Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Försäljningspriser på E3?  (läst 1669 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HD91

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 269
  • Karma: +32/-0
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
Försäljningspriser på E3?
« skrivet: februari 04, 2010, 15:41:46 »
Jag var på BMW-klubben och frågade, men klart står att ingen där vet något om vad en E3 kan tänkas betinga för värde. Testar således här istället och hoppas att någon sitter med information om tidigare försäljningar eller bra synpunkter i övrigt.
Att dom inte är lika attraktiva som E9 Coupé är ju tydligt, men ser även att vissa E3 i renoverat skick kostar en bra slant på mobile.de, eller i vilket fall är det många som begär mycket höga utgångspriser där jämfört med Sverige.
Det är inget som ska säljas i dagsläget, men när farsan har gjort sitt med manuell låda lär dom avyttras då mitt intresse kretsar kring dom kära M5:orna. Det är dessa två skapelser det gäller och priset bör väl snarare diskuteras ur europeiskt eftersom det verkar ganska dött på E3-fronten här hemma. Det är mest lekbilar man ser här, halvdant renoverade med lite vässade motorer.
Tror absolut INTE att någon av dessa kan hamna bland dom dyrare på mobile i sin klass, men vore bra att få en fingervisning.

1. 3,0 Si -77. Topazbraun metallic. Beige velour. Manuell.
217.000 km. Svensksåld i Luleå. Ägd 1,5 år i Boden. Sedan köpt av min far 1979 och ägd sedan dess. Bruksbil fram till 1990, sen rasade motorn. Motorn är uppbyggd totalt på nytt, bara blocket och en kolv/stake är det gamla. 1991 avställd pga rost. Renoverad 1992-2010 och ej helt klar, men kommer bli det snart (i sommar). Skärmar, dörrar, huv, skuff, baklucka, a & b stolpar, fjäderbensstprn. Allt bytt och inköpt från Tyskland på den tiden när det fortfarande fanns grejer att få tag på. Bilen är hellackerad, men måste göras om på ena sidan komplett pga förvaringsskador (ordnas inom kort). Den är underredsbehandlad också, mer än vad det var från fabrik. Ny tank, nya bärarmar, bromsar, strålkastare, relän, framruta, krom mm. Räkningar på 20000+ Euro finns och det finns även dokumentation från tidigt 80-tal och framåt (dock inte servicehäftet för det har försvunnit spårlöst).
Inredningen kommer från en 3,0S-76 med mindre än 15000 överdragsklädsel-mil på sig och den är identisk med den som satt från fabrik, samt i mycket gott skick. BBS RS 8x16 sitter på bilen. Plåtfälgarna som tidigare var till vintern är slängda.

2. 3,0 L -77. Kan inte färgen, men den är gråmetallic. Marinblå velour. Manuell.
182.000 km. Svensksåld i Stockholmstrakten och ett gäng ägare, 7-8 stycken. Motorn håller på att renoveras; packningar, ventiler och liknande.
Bilen kan säljas med renoverade 14" originalfälgar. Lite fix skall göras förutom motorn. Nytt expansionskärl, nya bromsar och ledningar, helt nytt spolarvätskesystem, avgassystem mm. Den ska säljas besiktigad. Dock är den rostig på flera ställen, men inte så allvarligt som de flesta andra E3. Huv lätt i framkant, skufflucka, lite på dörrar invändigt samt i golvet vf, men golvet ska fixas innan försäljning så den kommer vara godkänd utan trafikfarlig rost så att säga. Har varit körd i Norrland senast och stått i garage i massor av år (avställd 1992-2010) så rosten är inte allvarlig. Inredningen är minst lika fin som den i Si:n.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

 

Reklampartners