Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: fel på tändningslås, nyckeln ramlar ur  (läst 2279 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wenngren

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
fel på tändningslås, nyckeln ramlar ur
« skrivet: januari 13, 2016, 17:32:06 »
Har en E61 520d -06. Idag när jag skulle åka till jobbet stoppade ja in nyckeln och tröck in den som vanligt så att tändningen slås på, men nyckeln fastnar inte den ploppar ut igen.

De där "mekaniska" ljudet hörs men den greppar inte nyckeln så att säga.
Bilen startar och går men kommer upp nåt felmeddelande om remotekey, antar att de är för att inte nyckeln sitter i tändningslåset?

Någon annan som har haft liknade fel och har en lösning? Eller är de en par tusen på verkstad som gäller?

/ Danne

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
fel på tändningslås, nyckeln ramlar ur
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2016, 21:42:25 »
Hej Wenngren och välkommen på Bimmerpower.org. ;)

Tråkigt när det händer, har för mig att fet finns små fjädrar i tändningslås som håller nyckeln på plats och styrboxen som registrerar att det är rätt nyckel, har du en extra nyckel som du kan testa?
Med tiden, det kan komma smuts vilket är inte bra, jag skulle först testa men nån spray rengöring eller 5.56 och därefter se om det fungerar bättre (om inte fjädrar är sönder)
Annars misstänker jag att du är vid behov att byta tändningslåset.
När motor är igång, kan du vrida ratten när nyckel ramla ner? Isf kanske inte bra att köra med bilen utan att hålla nyckel på plats.
Kanske någon annan som kan komma med lite tips?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
fel på tändningslås, nyckeln ramlar ur
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2016, 08:24:11 »
Verkar vara ett ganska vanligt fel  och det finns lite blandad info på nätet, en del har fått byta tändningslåset medan andra skriver att de åkt in till BMW som kört en "reset" på den och sedan har det fungerat igen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners