Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Byta olja i automatlådan på en X5 4.4 E53  (läst 3238 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Byta olja i automatlådan på en X5 4.4 E53
« skrivet: januari 06, 2016, 20:34:18 »
Jag bytte olja i automatlådan på min X5 4.4 V8 ikväll, och jag tänkte dela med mig av hur man gör.

Här hittade jag en utmärkt instruktion som jag följde:
http://www.xoutpost.com/bmw-sav-forums/x5-e53-forum/7957-transmission-fluid-change-diy.html

Kolla så du får rätt ATF-olja för BMWs låda - rätt viskositet.

1. Min olja var halvvarm, inte iskall
2. Hissa upp bilen på lyft
3. Var beredd med en hink under och lossa den övre påfyllningsbulten (en 8mm insexnyckel) med hylsa och spärrskaft (den satt hårt). Det rinner ut ca 2 liter gammal, svart ATF-olja. Stäng pluggen och upprepa samma sak med den undre, dräneringspluggen. Cirka 2 liter till kommer då ut. Skruva tillbaks pluggen.
4. Öppna den övre påfyllningspluggen och fyll på med ny, passande ATF. Man får i ungefär 2 liter innan det börjar rinna över. Den nya oljan är klarröd.
5. Hissa ner bilen och starta den, låt den gå på tomgång med parkering i, hissa upp den igen med motorn på tomgång och p-läge.
6. Fortsätt fylla på olja i det övre påfyllningshålet, 2 liter till tills det rinner över. Stäng pluggen och skruva dit den med korrekt moment och stäng av motorn.

Det är kladdigt, men går ganska fort. Tog väl en timme med googlandet innan.

När man fyller på, så behöver man en pumpflaska (literstor gärna) med en halvmeter genomskinlig gummislang. Påfyllningshålet sitter så trångt till att man inte kan hälla in oljan, utan man måste pressa in den med en slang och pump.

Den jag använde såg inte ut exakt så, men ni förstår principen.

 

Reklampartners