Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: GSM-problem  (läst 1983 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas i Lule

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
GSM-problem
« skrivet: maj 16, 2017, 21:49:24 »
Nu är goda råd dyra. Den fasta GSM-telefonen får jag inte igång, har ja fel kort eller??
Det vore lite kul om det skulle gå att få liv i en sladdburen GSM.


Undersök kortet skriver telefonen.... jaha, och?? I annan telefon fungerar det klanderfritt.


Har någon djupare kunskap i ärendet?

Sol i sinnet, BMW i skinnet

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
GSM-problem
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2017, 23:28:02 »
Många har samma problem som du har, har du testat att sätta på kortet direkt i boxen där bak, har för mig att boxen sitter på vänstersida i bagaget.
En annan sak, dom äldre kort har 5 volt och dom nyare är 2-3 volt och dessa nya kort inte fungerar på dom äldre telefoner som i E38, kolla med din kort leverantör om du kan får en äldre kort, ofta har dom det kvar.
Hoppas att det är det som är problem.
Hör gärna av dig.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Grendel

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
GSM-problem
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2017, 23:59:39 »
Japp , har fixat till det där problemet på min bil. Inget varken roligt eller helt enkelt jobb. 1 av 2 möjliga fel: en kabel härva har ruttnat upp (märks stundom på att batteriet kan vara helt tomt bara så där om bilen stått ngt tag , typ vecka eller mer) eller alternativ två: en full polare har spillt ngt och marinerat kretskortet i lurhållaren dit simkortsläsaren är kopplad (oftast har nattljuset till lurens frigöringsknapp slocknat då detta hänt fast luren funkar ok). för min del hade då kabelhärvan till lurhållaren ruttnat upp. sitter med molex kontakt del i konstaktstycke på kardantunneln, dels inne i själva lurhållaren.

Snabbguide:   
Dra fram stödet allt det som går å peta sen bort luckan som syns, sitter med snäpphakar så liten mejsel funkar fint.
Utöver 2 skruvar till armstöd med lur synns även två andra kontakter, en molex (lurhållare) å en RJ45 (lurens commkabel) bort med skruvarna å lossa kontakterna.
Dra hela stödet ngt bakåt så lossnar det.
Lossa evt kabelhållare även.
Vänd hela rasket upponer å lossa alla skruvar.
Vänd tbax å peta ur inredningarna till facken under armstöden
På var sida om lurhållaren hålls denna fast med 2 plastklackar som nu ska vara synliga,bara peta loss där å var försiktig med kablarna.
Nu ska då själva hållaren vara lös från armstödet så vänd upp och ner å lossa de 2 - 4 torx som håller ihop den å ta sen försiktigt i sär.
Var försiktig med kabeln till frigöringsknappen då den är gjord i tunnmetallfilm o LÄTT GÅR SÖNDER.
Kolla noga på kretkortet avs korrosion , rengör vid behov med WD 40 å tandborste.
Kabeln med en molex kontakt i var ände är nu de vi ska fokusera på, den kan vara rutten/smält men man brukar kunna se färgerna på kablarna närmast kontakterna. Notera ner på papper exakt placering + färg i var ände för respektive kabel.

Jag använde dubbel USBkabel (30cm lång) med 8 trådar totalt från taiwan datorlåda med tvåradig kontakt i var ände,petade loss varje kabel från kontakt styckena (pilligt) så kontakterna blev kvar på resp tunn kabel.Sen lika med kabelhärvan från lurhållaren (visst kom vi ihåg det där med papperslappen nu? ;) )

Spara kontaktstyckena från bilens kabelhärva och ta den tidigare usb kabelns härva å peta i varje tråds kontakt motsvarande hur härvan var kopplad innan.stiften ska passa rakt av mellan,dock pilligt.

Tips: kabeln som tidigare var brun bör ersättas med usb kabelns svarta tråd då den är grövre iom att den är jord

Bygg ihop allt i lurhållaren som det såg ut förut å glöm inte sätta fast kablarna med snörpex så som det var gjort innan, hoppar man över snörpexen får man ångra det senare ;)

Återmontera allt i motsatt ordning jfrt demonteringen. Funkar allt som det ska ska nu simkortet auktoriseras å trevliga "Telia Mobitel" ska komma upp på displayen efter liten stund
     

Utloggad Thomas i Lule

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
GSM-problem
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2017, 09:33:57 »
Alain! mycke tack för upplysningen. Hade ingen aning om att telefonenheten för utom luren hade en kortslott. ???
Så fort jag stuckit in kortet så fungerade telefonen. Nu skall jag bara lära mig funktionerna.

Hur retro är inte en fast fungerande biltelefon.

Grendel! Denna förklaring var fullödig så den sparar jag på papper till och med. Kommer säkert till pass med åren.
Sol i sinnet, BMW i skinnet

 

Reklampartners