Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tjuvarnas nya favorit – låser upp din bil sekundsnabbt  (läst 3358 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Tjuvarnas nya favorit – låser upp din bil sekundsnabbt
« skrivet: augusti 12, 2015, 10:30:16 »
Detta är inte bara till BMW men också alla andra modeller, tänk på det. :(

Tjuvarnas nya favorit – låser upp din bil sekundsnabbt.
Radiosignalen till din bils centrallås ändras varje gång du trycker på knappen. Därmed är koden omöjlig att knäcka. En ny "uppfinning" visar dock att säkerheten går att sätta ur spel med elektronik som bara kostar 300 kronor att bygga. Men det finns sätt att skydda sig.

För ungefär 20 år sedan blev fjärrstyrda centrallås allt vanligare även på "vanliga" bilar. Att låsa och låsa upp bilen med ett knapptryck istället för den fysiska nyckeln är väldigt bekvämt.

Men biltjuvarna klurade snabbt ut att den enkla radiosignalen från tändningsnyckeln gick att fånga upp, spara, och sedan skicka iväg igen när bilägaren försvunnit. Därmed var det lätt att låsa upp bilen och länsa den på allt värdefullt.

Biltillverkarna löste det här genom att skapa ett system där radiosignalens ändras varje gång man trycker på knappen och bilen måste dessutom bekräfta att signalen är rätt. Den nya metoden att lura centrallås, som använts några år, är att skicka ut en kraftfull radiosignal som stör ut den relativt svaga signalen från nyckeln. Föraren trycker på knappen men signalen når inte bilen och den förblir därmed olåst.

Senast i förra veckan varnade polisen i Södertälje om att tjuvar gömde sig vid parkeringar intill stormarknader och störde ut bilarnas låsning. Det enkla tipset att undvika sådana här stölder är att känna på handtaget – eller titta/lyssna på bilen – för att vara absolut säker på att dörrarna blivit låsta.

Säkerhetsexperten Samy Kamkar har vid flera uppmärksammade tillfällen pekat på säkerhetsrisker med smartphones, USB-minnen, med mera. Under en säkerhetskonferens i Las Vegas visade Samy Kamkar nyligen upp egenhändigt byggd elektroniksats som kan lura dagens "smarta" centrallås. Komponenterna går att hitta i handeln och kostar knappt 300 kronor.
Källa: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150811/tjuvarnas-nya-favorit-laser-upp-din-bil-sekundsnabbt
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Tjuvarnas nya favorit – låser upp din bil sekundsnabbt
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2015, 21:51:18 »
Tror aldrig jag låst min bil utan att samtidigt titta på den för att se att den låses ordentligt, men bra att detta sprids om det finns de som bara trycker och sedan går ifrån sin bil.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Tjuvarnas nya favorit – låser upp din bil sekundsnabbt
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2015, 08:08:03 »
Håller med dig Fredrik men tyvärr ofta folk låser sina bilar när dom står redan 1-2 meter från sina bilar.
Igår lastade jag min bil med allt material från min båt med extra utombordare, ekolod, aluminium däckställning och mer dyrbart material, inatt drömde jag att allting var borta på en parkering och dörrar inte var låsta, som tur var det bara en (mar)dröm.
Jag kolla alltid att dörrar är låsta, bättre att vara på säkra sida, man vet aldrig. 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners