge, tycker det är riktigt kul att jobba :) Jag ser alltid fram emot att jobba så fort man är på väg till jobbet :)
Som bilnörd så passar det här mig alldeles utmärkt :D

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #189 skrivet: mars 29, 2017, 06:43:28 »
Hej CarpeDiem.


Som du säger, det var ett tag sedan sist.
Det får man verkligen Gratulerar med ditt ny jobb, du verka trivas med det. 8)
Du verka gå upp rätt snabb i uppdatering, bra att din chef litar på dig, det är en poäng plus för dig. ;)
Var jobbar du någonstans? Jag menar vilken stad?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #190 skrivet: mars 29, 2017, 07:58:46 »
Jo, men jag har ganska mycket att göra om dagarna så därför har det blivit mindre skrivande här på forumet.
Tack så jättemycket :D Absolut, anser själv att jag har världens bästa jobb :D :) Efter 10 år så är jag tillbaka i åkeribranschen och det känns skoj :D :)
Det gick ganska fort med uppgraderingarna, första dagen fick jag en bricka med en fyrsiffrig kod. En och en halv vecka senare får man ett skrivbord och en jobbdator ;) Jag har också fått det intrycket, dvs att chefen litar på mig :)
Jag jobbar i Brunna, utanför Kungsängen i Stockholm :)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #191 skrivet: november 15, 2019, 12:49:44 »
Hej alla på Bimmerpower :D :)

Det var länge sen jag uppdaterade bloggen men det finns en hel del nyheter man vill dela med sig av :)

Jag har kvar min sysselsättning på Eurotransport i Sverige AB, som är i mina ögon världens bästa arbetsplats :) Har en riktigt bra chef, synd att båda mina gamla jobb inte var lika bra.
Jobbar dock med annat bakom kulisserna, ska nämligen utöka körkortsklassen :) Jag tänkte ta BE-behörighet, vilket är personbil med tungt släp :)
Företaget har ju köpt in 2 släp som jag tyvärr inte har behörighet, men intresset dök så talade om det för chefen :)

Har vid 2 tillfällen följt med jobbet på höstkonferens, eller kickoff kallas det. Det var otroligt kul :) Första gången jag följde med åkte vi till Nyköping :)
Vi bodde på hotell och företaget stod för alla kostnader.

I år så firade vi 20 årsjubileum och vi höll oss här i Stockholm :) Åkte med ett fartyg längs skärgården, otroligt vackert :)

Jag trivs väldigt bra på företaget :)

//CarpeDiem

BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #192 skrivet: november 22, 2019, 07:49:55 »
Hej CarpeDiem


Trevlig uppdateringen.
Tack för det!  ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1156
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #193 skrivet: november 24, 2019, 22:36:15 »
Hej alla på Bimmerpower :)

Jag har haft en bra helg :) Var med mina syskon idag, träffade mina systerdöttrar vilket är alltid kul :) Tog det lugnt hemma i fredags efter jobbet och igår, satt hemma och spelade PS4, lite blandade spel kör jag :)
Och jag har haft lite kontakt med trafikskolan och kommer att skriva in mig där, ska ju ta BE-körkort är det tänkt :D Ska se om det går att öva på jobbet under veckan, var ett tag sen sist men har lärt mig efter ett tag att man ska tänka tvärtom med släp påkopplad. Svänger bilen vänster går släpet höger och tvärtom :) Det var svårt i början, men nu går det :)

Ser verkligen fram emot det :D Och längtan till BE-körkort är hög, men är motiverad så det ska nog gå bra :)

Nu vet jag inte hur regelverket ser ut angående uppkörning och teori så om nån vänlig själ har lust att svara så är det uppskattat :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #194 skrivet: november 25, 2019, 05:28:55 »
Här kan du läsa lite om teorin och uppkörning till BE.
http://fordonskurser.se/artikel/teoriprov-och-uppkoerning-hur-funkar-det
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners